Vändning gav cupguld

Efter två oavgjorda seriematcher i år lyckades A-laget i Hyundai Cup-finalen till sist slå Oskarshamn i en tävlingsmatch. Rottnepojken Andreas Birgersson inledde målskyttet mot sitt gamla lag men i andra halvlek spelade Öster upp sig och kunde vända till seger.

ÖSTERS IF - OSKARSHAMNS AIK 2-1 (0-1)
0-1 27' Birgersson
1-1 69' Blomqvist Zampi
2-1 85' Shaze

Sarajlic
Shaze - Örnblom - Lindblad - Björkén
Velic - Drott
Söderberg
Donkor - Hafizovic - Rajalakso

61' Blomqvist Zampi (Hafizovic), Vasilj (Rajalakso)

Matchfakta finns på förbundets matchsida.

På artikelbilden jublar laget efter Matteo Blomqvist Zampis kvittering.
Bilder och video: Andreas Nilsson/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Gästerna stod för det mesta av spelet den första halvtimmen av Hyundai Cups final. Efter ett par bortslagna anfall blev det rejält farligt i sjätte minuten när en låg boll från höger hittade in till en helt fri Brwa Pishdari bara någon meter framför mål, men en bra reaktion av Östers målvakt Sulejmen Sarajlic gjorde att gästerna fick nöja sig med en resultatlös hörna istället för ett ledningsmål. Pishdari var även på väg genom tre minuter senare men då gjorde Björkén ett bra jobb och kunde bryta bollen via anfallaren ut till inspark.

Det dröjde till trettonde minuten innan Öster utmanade alls. Då gjorde Lindblad en bra brytning och drog igång ett snabbt uppspel där Donkor bröstade ner bollen till Hafizovic men dennes avslut stack en bit utanför mål.

Tjugo minuter in i matchen tände spelet till lite. Först stod Donkor för ett bra förarbete ute till höger och skickade in en boll som målvakten Oscar Johansson precis nådde att boxa undan så den inte fann sitt mål inne i straffområdet.

Två minuter senare blev det rejält farligt åt andra hållet när Pishdari slank genom på en passning från Lengyel, och när han avslutade lågt gick returen på Sarajlics bra räddning i en hög både upp i luften. Östermålvakten hann upp för att plocka bollen, men kolliderade då med Anton Agebjörn och rappade bollen igen, men fick frispark med sig för ruff från Oskarshamnsspelaren.

I 27e minuten tog gästerna så ledningen. En alldeles för snål passning på mittfältet snappade upp av Andreas Birgersson som sedan hade fritt spår fram mot mål och kallt slog in 0-1 bakom Sarajlic.

Bara minuten senare var det nära igen. Gästerna vann tillbaka bollen direkt efter avspark och Birgersson tog avslut från tjugo meter, ett skott som styrdes och blev lurigt men gick strax utanför mål till hörna.

Fem minuter senare bjöd Öster äntligen på en rejäl målchans när Hafizovic slog ett hårt inlägg som Söderberg tog ner och kom fri, men när han ur svår vinkel försökte lyfta bollen över Johansson kunde denne plocka ner avslutet.

Därefter avtog intensiteten igen, och ett avslut från distans av Birgersson och ett hyfsat försök av Hafizovic som rann ut i en resultatlös hörna var i stort sett vad som hände innan halvtidsvilan.

ANDRA HALVLEK

I början av andra halvlek hade Öster väldigt mycket boll men var inte närmre mål än en frispark från Hafizovic som ingen hemmaspelare nådde fram att nicka på i 50e minuten kom man inte förrän nio minuter in. Då gjorde Björkén ett bra jobb nere vid kortlinjen och kunde trots hård uppvaktning få bollen bakåt till Rajalakso, som lyfte över till Donkor på högerkanten men Ghananen kom fel till bollen och kunde inte få kontroll på den.

Minuterna senare kunde gästerna ställa om farligt när Pishdari hade med sig Birgersson, men Lindblad visade än en gång bra speluppfattning och kunde avväpna situationen.

Med knappa halvtimmen kvar bytte Öster två spelare och bytte även formation till 3-5-2 och fick än mer tryck på de vitsvarta. I 69e minuten gav det utdelning efter en tillkrånglad situation. Shaze fastnade på en omkullhalkad domare men kunde till slut få iväg bollen till Drott, som hittade Velic ute på vänsterkanten. Lagkaptenen måttade väl och slog in bollen på inbytte Matteo Blomqvist Zampi, som inte fick träff på bollen på första försöket men slet till sig ett andra tillslag och förpassa bollen in i mål nere vid vänstra stolpen.

Två minuter senare kunde gästerna mycket väl återtagit ledningen, när en lång lyftning hittade Dogbe, som klippte till både hårt och elegant på volley men Sarajlic hade koll på läget och kunde boxa avslutet rätt upp i luften och sedan plocka ner sin egen retur.

Dryga kvarten före slut var Matteo nära igen när Söderberg lyfte in en boll bakom backlinjen och anfallskollegan jagade med målvakten hann till bollen precis före Blomqvist Zampi.

Med tio minuter kvar jobbade Donkor fram en riktigt bra chans när han uppmärksamt stal bollen när Oskarshamn vågat sig upp i anfall, gick själv och tog sig upp till straffområdeslinjen där han fälldes och fick frispark i farligt läge. Frisparken levererade Velic via muren till en hörna som ganska enkelt rensades undan.

Fem minuter senare kom så ledningsmålet för Öster. Shaze drog upp ett anfall från egen planhalva, spelade ut bollen till Söderberg, som slog ett lågt inlägg som målvakten tappade vidare ut till vänster. Där läste Björkén situationen bra och rullade bollen inåt till en helt fri Shaze som kunde trycka upp 2-1 i nättaket.

Efter målet var det mest två situationer som oroade. I 88e minuten gick Sarajlic ut och skulle plocka ner en retur efter sin egen utboxning och fick en tryckare av en Oskarshamnsspelare, blev liggande en stund men kunde sedan fortsätta. Tre minuter senare spelade sig gästerna in i straffområdet där Christensson gick omkull i en närkamp med Björkén men domaren var helt säker på sin sak när han slog ut med armarna och signalerade för fortsatt spel.