Storseger i Borlänge

Öster gjorde en väldigt bra andra halvlek mot Brage och kunde kröna en storseger med att debutanten Gustav Ahrn fick näta i slutet av matchen.
"Jag är väldigt stolt över killarna, att de klarar att vända en sån matchbild och det är väldigt roligt att åka härifrån med så fina siffror", konstaterar Christian Järdler.

IK BRAGE - ÖSTERS IF 0-4 (0-1)
0-1 7    Kapcevic
0-2 54   Kapcevic
0-3 74   Johansson
0-4 90+1 Ahrn

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Johansson - Silka - Ljungberg - Helg
Kapcevic - Johannesson

68' Andreasson (Ljungberg)
84' Ahrn (Johannesson)
88' Örnblom (Johansson)

Mer statistik på förbundets matchsida

JÄRDLER TYCKER:

"Jag är tacksam för segern och hur vi vände på matchen. Vi var inte bra i första halvlek, och jag var väldigt tydlig i paus med vad vi skulle ändra till andra.

Vi är inte alls nöjda med första, vi står och tittar på Brage och kommer inte ens nära. Vi har något fint anfall och någon femminuters period som är bra men är tacksamma att vi har en ledning.

Sedan bestämmer vi oss att 'nej såhär spelar inte vi fotboll i Östers IF' och sedan går vi ut och gör det som det ska se ut och då är jag glad och stolt.

Vi får längre anfall, har mer boll på Brages planhalva och sätter dem under press så de missar passningar på ett annat sätt så andra halvlek är väldigt bra."

FÖRSTA HALVLEK

Inte ens en minut hade gått av matchen i Borlänge när David Johannesson slet sig fri på en långboll och nog skulle haft minst frispark när Brageförsvararen högg honom i armen och gjorde ett närmast Sergio Ramos-liknande kast (komplett med landning på utsträckt motståndararm) men domaren lät spelet gå.

Fram till nionde minuten hade Öster mest boll, framför allt genom Simon Helg på vänsterkanten, och i sjunde minuten gav det utdelning när en låg boll in hamnade hos Dragan Kapcevic som kallt klippte in ledningsmålet i bortre burgaveln.

Strax därefter tog hemmalaget över initiativet och i 14e minuten hade man en kvitteringsboll inne, men fick den bortdömd efter ruff på Robin Malmkvist.

Några minuter senare fick Malmkvist göra en av flera riktigt bra räddningar för kvällen efter att Anton Lundin kombinerat sig fram och kommit helt fri, men en fin fotparad avvärjde.

Efter det kom matchen av sig lite och det hettade bara till i 36e minuten när lagen skapade varsin chans. Först stod Calle Johansson för en ny uppvisning på kortlinjen när han mot alla odds höll bollen kvar på plan innan han spelade in till Kapcevic, som sånär kunde fått träff på bollen.

Istället skapade hemmalaget en omställning som såg riktigt farlig ut, men Oliver Silverholt tog ett väl valt strategiskt gult kort för laget och skickade bollhållaren i backen vilket effektivt satte p för initiativet.

ANDRA HALVLEK

Efter paus tog Öster över fullständigt och hade flera halvlägen innan 0-2 i 53e minuten kom efter en förvirrad situation. Christian Ljungberg slog en bra boll ut på Calle J, som spelade in framför mål till Johannesson. Denne lyfte bollen rakt upp i luften och nickade sedan fram den till Kapcevic som mer eller mindre kunde vandra in med bollen i mål.

Fem minuter senare tappade Öster bollen farligt på mitten och Brage kunde anfalla fyra mot två, men en ny bra räddning av Malmkvist gjorde att en hörna blev enda resultatet.

I 64e minuten var Johannesson nära att näta efter att ett fint inlägg från Calle J ställt honom helt fri, men hemmamålvakten gjorde en riktigt bra insats när han styrde bollen precis ut till hörna.

Strax därefter hotade Brage ordentligt. Först tog sig Andersen runt och gjordes ner några decimeter utanför straffområdeslinjen, och när domaren skulle börja rita upp avstånd slog man en snabb frispark till Sellin som rullade bollen i mål men fick sig en uppsträckning av domare Cisic. När man slog om frisparken knorrade Astvald den tätt utanför högra stolpen.

När hemmapubliken hoppades på reducering utökade Öster istället  ledningen. Ett perfekt slaget nlägg från Stefan Karlsson landade hos Calle Johansson som visade imponerande häng i luften när han tryckte in 0-3 med pannan.

Minuten senare såg det farligt ut när hemmalagets nyförvärv Kouakou tog sig genom och var helt fri men en suverän brytning av Månz Karlsson skickade bollen ut till hörna utan att lämna utrymme för några andra domslut.

Därefter kom en rad chanser för Brage när Öster slappnade av lite men individuella försvarsinsatser höll tätt. En fantastisk brytning av Fredrik Lundgren mot Astvald i 80e minuten följdes av en jätteräddning av Malmkvist fem minuter senare när Kouakou kom fri ur misstänkt offsideläge.

Istället skulle Östers viktoria krönas på det bästa av sätt i andra övertidsminuten när inbytte Gustav Ahrn satte spiken i kistan med sitt 0-4. Anton Andreasson fick en fin framklackning från Helg och försöte placera bollen under målvakten som räddade men på returen dök Ahrn fram och stötte upp sitt debutmål i nättaket

Se höjdpunkter på TV4 Sport: