Tvärstopp i cupderbyt

Öster hade länge greppet om cupderbyt mot SUFstar, men när man trots många lägen misslyckades med att stänga matchen kunde hemmalaget ta över mot slutet och avgöra på stopptid.

FC SUFstar - Östers IF 3-2 (1-2)
0-1 1'  Elvby
1-1 19' Hazara
1-2 28' Lindblad
2-2 78' självmål
3-2 95' självmål

Startelva:
Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Bojent
Elvby - Drott
Shaze - Hafizovic - Donkor
Söderberg

68' Velic (Elvby), Stenmark (Bojent), Rajalakso (Donkor)

Utvisning:
46' Hafizovic (2 gula)

Trupper finns på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEKEN

Öster fick en drömstart på årets andra cupderby mot Elitfyralaget SUFstar. Redan i matchens första minut stal Hafizovic bollen och fick den via Söderberg fram till Richard Donkor som spelade bakåt till Elvby som fick årets träff och dunkade upp bollen i nättaket från distans.

Därefter fortsatte Öster jaga, och Söderberg hade inom några minuter både ett hårt avslut på halvvolley strax över ribban och ett avslut från nära håll som målvakten Abdinasir Sulaiman med möda lyckades styra ut till hörna. Strax därefter kom också gästernas första riktiga chans, när Öster slog bort ett pass på mitten och Tif Kiddu högg direkt men fick se Lindblad sätta in en bra brytning.

Efter att matchen tappat i spets kom hemmalagets kvittering knappa tjugo minuter in i matchen som en kalldusch. Ett nytt bolltapp av Öster på egen planhalva gjorde att Ssempebwa Wiliam bjöds på ett kontringsläge och när han slog en bra boll fram till Nasrollah Hazara förvaltade denne läget väl.

Åtta minuter senare skulle Öster återta ledningen efter ett mittbackssamarbete. En lång hörna nickades tillbaka in i mitten av Vasilj och där fanns Lindblad på plats och tryckte in 1-2 med pannan.

Tio minuter senare var Öster mycket nära att få in ett tredje mål när Söderberg skarvade en frispark vidare in i mitten där Lindblad fanns på plats men Kalle fick inte riktigt träff på den svåra volleyn och en försvarare kunde rensa.

I halvlekens slutminuter var det däremot SUFstar som pressade på och Kamaliza Mahad Ndhodhi stod för ett bra avslut från straffområdeslinjen som gick en bit till vänster om mål, medan Hazara var nära att ta sig genom till ett nytt friläget men stoppades efter bra jobb från Bojent.

ANDRA HALVLEKEN

Även andra halvlek började intensivt. Knappa halvminuten hade gått när Mehmed Hafizovic drog Ndiike i tröjan, varpå denne replikerade med en smäll mot Österspelarens haka. Båda spelarna fick syna det gula kortet och eftersom det i båda fall var dagens andra kort fick de stiga av planen i förtid.

De större ytorna uppskattades av SUFstar som nu fick igång sitt spel ordentligt. I 49e minuten briljerade Kiddu på sin kant och skickade in ett lågt inlägg som Björkén lyckligen kunde rensa undan. Minuten senare sköt Wiliam från distans rakt på Rydén och fem minuter senare fick Östermålvakten anstränga sig desto mer när Kiddu nickade stenhårt från nära håll men Rydén kunde avvärja ut till hörna.

Därefter tog Öster tillbaka initiativet. I 57e minuten la Söderberg in ett inlägg som var mycket nära att nå Shaze och i anfallet efter frispelade Bojent Shaze, som avslutade nere till vänster men SUFstars målvakt gjorde en mycket bra fotparad.

Efter ett antal halvlägen borde Öster definitivt stängt matchen med kvarten kvar, när Björkén slog en boll in till en helt fri Rajalakso, som bara kunde styrt in bollen i öppet mål men istället lyckades skicka avslutet högt över mål.

Som grädde på moset kom istället SUFstars kvittering två minuter senare. Inbytte Sabwe Jastas Jose hade bra fart på en lyftning, och när två Österbackar försökte stoppa honom bar det sig inte bättre än att bollen istället styrde på Vasilj och in i mål bakom Rydén.

Målet fick matchen att komma av sig lite, men tre minuter före full tid hade Öster ett jätteläge att återta ledningen. Rajalakso jobbade hårt ute vid vänstra hörnflaggan och rullade in en boll till Velic som från bra position försökte pricka in bollen i höger burgavel men hamnade någon decimeter utanför stolpen istället.

I andra stopptidsminuten blev det upprört när Österspelarna ville ha straff efter att ett inlägg från Velic ganska tydligt tog på armen på en försvarare, men domaren signalerade för att spela vidare, och gjorde hemmalaget bäst. I fjärde stopptidsminuten var Kiddu nära att avgöra när han lobbade snyggt över Rydén men Östermålvakten gjorde en jätteräddning när han hann tillbaka och boxade bollen över ribban. En räddning som dessvärre var förgäves, då Kiddu fick bollen efter den resulterande hörnan, gick själv och avslutade via ett Österben till slutresultatet 3-2.

Bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it