Touma sänkte Öster i Södertälje

I en match som länge stod och vägde fällde en minut och en spelare avgörandet. I 84e minuten slog Sharbel Touma in en straff han själv rutinerat spelat till sig och minuten senare rullade han fram bollen till en fri Ghoddos som avgjorde matchen.
Innan dess hade Öster blivit bestulna på ett friläge då Gero blivit avblåst för offside trots att han sprungit runt sin försvarare.

SYRIANSKA FC - ÖSTERS IF 3-1 (1-1)
22' 0-1 Velic
39' 1-1 Somi
84' 2-1 Touma
85' 3-1 Ghoddos

Berglund
Wihlborg - Vasilj - Andersson - Bojent
Elvby - Velic - Lindner
Bergholtz - Gero - Henningsson

73' Söderberg (Henningsson), Eriksson (Lindner)

Referat kommer under kvällen, statistik finns på förbundets matchsida.

På artikelbilden jobbar Gero fram bollen till Velics 0-1. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Hemmalaget inledde matchen piggast och skaffade sig snabbt ett par lägen där Sharbel George först avslutade över och Kevin Bisse minuten senare sånär slank genom från vänster men i sista momentet bröts av Mario Vasilj.

Det skulle dröja till 13e minuten innan Öster kunde hota. Då gjorde Bergholtz ett bra jobb på sin kant innan bollen gick via Lindner ut till Bojent, vars avslut dessvärre täcktes undan bra av en hemmaförsvarare. Därefter lyckades Öster flytta upp spelet och hade mycket boll, men kom inte närmre än ett par lyftningar in mot Velic. Till slut skulle målet ändå komma efter en bra arbetsinsats av Gero, som slet sig förbi sin försvarare och fri med Syrianskamålvakten valde att passa en helt fri Velic, som kunde klippa in ledningsmålet i nättaket.

Bara minuten senare höll sig Gero framme igen, denna gång på en lyftning in i straffområdet men denna gång tog han ner bollen istället för att passa direkt och försvaret hann samla sig. Fem minuter senare var det dags för hemmalagets bästa målchans så långt när Ghoddos skickade in bollen från höger bakom backlinjen och Grubjesic kunde få fram foten först på den, men avslutet gick en bra bit till höger om mål.

Med åtta minuter kvar till paus rev hemmalagets Gabriel Somi ner stora applådåskor när han skickade iväg ett avslut som passerade bollnätet, passerade läktaren och till slut bara var en björkgren från att dimpa ner på en liten gul bil ute på Genetaleden. Somi skulle dessvärre revanschera sig nästa omedelbart. Bara två minuter senare nåddes han av ett långt inlägg vid straffområdets kant, fick inte heller denna gång drömträff men tillräckligt för att ställa hela Östers försvar som fick se bollen leta sig in längst nere vid högra stolproten.

I anfallet efter höjdes hoppet en smula när Gero fick bollen strax utanför straffområdet, men hans försök att knorra bollen i höger hörn passerade tyvärr en bit över ribban. Tre minuter senare var han desto närmre, denna gång efter ett uppspel från Elvby ut på Wihlborg som rullade in bollen bakom backlinjen där Gero var ytterst nära att nå den, men Dejan Garaca i Syrianskas mål precis hann före.

I andra halvlek tryckte Öster på direkt, och innan minuten gått lyfte man en boll som via en försvarare hamnade hos Henningsson, som avslutade hårt nere till vänster men Garaca var med bra. Därefter spelade gästerna runt bollen mycket men kom inte till några farligheter, vilket hemmalaget istället gjorde. Fem minuter in i halvleken plockade Berglund ner en hög frispark, men kolliderade med en medspelare och tappade bollen. I den resulterande oredan revs en Syrianskaspelare ner precis utanför straffområdet och den resulterande frisparken från Ghoddos gick inte långt utanför högra stolpen.

Minuten senare gjorde Velic ett bra jobb nere vid offensiv kortlinje, tråcklade sig förbi en försvarare och lyfte in bollen mot Gero inne i boxen, men en försvarare kunde få pannan mellan och rensa. Två minuter senare borde Öster haft en jättechans. Bergholtz rullade fram en löpboll som Gero passerade sin försvarare och nådde först på, men fick istället för att vara fri med målvakten se assisterandes flagga komma upp och bli avvinkad för offside.

Därefter skapade båda lag lite småchanser innan det med dryga kvarten kvar höll på att smälla till rejält. Ghoddos satte fart på mitten och var på väg att ta sig helt genom innan Elvby hann mellan med en taktisk kapning (som han fick ett avvaktande gult kort för), men domaren såg att chansen inte var över och lät spelet fortsätta, varpå Grubjesic kom väldigt fri med Berglund med slog lobbförsöket rakt i handskarna på den gänglige målvakten.

Minuterna senare var inbytte Söderberg nära att komma helt fri, men fick tyvärr aldrig kontroll på den lyftning som ställt backlinjen och bollen rann iväg. Istället skulle hemmalaget rycka. Med åtta minuter kvar plockade inbytte Sharbel Touma ner bollen strax utanför Östers straffområde, lyfte den mot kortlinjen och sprang rutinerat in i Vasiljs ben. Efter en konstfull flygtur belönades han med att domare Daradic pekade på straffpunkten - en straff han tog själv och som satt trots att Berglund gick exakt rätt.

Därefter hann det inte gå 90 sekunder förrän bollen var i nät igen. Touma slog en skruvad passning och Ghoddos tog en fin löpning in från höger, nådde bollen precis före Berglund och styrde in 3-1 förbi målvakten. Efter det var Öster nedslagna och hemmalaget nöjda, och ingendera förmådde skaka fram några ytterligare farligheter.

Se målen på Fotbollskanalen/TV4.