U19 vände i andra och vann borta mot Mjällby

Kollektiv styrka och vinnarmentalitet avgjorde borta mot ett på Strandvallen "oslagbart" Mjällby AIF med 1-2 (1-0) under lördagseftermiddagen.

Övre fr v: Daniel Hultqvist, Patrick Karlsson, Fredrik Henriksson, Lukas Quist, Oskar Dahlström, Henrik Dahlquist, Martin Srpcanski, Filip Stenmark och Filip Örnblom. Nedre fr v: Gustav Bogren, Erik Hancke, Tobias Dahlberg, Innocent Kakooko, Bajram Haziri, Charlie Vindehall och Axel Strandberg. Bild: Per-Ingvar Persson

Mjällby är laget som släppt in minst antal mål i U19-Allsvenskan Södra och inför lördagens match hade de släppt in endast 19 mål på 17 matcher. Blekingelaget var inför matchen obesegrade med endast två insläppta på Strandvallen och med 1-0 i paus trodde nog få på en vändning.

Efter en tam första halvlek så lossnade det i 53:e minuten då Innocent Kakooko, från mittplan, utmanade och slog ut sin motståndare på kanten och tog sig centralt inåt i plan och strax utanför Mjällbys straffområde kunde han skjuta in 1-1. Det gav de rödblå än mer energi och fem minuter senare var vändningen ett faktum. Det var Lukas Quist som spelade fram till Bajram Haziri som inte hade några problem att förvalta läget.

Östers tränare Christian Stridh;

- Vi gjorde en ganska slätstruken första halvlek där vi var lite för stillastående och passiva. I halvlek så gjorde jag några ändringar i våra utgångspositioner samtidigt som man såg en ilska i killarnas ögon över hur de presterat. Jag kände redan där att det här kommer vi att vända. Vi tog tag i matchen direkt och de första 20 i andra halvlek var vi överlägsna.

Österskyttarna Innocent Kakooko och Bajram Haziri
Bild: Per-Ingvar Persson

- Vi hade en mycket bättre rörelse, en bättre aggressivitet och vi fick med fler spelare högre upp i plan. Innan matchen stod Mjällby på noll förluster och endast två insläppta på hemmaplan. Det är väldigt starkt av oss att kunna åka därifrån med tre poäng och det visar återigen vilken attityd och kvalité som det här gänget besitter.

Dagens seger blev den tredje på fyra matcher och de tre poängen mot Mjällby skänker energi och ger studs till matcherna som återstår på Myresjöhus Arena under hösten. Missa inte nästa U19-match som spelas mot Landskrona BoIS hemma på Myresjöhus Arena kommande lördag 29 augusti kl 14:00. Skåningarna jagar Öster hack i häl med tre skiljande poäng i tabellen.

Räkna med bra fart i spelet - Välkomna!

Målprotokollet

20' 1-0 David Samuelsson

53’ 1-1 Innocent Kakooko
59’ 1-2 Bajram Haziri (Lukas Quist)

Startelvan

2. Fredrik Henriksson, 3. Oskar Dahlström, 4. Filip Stenmark, 6. Filip Örnblom, 7. Martin Srpcanski, 8. Patrick Karlsson, 10. Innocent Kakooko, 11. Bajram Haziri, 12. Tobias Dahlberg, 16. Lukas Quist och 18. Gustav Bogren.

Avbytare

5. Axel Strandberg, 9. Henrik Dahlquist, 14. Charlie Vindehall, 15. Erik Hancke och 22. Daniel Hultqvist.

Ledarteam

Christian Stridh (tränare), Peter Wibrån (ass tränare), Hans Anderzon (mv-tränare) och Anders Rehnström (lagledare)

Matchlänkar

Höstens U19-matcher

• 2015-08-29 14:00  Östers IF - Landskrona BoIS
  • 2015-09-05 14:00  Malmö FF - Östers IF
  • 2015-09-12 14:00  Östers IF - Lunds BK
  • 2015-09-19 14:00  Falkenbergs FF - Östers IF
  • 2015-09-27 14:00  Trelleborgs FF - Östers IF
  • 2015-10-02 19:00  Östers IF - Kristianstads FF
  • 2015-10-10 15:00  GAIS - Östers IF
  • 2015-10-17 14:00  Östers IF - IFK Göteborg

U19-matcherna finns också inlagda i matchkalendern på startsidan. Här kan du prenumerera på matcherna direkt i din kalender.

Följ Östers IF i sociala medier: