Inför match: Sandviken - Öster

Tätt matchande väntar när vi imorgon lördag den 20 april tar oss mer norrut för att möta den klassiska nykomlingen Sandvikens IF. Tidig avspark gäller, klockan 13.00, på anrika Jernvallen i Sandviken. Nedan följer de sportsliga förutsättningarna inför den fjärde omgången där huvudtränare Martin Foyston ger dig det senaste nytt om laget.

Öster kommer från en förlustfri svit än så länge i Superettan där premiären slutade med ett oavgjort resultat mot Degerfors, följt av två raka vinster mot Varberg i bortapremiären samt i den senaste hemmamatchen mot Örebro i tisdags. Detta placerar laget just nu på en andraplats i tabellen där laget har gjort 5 mål framåt och släppt in endast 2 mål hittills, inklusive en hållen nolla i den senaste matchen.

För hemmalaget har det varit blandade resultat hittills. En tuff premiär mot Landskrona följdes sedan upp av sin första vinst mot Örebro, men kommer senast från ett negativt resultat i Trelleborg där det blev en förlust. Därmed ligger Sandviken just nu på en trettondeplats in till denna omgång.

Öster reser under fredagen upp till Sandviken med ett träningsstopp i Motala för den sista förberedelsen inför morgondagen. Senaste rapporten från Foyston ser ut såhär inför lördagens match:

Vi kommer från en förlustfri svit och två raka vinster hittills i serien. Vad är nyckeln för att hålla uppe det vi är inne i nu?

- Vad vi såg mot Örebro senast var ett lag fullt av självförtroende. Vi höll kommandot och kunde även hålla nollan för första gången i år, vilket är en fin belöning av det hårda arbetet som läggs ned i försvaret. Det ger oss utrymme till att gå framåt och skapa mer målchanser.

En längre resa väntar med ett stopp i Motala. Hur har dagens träning sett ut och är laget fullt friska inför morgondagen?

- I dag har vi tränat i Motala för att hålla oss i bra form in till morgondagen. Vi reser till Sandviken utan skador och sjukdomar vilket vi är väldigt glada över. Det är ett ganska tajt schema med två matcher på fyra dagar och då är det viktigt att ha en bred trupp med oss. Mellan hemma- och bortapremiären var det likadant och vi har tidigare visat att vi bemästrar två matcher på ett fåtal dagar, så det är bra att ha med sig.

Sandviken är en stark nykomling som tog väldigt många poäng förra året. Vad vet du om motståndet och vad kan vi förvänta oss av dem?

- Ett lag med en stark tro på att göra väldigt bra ifrån sig på sitt konstgräs på hemmaplan efter att ha vunnit hemma mot Örebro. Ett tekniskt skickligt lag som tar mycket risker och vågar spela upp via backlinjen och genom mittfältet. Så jag tror på ett starkt lag som vågar rulla.

Avspark sker 13.00 på Jernvallen med entréer som öppnar en timma innan matchstart. Biljetter till bortastå köper du via hemmalagets biljettsida. Matchen direktsänds på Discovery+ och TV4 Play och du följer vår rapportering i Östers sociala medier samt hemsidan.

Mot tredje raka!