Tungt derbytapp

Öster såg  länge ut att för första gången på över ett år kunna vända ett underläge till seger, men till slut stod defensiva misstag laget för dyrt och ännu en förlust fick räknas in på kontot.

ÖSTERS IF - JÖNKÖPINGS SÖDRA 2-3 (0-1)

1' 0-1 Olsson
53' 1-1 Självmål
58' 2-1 Bergholtz
64' 2-2 Olsson
69' 2-3 Sabo

Nadj
Wihlborg - Vasilj - Lindblad - Konate
Elvby - Vasilj - Lindner
Bergholtz - Birgersson - Henningsson

49' Eriksson (Vasilj)
72' Gero (Henningsson), Söderberg (Bergholtz)

Fullständig statistik finns på förbundets matchsida.

På artikelbilden är Henningsson en målvaktstå från att sätta 3-1. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Presskonferensen efter matchen (video: Mikael Bruér):

Öster fick en mardrömsstart på derbyt mot Jönköping - redan i första minuten fick Jesper Manns en gratisboll av Österförsvaret och spelade in till en helt fri Fredrik Olsson som trots att Alexander Nadj fick fingerspetsarna på skottet kunde sätta 0-1. Bara två minuter senare var det nära igen när Olsson ånyo rann genom, men denna gång var Nadj med bra och hann före anfallaren till bollen.

I femte minuten fick så Öster matchens första hörna, men även denna mynnade ut i en farlighet för gästerna. Bollen fastnade i försvaret och Jönköping ställde om snabbt. När Jesper Svensson rullade fram bollen till en fri Olsson var de flesta beredda att anteckna 0-2, men Nadj fick en tå på avslutet och när Svensson han först på returen täckte Konate undan skottet.

Efter denna furiösa inledning mattades tempot men i tionde minuten skulle Öster så för första gången hota Jönköpingsmålvakten Cajtoft. En hörna från vänster hamnade till slut ute hos Elvby som drog till ett tungt avslut men när Birgersson hamnade fri på returen signalerade linjedomaren för offside.

I fjortonde minuten var Alexander Henningsson mycket nära att utjämna, när han framspelad av Velic knorrade bollen över Cajtoft perfekt mot bortre krysset men dessvärre precis över ribban. Därefter inföll en längre period av bollande, men i 28e minuten kunde det blivit farligt. Elvby lyfte fram en boll som Henningsson slängde sig för att nicka, och på returen studsade bollen runt tämligen okontrollerat i gästernas straffområde men till slut kunde en grönvit rensa innan Öster lyckades åstadkomma något.

Mot slutet av halvleken tilltog intensiteten igen, och det var fortfarande Fredrik Olsson som hotade. Med nio minuter kvar till paus stack han på en direktskarv och kom genom men hamnade ur läge. Tre minuter senare stack han genom igen och rundade Nadj, men hamnade långt ut och rullade bollen i stolpens utsida.

Fem minuter före paus såg så Öster ut att kunna hota när Konate satte fart på vänsterkanten i en omställning, men en lika cynisk som smart nedsparkning från Gojani satte effektivt stopp för den farligheten. Fem minuter senare kombinerade Henningsson och Konate snyggt, men när sistapassningen kom hade Birgersson hunnit offside. På stopptid hann så gästerna med en sista chans, där Kalle Lindblad kastade sig och rensade undan Jesper Svenssons inlägg precis framför fötterna på Jonathan Drott som annars hade haft i stort sett öppet mål.

Andra halvlek började även den tungt för hemmalaget. Inte en halv minut hade gått när Drott satte in en ful armbåge i ansiktet på Vasilj, som blev liggande en bra stund och tvingades byta. Mitt i allt mörker kom en ljusning i den 53e minuten då Wihlborg slog ett lågt inlägg som Birgersson missade, vilket fick en Jönköpingsspelare att istället stöta in bollen bakom Cajtoft.

Målet väckte liv i Öster, och bara minuten senare var man nära att även ta ledningen. Kalle Lindblad lyfte in en frispark som Henningsson nickskarvade mot bortre stolpen, men styrningen hade vare sig kraft eller precision nog att lura Cajtoft. I 57e minuten testade Pa Konate Jönköpingsmålvaken med en lång lyftning som inte heller den lyckades hota, men minuten senare skulle det gå bättre. Velic spelade fram en helt fri Marcus Bergholtz, som kallt rullade in ledningsmålet bakom Cajtoft.

Spelet hade knappt hunnit återupptas förrän Öster sånär kunde spikat igen matchen. Bergholtz vann boll på mitten, spelade Velic som via en Jönköpingsfot råkade skapa en perfekt framspelning till en Henningsson som sprang sig helt fri, men fick se varför Anton Cajtoft spelat sig in i U21-landslaget. En släpande vänsterfot stoppade bollen från att passera och på returen kunde Karl Svensson rensa.

Istället skulle Öster även denna afton tappa en ledning. I 64e minuten hann Olsson före försvaret på en långboll, höll undan Elvby och kunde placera in kvitteringen bakom Nadj. Och olyckan kom som så ofta inte ensam. Bara fem minuter senare var det åter vänt. Rönneklev gjorde ett jättejobb och hann ikapp en till synes död boll på linjen, och när hela Östers försvar klev ner på honom spelade han bak bollen till nyss inbytte Ronny Sabo som enkelt klippte in gästernas tredje mål för kvällen.

Med knappa kvarten kvar kom för dagen inhoppade Freddy Söderberg till sitt första riktiga lägen. På en nickskarvning från Birgersson hamnade han i bra läge framför Cajtoft men sparkade i avslutsmomentet ihop med Södras Jocke Karlsson och avslutade högt över (medan Karlsson blev liggande).

Efter en period av Jönköpingspress var Birgersson i sista ordinarie minuten på väg att jobba sig förbi två försvarare trots omild behandling, men när han hunnit runt den första kunde den andre med hjälp av armen i en glidtackling stoppa bollen och lugna ner spelet. Under stopptiden hade Öster mycket boll, men lyckades aldrig jobba sig nära mål, utan fick för andra gången i år se en match förlorad trots två gjorda mål och ledning.

Se målen på fotbollskanalen/TV4:

Marcus bergholtz slår in 2-1. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it