Ungt U21 numret för små

Storförlust mot serieledarna

Öster ställde ett ungt lag på planen i Södra U21-seriens toppmöte mot Mjällby, och det skulle straffa sig. Efter att de rödblå hängt med hyfsat i första halvlek tog Mjällby över det mesta i andra halvlek och vann till slut med 5-2, vilket kunde varit mer. Men vissa ljuspunkter fanns ändå:
- Det är bra erfarenhet för våra yngre spelare att få känna på sånt här motstånd, det kommer de ha nytta av säger Andreas Ottosson.

MAIF - ÖSTERS IF 5-2 (2-1)
1-1 36 Blomqvist-Zampi
4-2 76 Blomqvist-Zampi

Joakim Wulff
Jesper Andersson - Månz Karlsson - Fredrik Lundblad - Albin Johansson
Otto Eriksson - Bo Svensson
Andreas Birgersson - Darijan Bojanic - Simon Wennerhag
Matteo Blomqvist-Zampi

46 Jonathan Rehnström in, Bo Svensson ut
68 Daniel Hagbo in, Wennerhag ut

Trots att Öster ställde upp med ett mycket ungt lag - tre 94:or och tre 95:or i startelvan - mot ett betydligt äldre Mjällby hängde man med bra i matchen till en början, och skapade matchens första riktiga målchans när Birgersson i andra minuten spelade fram Blomqvist-Zampi, som dock avslutade över.
Efter hand började MAIF:arnas storlek och rutin (över 270 Allsvenska matcher inom truppen) synas. I 24 minuten var Simon Nilsson nära att spräcka nollan, men Jocke Wulff kunde avvärja friläget - med bistånd av Jesper Andersson som störde Nilsson bra strax före avslutet. Fem minuter senare var han dock chanslös när Özen slog ett inlägg som spektakulärt snyggt styrdes upp i krysset av en försvarande fot.
Hoppet vaknade för Öster när MBZ påpassligt slog in kvitteringen i 36 minuten, efter att MAIFarna inte lyckats med att rensa upp efter en hörna. Av applåderna från läktarna att döma hade en hel del Växjöbor tagit sig en semesterdag i Blekinge, vilket är glädjande. Lyckan över målet blev däremot inte långvarig - bara dryga minuten senare kunde Samuel Petrone nå en lång boll före en utrusande Wulff och med en iskall chipp återta ledningen åt hemmalaget.

Petrone lät sig inte nöja. Tio minuter efter pausvilan bröt han in i plan från högerkanten, och fick utan någon större utmaning kliva fram och pricka in 3-1 i Wulffs vänstra burgavel. Snyggt men lite väl enkelt. Tio minuter senare var det dags igen. Wulff kom sent ut i en utrusning mot just inbytte Mattias Håkansson, och lyckades inte nicka undan bollen utan blev istället rundad och kunde bara se på när Håkansson placerade in 4-1. Målet piggade upp Mjällby ytterligare, och inom kort hade bland annat Pode rullat en boll precis utanför stolpen och provspelande Samuel Monday Ayinoko avslutat över från väldigt bra läge.
Österchanser var det mer tunnsått med, men med dryga kvarten kvar stack inbytte Daniel Hagbo fram på vänsterkanten men Mjällbymålvakten Alexander Lundin läste läget bra och hann först på bollen. Vänsterkanten var ändå rätt väg att gå, och minuterna senare kunde Matteo Blomqvist-Zampi reducera genom matchens snyggaste mål. En volleylyftning ur svår vinkel över målvakten gav lite nerv i matchen igen.
Ytterligare någon minut senare kunde det blivit än mer spänning, när Bojanic lyfte in en frispark mot MBZ, men nickskarven satt rakt på Mjällbymålvakten. Istället skulle Marcus Pode spika igen matchen några minuter före full tid. Petrone gjorde förarbetet när han jobbade sig fram till ett hårt avslut som Wulff inte kunde hålla, och Pode kunde enkelt skicka in returen och fastställa resultatet till 5-2

Tränare Andreas Ottosson kan bara konstatera att serieledarna som de ställde upp på tisdagen var alldeles för tufft motstånd för det här laget.
- Vi räckte inte till, helt enkelt. Några av de tidigare förlusterna har jag känt att vi kanske inte presterat som vi kan, men så var det inte här. De ställde upp det bästa lag vi mött i år samtidigt som vi har ett väldigt ungt lag på grund av skador och avstängningar.

Förutom två påpassliga mål av Matteo och ett par bra räddningar av Wulff som höll nere siffrorna hittar Ottosson en annan positiv vinkel
- Våra unga spelare fick sig en riktig aha-upplevelse av att möra det här motståndet. De fick känna vilken tempohöjning det faktiskt behövs och vet nu vad som behövs av dem nästa gång. Det är en erfarenhet de kommer ha nytta av.

Text:Support1930