Varsin poäng i klassikermötet

I en match utan många solklara chanser skapade Öster ett par riktigt bra målchanser, men framför allt två jätteräddningar av Mjällbys målvakt på Björn Berglunds nickar precis före och efter paus gjorde att lagen fick nöja sig med varsin poäng.

ÖSTERS IF - MJÄLLBY AIF 0-0

Halva pottenvinnare: 21043

Pettersson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Stahre
Shaze - Drott
Donkor - Strömberg - Östlind
Berglund

81' Nurkic (Strömberg)
83' Velic (Donkor)
88' Söderberg (Berglund)

Röda kort:
80' Vasilj (2 gula)

Halva pottenvinnare: 21043

Mer statistik finns på förbundets matchsida.

Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

//oster.bilderna.it/#!album-1321

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde piggt i klassikermötet mot Mjällby och redan i första minuten var Björn Berglund nära att slita sig loss från höger, men revs ner och fick frispark. Denna lyftes mot bortre stolpen där den var nära att hitta en Österspelare men en försvarare kunde trycka undan med pannan i sista momentet.

Därefter hade Öster mycket boll framför allt på högerkanten, men fick inte in bollen till några lägen. I nionde minuten såg det ändå lovande ut när man vann boll på mitten och Strömberg försökte hitta in med bollen mellan backarna till Östlind, men denne hann inte riktigt runt och en försvarare kunde peta bollen bak till målvakt Strömgren som rensade.

Öster fortsatte spela småtrevligt men utan den sista skärpan - Strömberg var ytterligare någon gång en neslig tå från att nå en fri Östlind - men utan att nå fram I 23e minuten tröttnade Isaac Shaze och tråcklade sig på egen hand genom rader av Mjällbyspelare innan han, på väg fram mot målvakten, föll i kamp med en försvarare.

Med en dryg fjärdedel av matchen spelad kunde gästerna så lyfta upp spelet och i 25e minuten oroade de ordentligt. De gulsvarta lyfte in en frispark som Isak Pettersson inte nådde, och när bollen trillade ner såg det farligt ut men rensades till hörna.

I 38e minuten kom ett lurigt skott utifrån som Pettersson fick jobba ordentligt för att kunna trycka ut till en resultatlös hörna.

På stopptid kom sedan matchens dittills bästa målchans, när Berglund nådde högst på en inlyft boll och pricknickade i högerstolpens insida, men bollen studsade retfullt längs mållinjen och målvakten kunde slänga sig dit och rensa undan bollen.

ANDRA HALVLEK

Robin Östlind fortsatte utnyttja sin snabbhet även efter paus. I 47e minuten tog han sig runt bra på sin vänsterkant och slog en hård boll i knähöjd inåt i plan, men dessvärre hann ingen Österspelare fram till bollen.

Några minuter senare slet sig Strömberg fri och kunde avancera mot mål, men såg ut att hinna tänka för mycket och gjorde en extra dragning, varpå en försvarare kunde peta undan bollen. Shaze var dock snabb att hugga åt sig den, och sökte sig ut åt vänster där han skickade in ett perfekt inlägg mot mitten där både Strömberg och Berglund kom stormande. Den sistnämnde kom bra till bollen och tryckte iväg en stenhård nick men fick se målvakten göra en jätteräddning.

Öster fortsatte ha mycket boll och tjugo minuter in i halvleken började det hetta till igen. Först gjorde Björkén en eminent nedtagning på en femtiometers crossboll, tog några meter till innan han rullade bollen in mot Berglund som sånär nådde bollen men en Mjällbyfot kunde precis rensa. Minuten senare lyfte Shaze in bollen till Donkor som fick iväg ett lågt avslut som Strömgren tyvärr inte hade några större problem med. Bara minuten senare gick Shaze på eget avslut från distans, ett tungt skott som tvingade Strömgren att göra en bra räddning.

Elva minuter före full tid uppstod en situation som hade blivit omdiskuterad om den hade resulterat. Björkén slog ett väl högt inlägg som Strömberg jagade ikapp på kortlinjen och nickade ner framför mål, där Berglund fick foten på bollen och tvingade målvakten att göra ännu en jätteräddning. Mjällbyspelarna och stora delar av publiken var övertygade om att bollen varit över kortlinjen innan Strömberg nådde den, men för oss som satt i linje såg det ut som att linjedomaren hade rätt - hela bollen var faktiskt aldrig över linjen.

Minuten därefter kom så ett tungt slag, när Mario Vasilj fick sitt andra gula kort och tvingades lämna planen, varpå förstås dynamiken förändrades. Öster höll ändå uppe spelet bra och i 86e minuten fick inbytte Elmin Nurkic en bra boll som han hann ikapp längs vänster sidlinje och slog in en fin boll mot Berglund, men försvaret kunde med möda styra ut till hörna.

På fyra minuters stopptid kunde gästerna så sånär utnyttja sitt numerära överläge, när Gustavsson spelade fram inbytte Agelius, som fick ett obehagligt bra läge men Isak Pettersson var iskall och styrde ut avslutet till en resultatlös hörna.