FOTBOLL KRONOBERG

För att skapa förutsättningar att vidareutveckla fotbollen i regionen så har Östers IF startat upp nätverket Fotboll Kronoberg. Huvudmålet är att höja nivån på breddfotbollen i länet så att vi på sikt kan ha fler lag högre upp i seriesystemen än idag, samt utrymme för både ett damlag och herrlag i högsta divisionen. Med stort fokus på barn och ungdom så kommer våra gemensamma mål att uppnås.

Nyckeln till att få fram välutbildade spelare och få fler tjejer och killar att fortsätta med sin fotboll längre upp i åldrarna är att ha välutbildade ungdomsledare.

Östers kunskap och erfarenhet från elitfotbollen på senior- och ungdomsnivå, där vi vet vad som krävs av en fotbollsspelare för att nå eliten, kommer i framtiden att vara en stor hjälp för föreningarna.

Syfte

Öster vill driva arbetet med att stärka fotbollen i Kronoberg, så alla lag gemensamt kan hjälpas åt att höja statusen och utveckla fotbollen.

Förenkla och förbättra för fotbollsklubbarna, lära av varandra för att spara tid och pengar. Öster erbjuder utbildning som bygger på Östers spelarutbildningsplan.

• Höja kunskapen bland ledare, men även bland spelare.

• Erbjuda utbildning av ungdomsledare i samtliga föreningar i Kronoberg så att de kan utvecklas på bästa sätt utifrån sina egna förutsättningar.

• Få fler unga tjejer och killar att spela fotboll längre upp i åldrarna.

• Få med samtliga fotbollsföreningar som bedriver barn och ungdomsidrott i Kronoberg.

• Delge kunskap om olika sociala projekt som Östers IF driver idag med hjälp av fotbollen.

• Möjlighet att skräddarsy utbildningar vid speciella behov.

Instruktörer från Östers Akademi utbildar ledare och spelare i samarbetsföreningarna. Utbildning har utförts med Tingsryds AIF, Markaryds IF, Älmhults IF, Ljungby IF och IFK Grimslöv.