Stabil kvartsfinalseger mot Gnosjö

Öster kostade på sig att missa en straff men tog sig ändå tryggt vidare till semifinal i Hyundai Cup efter att fyra olika spelare nätat i kvartsfinalen mot Gnosjö.

I och med avancemanget är även platsen i nästa års Svenska Cupen helt säkrad.

ÖSTERS IF - GNOSJÖ IF 4-0 (2-0)
7' 1-0 Donkor
34' 2-0 Söderberg
88' 3-0 Rajalakso
92' 4-0 Hafizovic

Startelva:
Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Bojent
Shaze - Elvby
Donkor - Velic - Rajalakso
Söderberg

Byten (fria):
45' Blomqvist-Zampi (Donkor), Hafizovic (Björkén),
     Drott (Shaze), Stenmark (Rajalakso) (övergång till 3-5-2)
64' Björkén (Stenmark) (åter till fyrbackslinje)
73' Donkor (Söderberg), Shaze (Elvby)
80' Rajalakso (Velic)

Trupper finns på förbundets matchsida.

Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Richard Donkor var inblanda i mycket av det som hände i inledningen av tisdagens Hyundai Cup-kvartsfinal mot Gnosjö. I femte minuten revs han ner några meter utanför straffområdeslinjen och fick en frispark, som Bojent dessvärre inte alls fick träff på utan skickade en bra bit över. Två minuter senare höll han sig framme bra på en femtiometersboll från Elvby och hamnade fri med Gnosjömålvakten Peder Reich, som fick en hand på bollen och lyckades sakta ner den men ändå fick se den leta sig in i nätet.

Bara minuten senare var en ny snygg lång passning nära att ge utdelning när Bojent pricksköt upp bollen på Velic, som bröstade ner och lyfte läckert fram mot Söderberg, som tyvärr inte riktigt lyckades ta ner den ur svår vinkel och tappade iväg den ut över kortlinjen.

I elfte minuten stack Gnosjö för första gången upp när Carl Gunnarsson tog en bra löpning på en lång lyftning, men Rydén hade inga problem att hinna före. Minuten senare såg det riktigt farligt ut när Jonas Ankarbranth tråcklade sig genom Österförsvaret, men när han såg ut att vara på väg mot ett friläge inne i straffområdet satte Fritiof Björkén in en millimeterprecis glidtackling bakifrån och bröt bollen utan att snudda vid anfallaren.

Därefter fortsatte Öster att dominera utan att imponera och bjöd bland annat på ett snyggt samarbete av Shaze och Björkén som tyvärr mynnade ut i ett nickavslut en bra bit över innan spelet efter dryga halvtimmen hettade till igen. I 32a minuten spelade Bujar Ferizi - bror till Österbekante Behar - en snygg boll ut till höger där Robin Bråddhult fick ett jätteläge men lyckligen valde att spela en boll in mot mitten av straffområdet - där den kunde omhändertas - istället för att gå på avslut.

Istället var det dags för hemmalaget att utöka sin ledning. Freddy Söderberg fick först en chans i 33e minuten då försvaret kunde täcka undan avslutet men minuten senare kunde inget hindra anfallaren från att skicka in 2-0 i höger burgavel.

Därefter varvade matchen ner igen, och lagen skaffade bara varsin halvchans till innan pausvilan.

ANDRA HALVLEK

Gästerna kunde fått en drömstart på andra halvlek när man i 47e minuten bjöd på ett riktigt tjusigt anfall som slutade med att Jesper Claesson tog sig förbi Österförsvaret men i processen också hamnade ur vinkel och hans avslut passerade parallellt med mållinjen istället för att passera den.

I halvlek inhoppade Filip Stenmark stod för flera bra insatser som vänsterytter i det 3-5-2 som Öster då hade gått över till. I 48e minuten rundade han sin försvarare och skickade in en låg hård boll som tyvärr studsade till precis innan likaledes inhoppade Matteo Blomqvist Zampi skulle klippa till och tog en retfull båge över anfallarens fot.

Två minuter senare hann Gnosjöförsvaret inte alls med när Mehmed Hafizovic vände runt till höger i straffområdet, och en rejäl - men förmodligen inte ens avsiktlig - kapning senare kunde Öster lägga upp bollen på straffpunkten. Därifrån slog Jonathan Drott till, men försöket att kallt rulla in bollen i vänster burgavel gick lite för långt åt vänster och Gnosjö kunde notera ännu en inspark.

Tio minuter in i halvleken stod Gnosjös Calle Jopia Bergstedt för ett snyggt avslut när han klippte till på volley, men bollen gick alltför rakt på Rasmus Rydén för att oroa.

Efter en period av snygga Österuppspel längs högerkanten där försvaret kunde avstyra inläggen med viss möda bjöd Stenmark i 62a minuten på lite variation när han gick själv längs hela vänsterkanten och från kortlinjen rullade bollen bakåt till Blomqvist Zampi som tyvärr inte fick någon vidare träff utan la avslutet över mål.

Med knappa tjugo minuter kvar stod Gnosjömålvakten för en riktigt bra räddning när Velic knorrade en frispark mot första krysset men Reich hann dit och kunde styra bollen ut till hörna. Fem minuter senare gjorde han en ny bra insats när Drott gick upp för att nicka i bra läge men fick se målvakten boxa undan bollen precis innan.

Mot slutet intensifierade Öster sin jakt igen. I 87e minuten slog Donkor en bra boll mot Blomqvist Zampi som var på väg genom men fastnade på sista försvararen. Minuten senare fick Drott en rejält ful smäll på benet men lyckades i samma moment få iväg en boll ut på vänsterkanten till Rajalakso, som efter en lång löpning med bollen såg en lucka bredvid målvakten och kallt placerade in trean.

I andra stopptidsminuten kunde Öster frisera siffrorna ytterligare. Björkén gick själv på högerkanten, såg ut att hålla i bollen för länge men väntade i själva verket bara in rätt läge och prickade in en perfekt boll på Hafizovic som dunkade till med pannan och via gräsmattan borrade upp 4-0 i krysset.