Viktig hemmaseger mot Syrianska

Öster fortsatte sin obesegrade trend genom en tung seger mot streckkonkurrenterna Syrianska hemma. Trots ett spelmässigt övertag (som förstärktes när nye Gero byttes in) så kunde gästerna oroa mot slutet av matchen då Öster inte lyckats stänga matchen.
Missa inte videoklippen nedanför artikeln, bland annat med nye Gero!

ÖSTERS IF-FC SYRIANSKA 1-0 (1-0)
32' Piñones-Arce

Öster valde att låta Josef Elvby få förtroendet han förvaltade så väl senast.
Wulff
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Pavey - Elvby - Velic - Zlojutro
Söderberg - Piñones-Arce

65' Persson (Velic)
70' Gero (Söderberg)
85' Henningsson (Piñones-Arce)

Efter en match mot Häcken där Öster lät motståndarna föra spelet var det på fredagen dags att visa att man kan vinna även som spelförande lag.

Redan i tredje minuten kom en första bra farlighet. Zlojutro gjordes ner ute på kanten, och den resulterande frisparken lyfte Velic känsligt in på Vasiljs panna, men Syrianskamålvakten Garaca stod väl placerad och kunde enkelt plocka bollen. Minuten senare fick hemmalaget en gratischans när Syrianskaförsvaret rensade en boll rakt i gapet på Pavey, som fick på en bra träff som tvingade Garaca att släppa retur, men ingen rödblå hann fram på bollen.
    I åttonde minuten stack ändå gästerna upp på vänsterkanten (ur misstänkt offsideläge) och såg ut att kunna oroa, men fick inte ut något ur läget. Minuten senare kunde gästerna åter hota genom en frispark i bra läge men slog den inte bättre än att den enkelt kunde rensas undan.
    Huvudspel är melodin i Öster just nu, och i tionde minuten var det nära igen. Ett inkast nickskarvades in till Söderberg som satte dit huvudet men Garaca var åter i vägen. Öster fortsatte trycka på, och i 19e minuten testade Zlojutro ett hårt skott som tvingade Garaca att släppa till en hörna. Såväl Zlojutro som Söderberg och Piñones-Arce fortsatte rada upp avslut, men utan att lyckas passera Syrianskamålvakten. Istället kunde Syrianskas inlånade hemvändare Mattias Mete ställt till det. Precis före spelade halvtimmen var han på vippen att hinna genom Östers försvar, men en klockren brytning från Månz Karlsson avstyrde i sista stund farligheten.
    Fyra minuter senare skulle Östers övertag ge resultat, och på vilket sätt! Söderberg jobbade hårt nere vid vänstra hörnflaggan, lyfte in till en framstormande Elvby som i en rörelse rundade sin försvarare och rullade in en stenhård pass mot bortre stolpen där Pablo fanns på plats och bara behövde trycka in bollen. Ett av en rad snygga mål från Öster på de senaste matcherna.
    Trots fortsatt stort spelövertag för hemmalaget och ett par ytterligare hörnor så uteblev de riktiga farligheterna, och en tveksam smäll från Loauy Chanko mot Pablo var det mest dramatiska som hände innan det var dags för pausvila.

Minuterna in i andra halvlek kunde Öster fått en drömstart när Elvby lyfte in bollen och båda anfallarna var på jakt efter den, men ingen nådde fram och bollen rann ut över kortlinjen. Därefter föll spelet in i samma mall som i första halvlek, med mycket boll för Öster men utan några egentliga öppningar. I 58e minuten bröt Zlojutro mallen med bra förarbete, och när bollen via Elvby nådde Velic i bra läge hoppades de flesta på mål, men lagkaptenen hade fått känning av en vadskada och kunde inte fokusera på att hålla ner avslutet som stack en bit över. Sju minuter och två hörnor (samt ett hårt men högt volleyavslut av Elvby) senare tvingades Velic också stiga av till fördel för Johan Persson, men var ändå efter matchen vid gott mod (se videointervjun nedanför texten).
    Fem minuter senare kom ett betydligt mer efterlängtat byte, när Östers nye Nigerianske landslagsman Alhaji Gero fick göra sin debut i rödblått (U21-matchen i tisdags spelades i det vita bortastället) till stort jubel och ännu större förväntningar från hemmapubliken. Nyförvärvet såg väldigt spelsugen ut, och markerade direkt sin närvaro genom att vinna ett par dueller. I närkampsspelet såg han precis så stark ut som alla hoppats, och att han var lite väl entusiastisk med avsluten i sin första match framför den egna klacken kan man definitivt förstå.
    De tjugo minuterna fram till 90 blev en enda lång press av Öster, där även Alexander Henningsson kom i ett bra läge efter samarbete med Gero, men när man inte lyckades spika igen matchen blev det likafullt oroligt på slutet. På stopptid tog nämligen gästerna för första gången över spelet, och pressade på med elva man - även målvakten Garaca deltog i jakten på kvittering - men trots två hörnor uppstod inga direkta farligheter och Öster kunde spela av till full tid.

Presskonferensen efter matchen:

Nyförvärvet Gero om första matchen i nya ligan:

Målskytten Pablo Piñones-Arce lättad över att göra segermålet:

Lagkapten Denis Velic om att möta gamla lagkamraterna:

Bildspel från matchen, foto Andreas Nilsson/bilderna.it:

Blandade matchbilder:

Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it