Tvåmålsseger på Vapenvallen

Trots att spelet inte alltid funkade tog Öster en härlig trepoängare på ett soligt Vapenvallen och går därmed till sommaruppehåll som serieledare. Björn Berglund gjorde ledningsmålet på straff i 72 minuten och Richard Donkor utökade sju minuter senare.

HUSQVARNA FF - ÖSTERS IF 0-2 (0-0)
0-1 72 Berglund (strf)
0-2 79 Donkor

Pettersson
Björkén- Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Drott
Östlind - Velic - Strömberg
Berglund

75' Donkor (Strömberg)
88' Elvby (Östlind)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde ganska piggt i sista matchen innan sommaruppehållet. En för dagen på vänsterkanten placerad Robin Strömberg vände runt bra ett par gånger första tio minuterna - först med ett inlägg som var decimetern för högt för att Björn Berglund skulle nå det och i åttonde minuten med ett lågt skott som sånär Berglund kunde komma till och styra men hemmalagets rutinerade målvakt Ivo Vazgec precis hann norpa.

Därefter tappade Öster i press och hemmalaget tog sig in i matchen - i tionde minuten såg det riktigt farligt ut när de fick frispark fem meter utanför straffområdet men frisparken slogs tätt över (en boll som Isak Pettersson dessutom hade full koll på om den gått inom målramen).

Med drygt en fjärdedel av matchen spelad hettade det till lite runt hemmalagets mål igen. I 24e minuten slog Velic en bra hörna som orsakade gott om kalabalik inne i straffområdet innan försvaret till slut kunde rensa. Tre minuter senare spelade Strömberg en bra låg boll in till Velic, som försökte knorra in avslutet i högra krysset men fick se sitt bra försök styras av en Husqvarnaskalle ut till högerhörna.

Några minuter före paus hittade Björkén bakåt till Östlind (för dagen på högerkanten) som visade fördelen med en bra vänsterfot på "fel" sida när han smekte in en fin boll som nickstyrdes av Berglund vidare till en helt fri Strömberg vid vänstra stolpen, men trots ett snabbt volleyavslut av Tollarparn hann Vazgec ner och kunde mota bollen.

Hemmalaget hann med en bra målchans två minuter före paus när man spelade sig in bra från vänster men Isak Pettersson gjorde en bra insats och kunde trots att han fick en smäll hålla i bollen.

ANDRA HALVLEK

Efter en inte särskilt anmärkningsvärd inledning på andra halvlek tog dramatiken fart i 51 minuten. Velic slog en bra löpboll mellan HFF:s mitt- och högerback som Strömberg var nära att hinna först på innan Vazgec nådde den, men direkt därefter signalerade målvakten för byte och Marcus Harrysson - som vi gav rejält med beröm efter hans insats mot Öster i Tipshallen i vintras - fick snabbt värma upp och ta plats mellan stolparna.

Det dröjde dryga tio minuter innan han sattes på prov och inte ens då blev det fullt prov - Östlind som brutit in från höger och fick iväg ett helt okej skott rycktes nämligen omkull i skottögonblicket och kunde inte placera skottet så väl som önskats.

Knappa tjugo minuter före full tid kom så jätteläget. Öster hade jobbat sig in från vänsterkanten och spelade runt bra innan bollen rullades fram mot Strömberg, som fick ett rejält ryck i axeln men ändå kunde slita sig loss och nå bollen före Harrysson, som träffade benet på Österspelaren och domare Maqedonci tvekade inte när han pekade på straffpunkten. Fram till elvameterspunkten stegade Björn Berglund, och rullade med vänstern in bollen längst nere vid högra stolproten - vilket var väl det då målvakten gick åt rätt håll.

Berglund var ytterst nära att bli tvåmålsskytt direkt i anfallet efter, då han slängde sig handlöst för att nå ett inlägg från höger med pannan men missade med högst några centimeters marginal.

Tvåan skulle ändå komma några minuter senare. En väl slagen hörna av Velic orsakade en hel del stök framför mål, och i röran var nyss inbytte Richard Donkor hungrigast och tryckte in 0-2. Donkor var dock inte nöjd med det, utan bara minuten senare stal han bollen från hemmalagets backlinje, väggspelade med en anfallskollega och sprang sig fri med målvakten, rullade bollen förbi denne men också precis utanför högra stolpen.

Därefter drog Öster ner på tempot igen, och den enda riktiga chans som uppstod var för hemmalaget i matchens sista ordinarie minut när Arber Hasani fick en bra boll 25 meter ut och hade en hyfsad öppning mellan Österbackarna mot mål, men dessa jobbade bra och anfallaren tvingades ta avslut från straffområdeslinjen, ett skott som Pettersson utan problem kunde plocka.