Skön poäng efter sent mål

Efter en tveksam första halvlek stod Öster för bättre spel efter paus, och skapade en rad lägen. I 94:e minuten kunde så Jonathan Levi sätta kvirtteringen på straff efter att Robin Östlind rivits ner.

ÖSTERS IF - DEGERFORS IF 1-1 (0-0)
0-1 74 Ladan (straff)
1-1 94 Levi (straff)

Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Nurkic
Björkén - Drott - Crona - Pavic
Levi - Johannesson - Bajrovic

45' Östlind (Nurkic)
66' Adu (Bajrovic)
85' Fuhre (Drott)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Det syntes i inledningen att Degerfors har självförtroendet efter sin senaste, väldigt bra match mot Dalkurd med sig. Gästerna inledde resolut samtidigt som hemmalaget såg oroliga ut. Öster var ändå samlade i defensiven och de avslut värmlänningarna fick ta kom långt utifrån och oroade knappast Malmkvist.

Dryga tio minuter in i matchen tog Öster så tag lite i spelet och byggde upp ett eget anfallsspel. En nickskarv från Johannesson var nära att nå fram till Bajrovic men Jesse Öst i Degerfors mål hann påpassligt mellan.

Efter mycket bollinnehav för gästerna på mittplan utan några direkta chanser fick matchen fart igen med halvtimmen spelad. Först tog sig Skövde-värvningen Abraham långt för gästerna innan han spelade fram Mayambela, som tog sig in i straffområdet men sedan såg ut att halka varpå bollen nesligt rullade ut över kortlinjen.

Några minuter senare visade Levi sin kvalitet när han gick in i plan från höger och avlossade ett tungt skott nere vid högra stolproten som Öst lyckades stoppa men inte hålla, och på returen högg Bajrovic och avslutade i ribban men blev korrekt avvinkad för offside.

Bara sekunder senare blev det farligt åt andra hållet när Olsson uppfattade en för lös bakåtnick i Österförsvaret och hann mellan, men stressad av Malmkvist avslutade han en bra bit över.

Några minuter före pausvilan jobbade Öster fram ett bra läge när Pavic ställde om snabbt. Bollen hamnade så småningom ute till vänster hos Björkén, som trots fel kant fick till ett bra inlägg som gästerna tvingades rensa till inkast. Efter detta fick Levi bollen och tråcklade sig in genom försvaret innan han fick iväg ett avslut ur dålig vinkel. På vägen in såg bollen ut att bli blockerad av armen på en liggande försvarare men domaren lät spelet gå.

ANDRA HALVLEK

Två minuter efter paus vann Björkén boll och Öster ställde om snabbt med alla tre anfallare, men bra försvarsspel styrde bollhållaren ut mot kanten och omställningen rann ut i sanden.

I 54e minuten fick Öster frispark i bra läge efter att Levi gjorts ner tufft. Frisparken slog Crona hårt mot vänstra stolpen, men Öst gjorde en bra räddning och tryckte dessvärre dessutom bollen åt sidan så Bajrovic inte kunde nå returen.

Sex minuter senare kom den första av flera jättelägen för Öster. Drott vann boll på mitten och slog en perfekt passning för Johannesson, som tog sig förbi sin försvarare och var fri med Öst, men fick hoppa för att undvika Östs satsning och därmed fick bollen för långt från sig, och fick se den rulla halvmetern utanför vänstra stolpen.

I 67e minuten var det nära igen när Östlind lyfte en bra boll fram mot Johannesson som kom fri med Öst men denne gjorde en jätteräddning på "Älgens" avslut. Öster hade även ett bra läge någon minut senare när Pavic gick in i straffområdet och såg ut att bli nedtryckt men inte fick domslutet med sig.

Istället var gästernas Sebastian Olsson nära att bjuda på ett tjusigt mål i 73e minuten när han knorrade bollen fint mot högra krysset, men Malmkvist gjorde en jätteräddning när han tryckte bollen över ribban till hörna. På hörnan uppstod en rörig situation där domaren tyckte sig hitta en ruff och blåste straff för Degerfors - en straff som Nikola Ladan kallt placerade i höger burgavel.

Målet chockade Öster lite och gav gästerna självförtroende, och de kommande fem minuterna skapade de två jättelägen att utöka. Först vred sig Mayambela i 78e minuten runt Vasilj och avslutade mot bortre burgaveln men bollen studsade (tack till gräsmattan?) precis utanför vänstra stolpen. Minuten senare tog sig Abraham in från högerkanten och avslutade från nära håll men Malmkvist kunde stå för en ny kvalificerad räddning.

Istället återtog Öster initiativet och jagade stenhårt för en kvittering. I 86e minuten tog sig Adu in i straffområdet, fick en smäll men stod upp och fick iväg en bra boll in mot Johannesson, men innan den nådde fram klippte en försvarare bollen stenhårt mot eget mål, i magen på egen målvakt som därmed stod för en ny bra räddning.

I sista ordinarie minuten smekte Levi in en frispark som nickstyrdes av en försvarare precis utanför bortre stolpen. På den resulterande hörnan blev Östlind rejält omkullryckt utan att få något med sig.

I den sista av de fyra stopptidsminuterna lyftes en boll in från vänsterkanten, Östlind kämpade sig runt sin försvarare och fick en knuff i ryggen - varpå domaren pekade på straffpunkten.

Straffen slog Levi nere vid högra stolproten, något målvakten chansade på och gick rätt men bollen var för välplacerad och rasslet i nätmaskorna var det sista som hände innan domaren blåste av matchen.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: