Sent poängtapp mot Karlskrona

Ett Öster som inte var på topp såg ändå ut att gå mot en seger mot nya division 1-laget Karlskrona efter ett snyggt mål av Johannesson precis före paus, men lite förvirring i försvaret i slutminuten gjorde att blekingarna kunde kvittera.

ÖSTERS IF - FK KARLSKRONA 1-1  (1-0)
1-0 44 Johannesson
1-1 89 Lindqvist

Sobo
Pavic - Vasilj - Örnblom - Lövdahl
Shaze - Crona
Adu - Levi - Östlind
Johannesson

45' Karlsson (Vasilj), Björkén (Pavic), Drott (Crona),
    Garrett (Johannesson), Andreasson (Shaze), Bajrovic (Levi)
80'    Pavic (Adu), Levi (Östlind)

På artikelbilden rensar FKK:s målvakt precis framför provspelande David Garrett.
Alla stillbilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

Liverapporteringen finns på twitter @oifmatch. Matchfakta på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Öster startade piggt mot division 1-nykomlingen FK Karlskrona. Bara precis över halvminuten hade gått när Robin Östlind tog en snabb löpning  längs sin vänsterkant innan han skickade in en fin boll mot David Johannesson, som tyvärr drog avslutet på volley strax över ribban. De följande minuterna fick vi även se ett bra anfall från provspelande Enoch Adu, som sprang sig till bra läge men lite väl osjälviskt försökte hitta en passning till Östlind istället för att ta avslut själv, och en försvarare kunde få foten mellan.

I tionde minuten fick vi sånär se ett nytt drömmål från Jonathan Levi, när han efter att ha lekt bort vänsterbacken knorrade bollen över målvakten men dessvärre också precis ovanför ribban.

Efter en knapp kvart kom gästernas första farlighet, när en låg frispark från vänsterkanten började studsa runt obehagligt inne i straffområdet och sånär ställde till det innan Sobo kunde fiska upp bollen. Fem minuter senare hotade Karlskrona igen, och var nära att näta när ett inlägg från högerkanten hamnade hos Gustafson som nickade bollen precis utanför högra stolpen.

Halvtimmen in i matchen visade Adu åter upp sig, först genom att visa sin fart när han petade bollen förbi sin försvarare och sprang runt andra hållet innan han rullade bollen in mot Pavic där en försvarare precis lyckades styra bollen ut till hörna innan den nådde fram. Strax därefter samarbetade Adu och Pavic och tog sig genom försvaret, men nu satt sistapassen inte och försvaret kunde rensa.

I 37e minuten jobbade Levi fint nere vid kortlinjen, vände bort sin försvarare och hittade in med bollen till Östlind, vars volleyavslut täcktes ut till hörna. Minuten senare vann Sebastian Crona boll fint på mitten och spelade Levi, som lade en boll i djupled mot Johannesson men målvakten hann före på bollen.

Minuten före paus klaffade samarbetet mellan Levi och Johannesson perfekt, när skåningen la en fin boll in mellan mittbackarna där dalslänningen kom diagonallöpande och med ett kallt avslut kunde lyfta bollen precis över målvakten in i burgaveln till 1-0

ANDRA HALVLEK

Efter paus och hela sex byten tog det ett tag innan hemmalaget fick upp tempot, men i 55e minuten borde man nog utökat ledningen. En boll från höger nådde inbytte provspelaren Garrett vid bortre stolpen men denne tog lite lång tid på sig med avslutet och målvakten hann placera sig. Returen hamnade hos en rödblå spelare men avslutet täcktes och fick en snöplig båge rätt i famnen på målvakten.

Två minuter senare gjorde målvakten en bra insats när det kom en lång boll mot en fri Östlind men en påpasslig utrusning med tillhörande nick avstyrde farligheten.

Runt 60e minuten låg Östlind bakom ytterligare två farligheter. Först genom en bra löpning innan han rullade bollen inåt där den till sist hamnade hos Adu som avslutade hårt men ur dålig vinkel och målvakten kunde rädda ut till hörna. Denna mynnade ut i ett inlägg från högerkanten som Östlind mötte och stötte tillbaka in i mitten där Bajrovic och Garrett fanns på plats och såg ut att båda gå på bollen, som i vilket fall tog vägen en bra bit ovanför ribban.

Med dryga kvarten kvar av matchen sprang Östlind sig fri igen, denna gång bröt han inåt i plan och avslutade hårt men Halle i FKK-buren kunde rädda.

Tre minuter senare såg gästerna ut att få en farlig omställning när Joel Karlsson såg ut att vara förbi Östers backlinje men en resolut insats av Örnblom tryckte blekingen ut mot sidlinjen där ett inkast så småningom saktade ner och oskadliggjorde anfallet.

Nu hade gästerna dock fått igång spelet och med nio minuter kvar radade man upp hörnor där den näst sista var farligast med en bra nick av Lindqvist som Björkén fick styra ut till hörna.

I matchens näst sista ordinarie minut kom sedan också kvitteringen. Ett inlägg från vänster nickades ner till en misstänkt offsidestående Karl Lindqvist, som blev helt fri med Sobo och kunde stöta in 1-1.

Se målen på smp.se: