Uttåg ur Hyundai Cup

Hyundai Cup-äventyret tog slut mot Oskarshamns AIK även i år. Isaac Shaze gav Öster ledningen dryga halvtimmen in matchen men en snabb kvittering bäddade för Oskarshamns segermål halvvägs in i andra halvlek.

OSKARSHAMNS AIK - ÖSTERS IF 2-1 (1-1)
0-1 33 Shaze
1-1 37 Cederling
2-1 72 Christensson

Sobo
Örnblom - Sundli - K Lindblad - Ericsson
F Lindblad - Shaze
Avdic - Drott - Nuh
Bajrovic

46' Johannesson (Bajrovic)
67' Dzelili (Avdic)
79' Hjertberg (Shaze)

Kompletta trupper på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

Östers unga vänsterkant med Victor Ericsson och Mubaarak Mohamud Nuh låg bakom en hel del farligheter i inledningen av Hyundai Cup-mötet mot Oskarshamn. Nuh stod för två framspelningar mot Bajrovic, där den första styrdes undan precis innan den nådde fram och den andra blåstes av för en väldigt snäv offside, och lade i 18 minuten en bra hörna (om än från andra kanten) på Filip Örnblom som fick bra fart men fel vinkel på nicken och bollen stack en bit över mål.

Runt 20 minuten började hemmalaget utmana mer och Eliassi slog en bra låg frispark som nog hade gått in om inte en välplacerad Kalle Lindblad fått foten mellan och rensat. Några minuter senare hade man även ett bra inlägg av snabbe Axel Lindahl som nickades högt över av en obehagligt fri Oskarshamnsanfallare.

I 33 minuten spelade Nuh ut bollen till Ericsson, som lade ett bra lågt inlägg till Isaac Shaze som kunde snurra runt och skicka in bollen i högra burgaveln.

Målet gav Öster självförtroende och de följande minuterna bjöd man på väldigt vacker fotboll med snabbt kortpassningsspel och hemmalaget fick inte känna på bollen på en bra stund, och det mynnade ut i ett avslut från högerkanten som kom lite snett, men styrdes in av Admir Bajrovic som dessvärre blåstes av för offside.

Bara någon minut senare kom istället kvitteringen. Oskarshamn lyfte en lång frispark in i Östers straffområde och efter stor röra kunde Oskar Cederling peta in bollen bakom Darmin Sobo.

Ett bra genombrottsförsök av Nuh minuten senare, där han tog sig förbi tre spelare men sedan trycktes ner, var det farligaste Öster skapade före paus.

Efter paus inledde Öster bra och i 48 minuten slog Avdic ett bra inlägg på Johannesson, som sprungit runt sin försvarare men fick bollen lite för långt från sig i nedtagningen och tappade den till målvakten.

Tio minuter senare sprang sig Lindahl fri ur misstänkt offsideläge, men fick se Sobo göra en bra parad på det låga avslutet.

I 72 minuten kom ändå hemmalagets segermål när Christopher Christensson utnyttjade slarv på Östers mittfält och sprang sig fri innan han prickade in bollen till höger om Sobo.

När Öster lyfte upp laget genom att bland annat flytta upp Sundli på topp uppstod ytor bakåt och de sista tio minuterna gjorde Darmin Sobo ett jättejobb när han stod för tre högklassiga räddningar varav två på frilägen.