Sent poängtapp mot GAIS

Efter en blek inledning gjorde Öster en mycket bra andra halvlek och såg ut att vara på väg mot minst en poäng mot GAIS, men en infumlad boll ledde till ett ras och tvåmålsförlust.

ÖSTERS IF - GAIS 1-3 (0-1)

0-1 6 Jonasson Westermark
1-1 75 Johannesson
1-2 88 Östling
1-3 95 Wede
Publik: 2466

Malmkvist
Pavic - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Johansson - Silka - Drott - Helg
Bajrovic - Johannesson

88' Vasilj (Lundgren)
89' Kapcevic (Helg)
93' Faour (Pavic)

Mer statistik på förbundets matchsida.

JÄRDLER TYCKER:

"Andra halvlek är bland det bästa, tycker jag, fotbollsmässigt vi har gjort. Det är i mina ögon total dominans, vi är otroligt rörliga, har mycket positionsbyten, vi har kvalitet i passningsspelet, vi trycker på, vi har inlägg och skott och försök till instick. I bedrövelsen som det är att sitta här med noll poäng så tycker jag vi fick ett avstamp i Falkenberg, vi är mycket bättre nu. Vi gör det väldigt bra och jag är ganska säker på att vi har stora möjligheter att göra 2-1 efter att vi väl fått göra 1-1 men det gör vi inte. Man kan förlora en fotbollsmatch på många sätt och idag är det synd om Robin."

FÖRSTA HALVLEK

Efter en avvaktande start hände det mycket i den femte matchminuten. Först stod Öster för ett vackert anfall där Mattias Pavic tog med sig bollen ner mot kortlinjen och klackade den inåt mot Johannesson som dessvärre inte fick bollen med sig i farten. Bara moment senare kom GAIS istället på högerkanten där Olsson slog en bra boll in bakom en alldeles för passiv backlinje och lillebror Jonasson Westermark, Jesper, dök påpassligt fram och styrde in ledningsmålet.

Tidigare matcher har Öster vaknat till av liknande motgångar men idag fick GAIS behålla initiativet ytterligare en kvart och Hamidovic bjöds på två lägen varav åtminstone volleyn mot halvöppet mål i 18e minuten borde suttit.

Med halva halvleken spelad vände Öster så äntligen spelet i sin favör och i 25e minuten kunde kvitteringen mycket väl kommit när Pavic tog sig in från kanten och spelade Johannesson, som vände runt men drog avslutet halvmetern över ribban.

Öster producerade ytterligare några chanser, bland annat avslut strax över av Calle Johansson och David Johannesson men det var gästerna som fick - i ordets rätta betydelse - halvlekens sista chans. En slarvigt slagen frispark i försvaret gick rakt till Hamidovic som fick fritt spår mot mål och avslutade stenhårt men Robin Malmkvist fick upp en hand och kunde trycka bollen över ribban.

ANDRA HALVLEK

Efter paus återupptog Öster det spel man byggt upp i andra delen av första och tog kontrollen direkt. Det kunde gett utdelning redan i 48e minuten när Johannessons låga inlägg styrdes på ett ben och ställde förre Östermålvakten Alexander Nadj som tappade bollen mellan benen men bakom honom fanns dessvärre bara GAIS:are som kunde ta hand om bollen.

Sex minuter senare var kvitteringen nära efter att Silka slagit en bra boll upp på Johannesson som gjorde det briljant ute på högerkanten innan han lade en bra boll in mot bortre sidan av straffområdet där Simon Helg mötte och tryckte bollen centimeter utanför vänstra stolpen.

Nu bjöd Öster på riktigt bra fotboll och radade upp lägen, där Pavics chipp in till Johannesson i 66e minuten var både snyggast och farligast. Johannesson fick bra träff med vänstern men Nadj stod för en jätteräddning och kunde få bollen ovanför ribban.

Till slut skulle Öster ändå få hål på Nadj. I 74e minuten fick Öster frispark femton meter utanför straffområdet efter en tuff satsning mot Johannesson och Admir Bajrovic skickade den hårt mot vänstra krysset. Där dök Nadj upp och stoppade den, vilket han även gjorde med Johannessons avslut på returen men när Johannesson dök upp en andra gång fanns inget som kunde hindra honom från att dunka upp kvitteringen i nättaket.

Tre minuter senare såg vändningen ut att vara på gång när Pavic tog sig genom och slog en låg boll in som Johansson var några skostorlekar från att få tån på men som istället slank i famnen på målvakten. Fem minuter senare kunde det blivit ett vackert självmål när Helg slog en låg hår boll in i mitten som en försvarare rensade stenhårt strax utanför vänstra stolpen.

I 87e minuten skickade GAIS upp en långboll och fick ned sig en frispark inte långt in på Östers planhalva. Denna lyfte Östling för djupt för någon medspelare att nå och Robin Malmkvist skulle bara plocka ner bollen, men tappade den mellan händerna in till ett oväntat ledningsmål för gästerna.

Efter målet föll Östers fina spel ihop och man kunde inte få till något ordnat spel och GAIS var förstås nöjda med att spela av tiden, men i sista stopptidssekunderna såg inbytte Calle Wede sin chans när han bröt in i banan från vänster och prickade in trean nere vid den högra stolpen.