Totalt höstmörker för herrlaget

När det behövdes som mest höll Öster inte alls ihop, och lät bottenkollegorna Gefle ta en övertygande storseger i den livsviktiga bottenstriden. Än en gång tilläts gästerna ta ledningen redan i första minuterna, och därefter bar det bara åt ett håll.

ÖSTERS IF - GEFLE IF 1-4 (0-2)
 5' 0-1 Lundevall
21' 0-2 Lantto
46' 0-3 Lundevall
77' 1-3 Henningsson
78' 1-4 Lantto

Publik: 5812

Öster ställde upp lite överraskande (sett till fredagsträningen);
Wulff
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Pavey - Elvby - Velic - Zlojutro
Piñones-Arce - Gero

41' Persson (Elvby)
46' Henningsson (Pavey)
81' Bergholtz (Bojent)

På bilden slår Henningsson in reduceringen till 1-3. Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it.

Öster var mer eller mindre tvungna att ta tre poäng i söndagens match mot Gefle, men trots det var det gästerna som tog initiativet från start. Redan i första minuten tvingades Velic nickrensa ett inlägg till hörna, och minuten senare slog Pär Asp ett farligt inlägg som slank genom försvaret men vars retur resulterade i en hörna där Orlov sånär kunde nicka in en ledningsboll.Det skulle ändå bara dröja ytterligare två minuter innan gästerna kunde ta ledningen. Ett inkast styrdes vidare och ett skakigt Österförsvar lämnade Simon Lundevall helt fri att klippa in 0-1 på volley.
    Efter målet fick hemmalaget så äntligen till lite organiserat spel, vilket ledde till ett par bollar fram till Gero som kunde rycka sig loss men i båda fall avslutade på målvakten. I åttonde minuten skapade Stefan Karlsson en chans med en räd från egen planhalva som till slut mynnade ut i en vänsterhörna, men trots viss farlighet på förstaläget kunde Gefle rensa och andravågen rann ut i inspark. Östers jakt på kvittering öppnade för gästernas omställningar och i tionde minuten var det nära att ställa till det, men ingen fanns med på Orlovs inlägg.
    I trettonde minuten var det åter dags för spelarna att bli upprörda över ett domslut. Piñones-Arce lyfte fram bollen mot Gero som gjorde en försvarare och avslutade, men fick till synes se bollen stoppas av en försvararhand. Även här slutade Österanfallet med en omställning för gästerna. Därefter tog Gefle åter över spelet. I 19 minuten räddade turen Öster när Lantto fick stå obevakad i bra läge på ett inlägg, men drog volleyn långt över. Lantto skulle dock revanschera sig bara två minuter senare när Orlov fick en ocean av utrymme på sin högerkant och enkelt kunde spela in bollen till Lantto som bara behövde sätta till foten för att stöta in 0-2. Bortsett från en lyftning från Bojent på en offsidelöpande Zlojutro strax före halvtimmen handlade det mesta om Gefle. Bara minuterna senare hade först Lantto avslutat tätt utanför efter en ostörd räd på egen hand och därefter kom Orlov fri men avslutade rakt på Joakim Wulff.
    Tio minuter före paus skulle Öster så äntligen skapa en bra chans. Piñones-Arce lyfte in en frispark och Kenny Pavey ryckte sig fri, men hans avslut gick i stolpen bakom Hugosson, och på returen fanns bara Geflespelare på plats. Två minuter senare var Zlojutro nära att få med sig en lång boll inne i Gefles straffområde, men försvararen kunde peta ut till en hörna som rann ut i intet. Minuten före paus jobbade öster fram en sista hörna, som slogs bra men blåstes av av domaren.

Om första halvlek började illa var inledningen på andra ännu värre. Bara sekunder hade gått när Lundevall bröt in i straffområdet och via inte mindre än två Österförsvarare lyckades få bollen över Wulff till 0-3. Öster piggnade så småningom till, och i 52 minuten rann inbytte Alexander Henningsson genom på sin högerkant, men trots att Zlojutro såg ut att stå bra till nådde han inte det låga inlägget. Henningsson var, precis som mot AIK, väldigt pigg och kom bara minuten senare genom på en framspelning från Gero, men avslutade lite väl snällt på Hugosson.
    Efter en period av halvhjärtade avslut från båda håll skulle Henningsson i 77e minuten ändå ge matchen lite liv, när han på en passning från Johan Persson stenhårt reducerade med sitt första Allsvenska mål. Allt eventuellt hopp släcktes tyvärr redan i anfallet efter när Lundevall rundade Bojent och spelade in bollen till Lantto, som fick all tid i världen på sig att lura ner Wulff och placera in bollen i höger burgavel.
    Öster skapade ett par chanser de kommande minuterna, bland annat jobbade sig Gero genom trots tuff uppvaktning och i 82a minuten klackade PPA snyggt fram Bergholtz, men båda gångerna var Hugosson med bra och var aldrig riktigt hotad. Trots att Öster var det lag som ville mest var det ändå gästerna som skulle skapa den bästa chansen i matchens slut, när Bernhardsson i sista ordinarie minuten kom fri och tvingade Wulff att göra en bra räddning.

Presskonferensen efter matchen: