U21 nära skaka mästarna

Fjolårets totalvinnare i U21-serien Djurgården visade att de även i år har ett farligt lag, när man besegrade Öster med 0-1 i första slutspelsrundan. Östers tränare Andreas Ottosson är ändå nöjd med sitt lags insats.
- Jag tycker vi visar att viljan finns där och vi viker inte ner oss. I andra halvlek räcker vi inte riktigt till, de är för stora och rutinerade.

ÖSTERS IF - DJURGÅRDENS IF 0-1 (0-1)
0-1 36 Kamara

Öster ställde upp enligt följande
Wulff
Jesper Andersson - Månz Karlsson - Johan Andersson - Nurkic
Lundgren - Hellgren
Henningsson - Bojanic - Wihlborg
Birgersson
45 David Stevic Nordlund - Johan A
70 Thurn - Wihlborg
80 Modig - Johan A
88 Rehnström - Nurkic
90 Hagbo - Henningsson

Öster visste att de skulle ställas mot tufft motstånd när U21-slutspelet inleddes. Djurgården vann hela U21 förra året och vann årets Norra U21-grupp överlägset med endast en förlust. Därför är tränare Andreas Ottosson ändå nöjd med sina spelares insats trots förlust med 0-1.
- Viljan finns där och vi viker inte ner oss, men i andra halvlek räcker vi inte till. I första tycker jag vi hade fler bra chanser än dem, och borde minst haft oavgjort. Lite typiskt att vi släpper in målet på en fast situation, där de hade mycket nytta av sina stora spelare.

Matchens enda mål kom tio minuter före paus på en hörna från höger, och att det kom på en hörna var inte direkt överraskande. Djurgårdens hörnor var genomgående sylvassa, och redan i femte minuten var gästerna mycket nära att göra mål på en, men Wihlborg hade disciplin nog att täcka sin stolpe och kunde styra ut den farliga nicken till en av de få hörnor som DIF inte skapade något farligt på.
Djurgården hade även en frispark centimeter till höger om Wulffs mål i 23 minuten (studsade i det bakre målstaget trots att den var slagen snett från vänster), men utöver de farliga fasta situationerna var man inte alls lika giftiga.
Öster däremot skapade - i första halvlek - en hel del genom sitt snabba kantspel. Den allra bästa chansen kom sekunder före paus när Wihlborg kom fri på en vältimad genomskärare och avslutade iskallt mellan benen på Djurgårdens målvakt - bara för att se bollen bromsas in av målvaktens ändalykt och tappa tillräckligt mycket fart för att en försvarare skulle hinna rensa undan den.

I andra halvlek tog gästerna över spelet desto mer, och skapade ett flertal riktigt vassa chanser. Jocke Wulff höll mot slutet kvar Öster i matchen med två jätteräddningar. I 38 minuten hamnade Brian Span fri i straffområdet efter en omställning, men Wulff kunde styra ut avslutet från nära håll till hörna.

Minuterna senare var det dags för ännu en välslagen hörna, och Daniel Amartey blev lika häpen som resten av publiken när Wulff hann ikapp hans välplacerade nick och kunde fösa iväg den med en hand.

Ottosson hoppas att man i och med den knappa förlusten ska kunna vara med i striden om andraplatsen i gruppen, men är medveten om att det blir svårt.
- De har flera spelare med Allsvensk rutin, och förlorade bara en match i gruppspelet. Jag skulle inte bli förvånad om de vinner alla sina matcher i gruppen. Då är vi fortfarande med, även om vi har två tuffa matcher på konstgräs framför oss.

David Stevic Nordlund gjorde en halvleks provspel.

Text: Support 1930