Matchguiden inför cupmatchen mot Huddinge IF

Växjö BK:s hemmaplan på Sportfältet Teleborg

Tredje omgången i cupen står för dörren och för första gången spelar Östers IF hemmamatch på Sportfältet Teleborg - avspark lördag kl 14.00.

Det blir en spännande lördagseftermiddag för två av lagen i grupp 5 då BK Häcken och Mjällby AIF, vilka bägge har tagit full pott och gör upp om gruppsegern. Detta på bekostnad av Öster och Huddinge, vilka istället får se morgondagens match som en viktig förberedelse inför seriestarten samtidigt som de gör upp om att inte sluta sist i gruppen.

Att matchen kommer spelas på Sportfältet beror helt enkelt på att Tipshallen varit uppbokad sedan länge för att Håckes Cup i Rugby spelas under helgen.

MATCHRESULTAT OMG 1-2

Mjällby AIF - Östers IF 2-0
Huddinge IF - BK Häcken 1-3
BK Häcken - Östers IF 2-0
Huddinge IF - Mjällby AIF 0-4

TABELL GRUPP 5

1. Mjällby AIF 6p (6-0)

2. BK Häcken 6p (5-1)

3. Östers IF 0p (0-4)

4. Huddinge IF 0p (1-7)

Östers tränare Thomas Askebrand;

- Tyvärr har vi inte fått med oss resultaten i de två första matcherna. Trots det är jag mycket nöjd med prestationen i den första matchen mot Häcken. I den senaste mot Mjällby AIF känner jag att vi inte kom upp i samma nivå. I morgon gäller kanske inte så mycket utifrån tävlingsperpektivet, annat än att vi vill sluta som trea i gruppen. För övrigt tjänar den här matchen, precis som övriga försäsongsmatcher, att vi får fortsätta jobba ihop laget. Vi har hittat en bra och hög nivå i träningarna. Vi har en bra puls i det vi gör. Vi har fortsatt jobba med att sätta grunderna i vårt försvarsspel samt uppbyggnadsfasen i vårt anfallsspel. Vi har inte tränat med större fokus på sista tredjedelen och avslut än.

Huddinge IF som till vardags hör hemma i Division 1 Norra, landade fjolårssäsongen på 8:e plats i tabellen.

Årets tävlingssäsong har de liksom Öster inlett med två raka förluster på hemmplanen Skytteholms IP mot Mjällby AIF (0-4) och BK Häcken (1-3).

- Vi roterar på någon eller några positioner. Vi har en jämn trupp och konkurrenssituationen är gynnsam och det driver på den individuella utvecklingen. Matchen i morgon ger oss fler kvitton, säger Östertränaren.

ÖSTERS IF - SPELARTRUPP

1. Rasmus Rydén (mv), 2. Andreas Wihlborg, 3. Karl-Johan Lindblad, 4. Patrik Bojent, 5. Elmin Nurkic, 6. Mario Vasilj, 7. Freddy Söderberg, 8. Denis Velic, 9. Robin Strömberg, 10. Mehmed Hafizovic, 11. Andreas Birgersson, 14. Alexander Henningsson, 15. Jonatan Rehnström, 16. Emil Andersson, 18. Jonathan Drott, 19. Simon Wennerhag, 20. Otto Eriksson, 21. Fritiof Björkén och 31. Sulejmen Sarajlic (mv).

Tränare: Thomas Askebrand & Karl-Gunnar Björklund

Tre Österspelare står över kvällens match; Johan Andersson (skada), Josef Elvby (skada) och Philip Hausenkamph (vilar).

HUDDINGE IF - SPELARTRUPP

1. Joar Gadd Berglund (mv), 2. Jimmie Engqvist, 4. Joel Leino, 7. Felix Åkerlund, 8. Mattias Folkesson, 9. Hichem Nehdi, 10. Patrik Amoah, 11. Husein Aly, 13. Simon Strand, 14. Linus Christensson, 15. Simon Enström, 16. Jakob  Stephenson, 17. Bover Gültekin, 18. Lukas Eriksson, 20. Chiharu Stocklassa, 21. Jacob Stephenson, 22. Daniel Ålund, 23. Carlos Garcia, 24. Simon Lång, 25. Christoffer Barette och 31. Christoffer Matweijew (mv).

Tränare: Patrick Hultman & Johan Ländin

DOMARTEAM

Domare: Jim Petersson, Motala

Ass. domare 1: Tobias Wärn, Motala

Ass. domare 2: Fredrik Klyver, Jönköping

4:e domare: Ej fastställt

MATCHLÄNKAR

BILJETTER

Publikentrén på Sportfältet Teleborg öppnar kl 13.00. Biljettpriser: Vuxna 80 kr / Ungdom 50 kr. För dig som vill undvika köer så finns matchbiljetter att köpa på webbiljett.se/osterfotboll.

RADIO - TV - WEBB

Matchen sänds ej på tv. Du kan också följa vår direktrapportering via twitter.com/ostersif

KOMMANDE MATCHER

• ​Halmstads BK vs Östers IF - lördag 14 mars kl 13.00 (prel.tid)