Trygg seger i cupderbyt

Trots att första målet inte kom förrän halvvägs in i andra halvlek kändes segern mot Växjö United stabilare än något av mötena mot dåvarande Sufstars förra året. Denis Velic styrde in första målet snyggt framspelad av Filip Stenmark och just inbytte Björn Berglund klippte in 0-2 minuterna senare.

Växjö United - Östers IF 0-2 (0-0)
0-1 71 Velic
0-2 74 Berglund

Öster startade med:

Rydén
Shaze - Örnblom - Stahre - Stenmark
Elvby - Hjalmarsson
Hafizovic - Velic - Ask
Söderberg

45' Donkor (Hafizovic)
60' Drott (Elvby), Björkén (Shaze)
72' Berglund (Velic)

För mer statistik se förbundets matchsida.

Se målen på Smålandsposten TV genom att klicka HÄR.

På artikelbilden slår Björn Berglund in 0-2 i 74e minuten.
Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Växjö United kom till matchens första anfall i cupderbyt efter att ha brutit ett uppspel och ställt om snabbt. Bollen hamnade efter en hörna så småningom hos Elisa Bidandi som lyfte in ett bra inlägg från högerkanten som Öster tvingades rensa. Därefter lugnade Öster ner sig och tog tag i spelet vilket snart var nära att ge utdelning.

I femte minuten stressade Söderberg Unitedförsvaret bra och kunde sno åt sig bollen och spela bakåt till Daniel Ask, som försökte tunnla sig förbi Olwoch men fick se försvararen få med sig bollen. I momentet efter bjöds öster på en chans när målvakten var ute till höger och slog ett uppspel till Hafizovic som klippte till från 45 meter men en försvarare kunde med viss möda styra ut bollen till hörna.

Efter hörnan hamnade bollen så småningom hos Söderberg som fick iväg ett stenhårt avslut men då gjorde målvakten Kadri en jätteräddning och på returen studsade bollen nesligt förbi allt och alla. Minuten senare drev Hafizovic upp bollen längs högerkanten innan han passade in mot Elvby som avslutade hårt strax utanför vänstra stolpen.

Därefter skapade Öster ett par halvchanser innan vi i 17e minuten bjöds på ett snyggt samarbete på vänsterkanten. Stenmark väggspelade med Daniel Ask och tog sig förbi backlinjen in i straffområdet, där han tyvärr fick bollen för långt ifrån sig och målvakten kunde snappa åt sig den.

I 26e minuten fick Filip Örnblom en bra chans att ge Öster ledningen när han vräkte sig fram och nickade en bra slagen hörna, men en försvarare kunde ta sig mellan och styra ut bollen över kortlinjen. Fem minuter senare var det riktigt nära mål när Ask lyfte in en boll från vänster som gick någon centimeter över huvudet på Velic som smugit sig fram bakom backlinjen.

Ytterligare fem minuter senare var det nära från andra kanten när Shaze lyfte in en boll mot Söderberg, som i kamp med en försvarare inte kunde nå bollen.

Halvlekens sista chans skapades av hemmalaget, när man i 45e minuten vann boll precis utanför eget straffområde och ställde om snabbt, ett läge som kunde blivit farligt om inte Örnblom hunnit ned och satt in en perfekt brytning ut till vänsterhörna. Denna slogs kort och omvandlades till ett farligt inlägg som Rydén fick styra ut till en dessbättre resultatlös högerhörna.

ANDRA HALVLEK

Richard Donkor, som kom in i paus, satte full fart direkt. Bara 25 sekunder hade gått när Ask lyfte en boll mot kortlinjen som högeryttern jagade ikapp och slog in mot första stolpen, där försvaret tog det säkra före det osäkra och styrde ut bollen till hörna.  I läget efter petade Velic en boll framåt mot Donkor som slog ett mycket bra inlägg mot första stolpen, där Söderberg försökte nå den men Kadri kunde peta ut bollen till hörna.

Efter ytterligare någon hörna i rad kunde United så ställa om och Umar Bashir såg ut att ha raka spåret ner mot Rydén men då gjorde Donkor ett jättejobb hemåt när han jagade ikapp United-spelaren och kunde få stopp på honom.

Efter den imponerande inledningen föll tempot sedan drastiskt. I 54e minuten visade Uniteds Zziwa Sulait snygg teknik när han efter en bra framspelning från Ibrahim överstegsfintade sig stenhårt inåt från vänsterkanten. Som tur var fanns ingen mottagare på plats när det strax därefter kom ett stenhårt inlägg en bit över marken.

Med halvtimmen kvar bytte Öster in Drott och Björkén och med den sistnämnde på plan ökade tempot igen. Redan i första minuten stod han för en bra framspelning till Donkor, som avslutade hårt men rakt på målvakten. Tio minuter senare fick Björkén en bra löpboll från Hjalmarsson, tog sig inåt mot straffområdet och kunde så när hitta in till Söderberg men en försvarare fick foten mellan.

Strax därefter kom ledningsmålet när Stenmark stod för fint förarbete på sin vänsterkant innan han la in bollen till Velic som med precision styrde in 0-1 i bortre burgaveln.

Minuten senare gick Velic av plan och ersattes av Berglund som med ett av sina första ingripanden utökade ledningen. Anfallaren fick bollen från Drott, snurrade ett halvt varv motsols och klippte in bollen precis nere vid vänstra stolproten.

United lät sig dock inte nedslås, och i 77e minuten jobbade man fram en riktigt bra farlighet. Rajab spelade fram Bashir som kom fri med Rydén men hade dålig vinkel och avslutade via målvakten i burgaveln.

Mot slutet skapade Öster ett antal mindre chanser, bland annat stack Daniel Ask ut när han gjorde två försvarare och tog sig in mot mål i 83e minuten, där Kadri tyvärr var med bra och täckte det hårda avslutet. Den allra bästa chans kom dock minuten in på stopptid när Donkor väggspelade sig med Berglund in i straffområdet och var fri med målvakten, men fick en stenhård hopptackling i sidan. Istället för straff valde domaren att blåsa av matchen och Öster fick därmed nöja sig med en tvåmålsseger.