Tung avslutning på vårsäsongen

Avslutningen på den förlängda vårsäsongen fick en bitter eftersmak när Örgryte spelade smart bortaspel och vann efter mål av Atashkadeh och Mourad. Därmed har Öster hela åtta poäng upp till kvalstrecket när höstsäsongen drar igång om en dryg månad med bortamatch mot Höllviken.

ÖSTERS IF - ÖRGRYTE IS 0-2 (0-0)

0-1 68' Atashkadeh

0-2 78' Mourad

Startelva
Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Velic - Drott
Henningsson - Strömberg - Wihlborg
Söderberg

72' Blomqvist-Zampi (Wihlborg)
78' Rajalakso (Strömberg)

Mer statistik på förbundets matchsida.

På artikelbilden har Öster just fått in bollen på hörna i 51:a minuten men fått det bortdömt för ruff.

HIGHLIGHTS

Osterplay.se

MÅLKAMERA

Andreas Nilsson/bilderna.it

INTERVJU KARL-JOHAN LINDBLAD

Osterplay.se

FÖRSTA HALVLEK

Sommaren var tillbaka i Växjö och publiken hade hittat till Myresjöhus Arena - då försökte Öster förstås inleda på bästa tänkbara sätt. I femte minuten såg det lovande ut efter att man lyft in en boll från vänsterkanten och Strömberg letat sig fri, men skåningen - som tyvärr också var offside - slog volleyavslutet precis utanför vänstra stolpen.

Därefter bytte lagen chanser. I åttonde minuten skickade Anklev in ett farligt inlägg där Henriksson lyckligen missade avslutet, och två minuter senare var det nära åt andra hållet när Söderberg ställde om och sånär nådde ut med bollen till Wihlborg innan en försvarare fick tåspetsen mellan.

Efter en period med bra Österspel längs högerkanten radade gästerna strax före tjugonde minuten upp hörnor. De två första var lätt avstyrda men den tredje gick högre och hade hotat om domare Camlibel inte blåst av för ruff mot Rydén.

Tio minuter före paus ställde Öster om snabbt efter att Östling skickat en frispark rakt i famnen på Rydén, och Söderberg var ytterst nära att frispela Henningsson när en försvarare med en klassglidtackling kunde avstyra ut till - en av många alltför höga - hörna.

I slutet av första halvlek tog gästerna över och stod för två riktigt farliga lägen. Fem minuter före paus kunde man kontra efter ett slarvigt Österuppspel och Atashkadeh rullade bollen förbi Rydén men även någon decimeter utanför vänstra stolpen. Minuterna senare fick man även in bollen i nät efter att Henrikssons avslut täckts av en Österspelare för att därefter nickas in av en ÖIS:are, men fick se det bortvinkat då den senare lyckligen kom ur offsideposition.

ANDRA HALVLEK

Efter paus återtog Öster kommandot ordentligt, och förutom en bra boll upp mot Henriksson i 48 minuten som Kalle Lindblad hårt men bestämt skickade ut till hörna var det bara Öster. Fem minuter in i halvleken såg detta ut att resultera när Söderberg trots tuff uppvaktning bara fick en högerhörna med sig. Denna slogs nära mål av Nurkic och hamnade också inne i nät, men domaren ansåg - förmodligen korrekt - att ÖIS-målvakten Fredrik Andersson, som också låg i målet med bollen, blivit förpassad dit av en Österspelare och dömde bort målet.

Efter fortsatt övertag för hemmalaget var Atashkadeh nära att överraska i 56 minuten när han helt otippat klippte till från distans och sånär ställde hela Österförsvaret men Rydén kunde precis få upp händerna och blockera bollen.

Trots det dominerade Öster nu stort. I 59e minuten fick mål-Andersson visa sin klass när ett inlägg kom i yttre delen av målområdet, där det är så svårt för en målvakt att bedöma om han ska gå ut eller stanna kvar i mål. Andersson nådde dessvärre ut och kunde plocka bollen precis innan den nådde fram till Robin Strömberg.

Fem minuter senare petade Söderberg fram bollen mellan försvararna där Henningsson högg direkt, men Andersson läste avslutet och kunde parera ut till inkast. Bara minuten senare klackade sig Strömberg tjusigt fram genom offensivt straffområde men lyfte det avslutande inlägget precis över sina anfallskollegor.

Minuten därefter borde det nog varit mål för hemmalaget när ett perfekt inlägg från Söderberg på högerkanten nådde Strömberg, men denne ville för mycket och nickade bollen ner i marken men i för brant vinkel och bollen stack aldrig på mål.

Istället kom kallduschen minuten därefter. Henriksson direktskarvade bollen fram till Atashkadeh, som när en lågt liggande mittfältare upphävde offsiden hade raka spåret till mål och utan att tveka drog upp bollen i nättaket till 0-1.

En svår situation var nu värre och Öster tvingades jaga. I 72a minuten lyftes hemmapublikens hopp lite när Söderberg stack förbi en högt liggande backlinje men Andersson var med bra och hann precis före anfallaren på bollen ett antal meter utanför straffområdeslinjen och kunde rensa.

När Öster lyfte upp laget och jagade kunde Örgryte passa på och när man i 77e minuten dessutom slarvade med bollen fick George Mourad fri lejd framåt och lyfte in 0-2 i bortre burgaveln.

Därefter såg gästerna till att hålla rent runt mål och lät Öster hålla mycket boll en bit utanför straffområdet medan man försvarade sig effektivt mot inlägg. Hemmalaget fortsatte försöka men kom inte mycket närmre. En Nurkic-frispark med bra tryck i som Andersson kunde parera till hörna och en snygg löpning av Björkén som var centimeter från att få in inlägget till Söderberg var det sista som hände innan domaren blåste av för sommaruppehåll.

//nu.bilderna.it/#!album-1176
Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it

Följ Östers IF i sociala medier: