Vasilj bakom första bortasegern

Super-Mario Vasilj stod för båda målen - båda efter bra hörnor av Östlind - när säsongens första bortaseger bärgades mot Qviding på ett regnigt Valhalla.

QVIDING FIF - ÖSTERS IF 0-2 (0-0)
0-1 54' Vasilj
0-2 70' Vasilj

Pettersson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Elvby - Drott
Donkor - Strömberg - Östlind
Berglund

74' Shaze (Donkor)
85' Hafizovic (Östlind)
90' Stahre (Strömberg)

Referat kommer under natten. Statistik finns på förbundets matchsida.

På artikelbilden nickar Mario Vasilj in 0-1 tio minuter efter paus.
Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

//oster.bilderna.it/#!album-1305

FÖRSTA HALVLEK

Inget av lagen såg ut att trivas jättebra på Valhallas konstgräs i det kalla regnet - det halkades friskt från båda sidor och under första halvlek stack ingendera laget ut särskilt.

I fjärde minuten vann Richard Donkor i alla fall boll, gick längs högerkanten och försökte hitta in med en låg boll till Strömberg men försvaret kunde rensa undan. Några minuter senare kom hemmalagets första farlighet när Bryan Johansson fick bollen i bra läge strax utanför straffområdet men det hårda avslutet gick åtskilliga meter utanför högra stolpen. Ytterligare någon minut senare fick Isak Pettersson göra sitt första riktiga ingripande när en Qvidingback försökte sig på ett skott utifrån men inte lyckades stressa den unge målvakten.

I tolfte minuten skapade Öster så en riktigt bra chans, när någon (Strömberg?) stack in en kort boll genom backlinjen till Donkor men Iversen i mål hann ut och gjorde en riktigt bra räddning och returen stack precis förbi Strömberg utan att denne kunde få foten på den.

Strax därefter uppstod irritation bland Österspelarna när bollen stoppades av en försvarande hand, något gästerna tyckte skedde inne i straffområdet (omöjligt att säga från vår vinkel) men domaren valde att döma frispark precis utanför straffområdet.

Trots att Öster tog över mer av spelet skapade man inga direkta chanser förrän i 25e minuten då Robin Östlind lyfte in en bra boll mot Donkor, men Iversen kunde sträcka ut ordentligt och precis styra bollen över huvudet på högeryttern.

Fem minuter före paus kom så matchens dittills bästa chans när Strömberg väggspelade sig fram med Donkor och från bra läge skickade bollen förbi Iversen men tyvärr i stolpen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus fick Öster betydligt bättre fart med den kraftiga vinden i ryggen. Redan i 46e minuten hittade Donkor in med en boll till Björkén, som tog sig förbi en försvarare med sedan fastnade på nästa.

I 53e minuten fick Öster frispark från 25-30 meter, som Strömberg slog stenhårt och Iversen tvingades släppa retur på, en boll som till slut hamnade ute hos Elmin Nurkic som drog till och tvingade målvakten att trycka ut bollen till en högerhörna.

Denna utnyttjades på bästa vis när Östlind trots vinden höll skruven lagom och prickade Mario Vasilj längst bak i klungan, som kunde trycka in ledningsmålet med ansiktet/bröstet.

Timmen in i matchen slog Donkor en bra boll in mot Berglund, men bollen touchade dessvärre på en försvarare på vägen och kom högt mot anfallaren, som inte kunde hålla nere det svåra avslutet. Minuten senare utnyttjade Östlind sin snabbhet och sprang sig fri på sin vänsterkant, men Iversen läste det låga avslutet och kunde styra undan skottet.

I 68e minuten var det dags för ny upprördhet i Österlägret efter att Strömberg spelat fram Donkor, som hann förbi sin försvarare men sedan föll inne i straffområdet, men domaren signalerade för att spela vidare.

Två minuter senare jobbade Donkor fram en högerhörna som Östlind än en gång skickade mot Vasilj, som denna gång kunde forcera in bollen med foten.

Nu var Qviding skakade och redan tre minuter senare rullade Öster upp försvaret ordentligt från vänster till höger och Donkor fick ett jätteläge men även denna gång hann Iversen på plats och kunde vara i vägen.

Nio minuter före full tid hotade ändå hemmalaget ordentligt. ett tungt skott från distans precis under ribban tvingade Pettersson att göra en riktigt bra räddning när han kunde styra ut bollen till hörna. Därefter skapade hemmalaget faktiskt ytterligare två halvchanser mot ett ganska nöjt Öster - i 84e minuten när vänsteryttern rullade bollen ganska långt bak i burgaveln och på två minuters stopptid när Örtendahl tog sig in snyggt i straffområdet men sedan lyfte bollen obegripligt högt över mål