Skönt trendbrott i Göteborg

Öster tog ett spelmässigt stort steg framåt i Göteborg, men fick ändå nöja sig med en poäng - ett resultat som gör att inget av lagen kan vara helt nöjda.

IFK GÖTEBORG - ÖSTERS IF 0-0

Öster ställde upp med
Wulff
S Karlsson - M Karlsson - Vailj - Bojent
Pavey - Person - Elvby - Zlojuto
Velic
Piñones-Arce

66 Henningsson (Pavey)
77 Bergholtz (Velic)
90 Söderberg (Zlojutro)

Landslagsuppehållet såg ut att ha gjort Öster gott, och redan i tredje minuten skakade man blåvitt ordentligt. Pavey lyfte in bollen förbi Alvbåge i ribban, och på returen prickade Pablo också ribban men ut till inspark. Två minuter senare var det nära igen efter en snygg nedtagning av Velic, men på lyftningen fram missuppfattade PPA Velics intentioner och bollen rann iväg till Alvbåge. Bara minuten senare bjöds Öster på en gratischans när en passning slogs rakt i gapet på PPA, men i oredan hamnade Velic klart offside på den följande passningen. Efter Östers starka inledning var det dags för en stund med mest bollinnehav för IFK, och knappa kvarten in i matchen kom hemmalagets första chans när Söder avslutade strax över från distans efter en spelvändning.
    Fem minuter senare kom Östers bästa chans när ett skott från Zlojutro styrdes över till en helt fri Pavey, som mycket tveksamt vinkades av för offside. Efter ett par bortkastade frisparkar från vardera lag skulle Sam Larsson halvtimmen in i matchen skapa sitt lags kanske bästa chans med ett livsfarligt inlägg efter bra kantarbete, men trots viss tveksamhet i Österförsvaret hann ingen blåvit fram och bollen kunde rensas. I anfallet efter kunde IFK kontra farligt efter en ful brytning mot Bojent, men kunde inte skapa mer än en hörna som placerades uppe på Wulffs nättak. IFK fortsatte i det här läget pressa, och Wulff fick göra ett par bra räddningar. Trots fem minuters stopptid kunde inget av lagen skapa några bättre lägen än ett inlägg som Wulffen tappade men Vasilj kunde rensa undan.

Även i andra halvlek inledde Öster bra, men det dröjde fem minuter innan något lag kom till ett vettigt avslut. Då var det Stefan Karlsson som lyfte in bollen på PPA, vars nick dock stack en bit till vänster om mål. Efterhand föll hemmalaget in i sitt normala spel och lyfte bollar framåt, men utan Hysén på plan hade Wulff sällan några svårigheter att ta hand om dessa. I 57e minuten kom Zlojutro sånär fri, men fick inte kontroll på den svåra passningen utan tappade den vidare över sidlinjen.
    Tjugo minuter in i andra låg Robin Söder bakom två farligheter för IFK. Först ett inlägg som Vasilj tvingades rensa ut till hörna, och på denna en nick som gick en bit till vänster om mål. De följande minuterna blev händelserika med två gula kort och en frispark för Öster som höll på att bli farlig, men istället mynnade ut i en omställning där Wulff fick ge sig ut långt och rensa.
    De sista tjugo minuterna satte inbytte Darijan Bojanic fart på hemmalagets kantspel, men utan att ta sig genom i slutmomenten - de forna träningskamraterna såg ut att ha ganska bra koll på talangens verktygslåda och kunde alltid avvärja innan det blev riktigt farligt. Med åtta minuter kvar stod Stefan K för en tokrusning längs högerkanten, och såg nästan ut att ta sig genom innan IFK-försvaret kunde rädda ut till en hörna. Två minuter senare höll det på att bli riktigt farligt i Östers försvar när Wulff tappade ett inlägg, bara för att ögonblicket senare bli nersprungen av Vasilj - men lyckligen fanns ingen blåvit på plats för att utnyttja förvirringen.
    De sista tio minuterna utgjordes av en massiv press från hemmalaget, men närmre än två relativt ofarliga Bojanic-frisparkar i muren kom man inte, och Öster kan gå in i de två sista omgångarna med klart stärkt självförtroende.