Strömbergs mål förlängde sviten

Robin Strömberg trivs på Rimnersvallen. Förra året gjorde han båda Östers mål och på söndagkvällen gjorde han som inhoppare matchens enda mål i 88e minuten efter en intensiv Österpress sista halvtimmen.

IK ODDEVOLD - ÖSTERS IF 0-1 (0-0)
0-1 88 Strömberg

Publik: 506

Pettersson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Elvby - Drott
Shaze - Velic - Östlind
Berglund

59' Strömberg (Shaze)
92' Söderberg (Östlind)

Statistik finns på förbundets matchsida.

//oster.bilderna.it/#!album-1311

FÖRSTA HALVLEK

Hemmalaget inledde piggast i en blek första halvlek. I fjärde minuten spelade Fabrice Tape fram Victor Mollapolci som tog ett snabbt avslut och Isak Pettersson tvingades göra en bra räddning. Bara minuten senare slog hemmalaget en snabb frispark mot Johan Patriksson som var nära att slinka förbi men blockerades undan effektivt av Mario Vasilj.

Därefter tog Öster mer av kontrollen. I sjunde minuten stressade Berglund fram en hörna, i nionde minuten lyftes bollen in efter en frisparksvariant och tvingade hemmalaget att nicka ut till hörna och i femtonde minuten vann Elmin Nurkic i höjd med straffområdeslinjen, och spelade inåt till Östlind som försökte en kort djupledsboll mot Velic men ett missförstånd gjorde att försvaret kunde få undan bollen.

Drygt halvvägs genom första halvlek fick Isak P göra en jätteräddning. Efter en miss i Österförsvaret kom hemmalagets lagkapten, ålderman och skyttekung Johan Patriksson obehagligt fri och fick iväg ett bra avslut men Östers unge målvakt kunde rädda.

Minuten senare hamnade bollen efter en stökig situation ändå i nätet bakom Pettersson efter en hörna, men dessbättre hade domaren då precis hunnit blåsa av för ruff mot en Österspelare.

Lagen hade svårt att skapa några bättre lägen - Patriksson och Fezarit stod för någon halvchans var för Oddevold medan Östlind jagade på sin kant för Öster - men i 42a minuten skulle det bli riktigt farligt. Berglund sparkades ner precis utanför straffområdeslinjen och slog frisparken själv, via muren precis utanför vänstra stolpen.

ANDRA HALVLEK

Patriksson stod även för första chansen efter paus när han i 48e minuten försökte sig på en väldigt hög lyftning som ändå gick mot mål men Pettersson kunde plocka ner den. I 55e minuten stod samme anfallare misstänkt offside när en frispark lyftes in och fick på ganska bra träff med pannan men Östermålvakten visade bra reflexer och plockade bollen.

Minuten senare jobbade Öster fram matchens bästa målchans. Berglund spelade fram Östlind, som lurade ut målvakten mot sig innan han rullade bollen inåt mot Velic, som inte hade marginalerna på sin sida när en  hemmaförsvarare lyckades ta sig mellan och täcka undan bollen.

I 69e minuten var Öster nära igen. Björkén skickade in bollen till Berglund som fick till ett bra avslut men burväktare Samuelsson kunde med viss möda stöta ut bollen. Fem minuter senare stal Östlind boll högt och skapade ett dubbelläge. När målvakten räddade det första låga avslutet klippte yttern till med en cykelspark som fick bra räddning, men då hann Samuelsson upp och kunde få undan även denna boll.

Nio minuter före full tid var det Östers tur att få ett mål bortdömt, även detta kom på en hörna där Nurkic var sist på bollen men domaren tyckte att någon Österspelare ruffat mot målvakten. Minuten senare språngnickade Östlind ett inlägg från Björkén strax utanför högra stolpen.

Efter ett avbrott i 83e minuten när Tape/Patriksson jobbade sig genom till ett läge som gav två hörnor men inget jätteläge satte Öster fart framåt igen. I 86e minuten slog Strömberg ett bra inlägg som Berglund skolboksnickade ner i marken nära mållinjen men där Samuelsson återigen kunde få en hand på bollen och en back kunde hinna först på returen och rensa.

Två minuter senare kom så utdelningen på pressen. Östlind tog sig runt till vänster och fick in bollen till Strömberg som toppade fjolårets eleganta snurravslut på Rimnersvallen när han klackade in segermålet.