Inför: Malmö FF-Östers IF (Svenska Cupen)

Efter en relativt kort försäsong är det dags för årets första tävlingsmatch. Det är ett tufft motstånd som väntar då Öster ska ta sig till anrika Malmö stadion för att möta Malmö FF. Malmö FF har under de senaste åren tillhört toppen av allsvenskan vilket borde betyda att de bjuder på ett hårt motstånd. Vi ringde som vanligt upp Andreas Thomson för att höra hans tankar inför matchen.

I söndags besegrades Varberg med 3-1, vad tar ni med er från den matchen?

–Vi gör en stabil insats, och blir hela tiden bättre och bättre. Samspelet mellan lagdelarna tycker jag börjar fungera bra, även inom lagdelarna ser det bra ut. Vi gör tre mål på tre olika sätt vilket är bra det visar på att vi har alternativ i vårt anfallsspel. Det är viktigt att vi vinner matcher det känns också bra att både U21 och U17 har gått bra på försäsongen. Jag tycker det ser bra ut.

Det blir en tidig premiär, hur långt har ni kommit i arbetet med att forma en allsvensk trupp?

–Vi har jobbat på bra och kommit en bra bit på vägen men det är inte nu vi ska vara som bäst, det är om en månad. Matchen mot Malmö blir en bra värdemätare. Alla vet att Malmö är ett bra lag men det är vi också. Jobbar vi på och gör vårt bästa ska vi ha en bra chans att få ett bra resultat i matchen.

Svenska Cupen har i år ett nytt upplägg, vad tycker du om den?

–Jag tycker det är bra att vi får några tidiga tävlingsmatcher. En tävlingsmatch ger lite extra nerv och killarna blir lite extra laddade. Jag tror också det är bra för cuppen med det här uppläget. Det är många som längtat efter tävlingsmatcher.

Truppen

Denis Velic

Andreas Birgersson

Skador

Skadeläget är oförändrat. Vlado har fått klartecken från domarna att spela med sitt gips.

Matchen spelas lördagen den 2 mars på Malmö Stadion kl 15:00. Har du inte möjlighet att vara på plats kan du som vanligt följa matchen via twitter.com/ostersif. Malmö FF kommer även att sända matchen i sin webb-tv. För mer info se mff.se.

FOTO: Andreas Nilsson, bilderna.it