SEGER UTAN STORSPEL

Tjugo bra minuter räckte till seger mot fjolårets Superettakvallag Oskarshamn. Ett Öster som såg ut att ha svårt att tända till riktigt efter cupspelet var riktigt bra i inledningen av andra halvlek men imponerade inte i övrigt.

ÖSTERS IF - OSKARSHAMNS AIK 3-2 (0-1)

0-1 29 Jägerbrink
1-1 46 Ahrn
2-1 55 Ljungberg
3-1 59 Helg
3-2 69 Christensson
Publik: 176

Malmkvist
Larsson  - Örnblom - M Karlsson - Ericsson
Ljungberg - Silka - Avdic
Pavic - Ahrn - Helg

62' Silverholt (M Karlsson)
64' Johannesson (Helg)
77' Lindén (Silka)
80' Gabrielsson (Ljungberg)
84' de Oliveira (Ahrn)

Kompletta trupper på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Öster skapade matchens första riktigt farliga chans innan en halvminut hade gått, när Gustav Ahrn stressade Oskarshamns målvakt Sachsanidis att jaga bollen långt ut och i nästa moment rensa på Emir Avdic, vilket gav en retur som sånär studsade ända in i mål men kunde stoppas av en OAIK-försvarare strax innan mållinjen.

Tempot avtog dock snabbt och förutom en hetsig situation i sjätte minuten som ledde till tre varningar hände inte mycket att notera förrän i nionde minuten. Då hade öster jobbat fram en hörna och Månz Karlsson lyckades, trots att han fick vända bakåt kraftigt, styra nicken tätt över motståndarnas ribba med hyfsad kraft.

I 18e minuten snappade Mattias Pavic upp en snett slagen rensning innan han spelade fram Ahrn, som lite väl osjälviskt valde att klacka bollen vidare istället för att gå på eget avslut, och Christian Ljungberg som fick bollen fick inte alls till sitt avslut.

Efter i stort sett total Österdominans glimrade gästerna till i 29e minuten när Christensson skarvade fram Jägerbrink som snyggt vände bort Månz Karlsson innan han rullade in bollen i bortre burgaveln.

Fyra minuter senare såg det mer lovande ut när Öster spelade runt bollen bra innan Ljungberg tog avslut från 20 meter och placerade bollen tätt utanför högra stolpen. I 39e minuten tog Mattias Pavic avslut från ungefär samma position, och tvingade Sachsanidis att göra en bra räddning.

ANDRA HALVLEK

Öster hade samlat sig i paus och bjöd på ett klart bättre spel redan från start. Det tog bara 18 sekunder innan Pavic var nära att ta sig runt längs kortlinjen men fick nöja sig med en hörna. I efterdyningarna av denna bjöds vi på en riktig delikatess när Ljungberg lyfte in bollen till Ahrn, som i en rörelse tog emot, vände ett halvvarv och på halvvolley dunkade upp bollen i vänstra krysset.

Efter fortsatt mycket boll för Öster utan några riktiga chanser fick man nio minuter senare en frispark precis utanför straffområdeslinjen efter att Ljungberg åkt på en riktig bröstvärmare. Skåningen var tydlig med att han själv ville ta frisparken och gjorde det med den äran när han skruvade in bollen längs marken runt muren i målvaktens hörn.

Nu var Öster uppe i varv och bara fyra minuter senare rullade Simon Helg upp motståndarnas försvar rejält innan han väggspelade med Pavic och tog sig in i straffområdet där han kallt lyfte in trean över målvakten.

I 61a minuten var det ytterst nära en utökning i målprotokollet. Filip Örnblom vann boll halvvägs ner på egen planhalva och slog en fin långboll upp på Ahrn, som drog med sig försvaret ut åt vänster innan han la in bollen på Helg, som inte riktigt fick till (det förvisso svåra) avslutet som stack i famnen på målvakten med desto värre landade illa efter sitt försök och blev liggande ett bra tag och fick bäras av plan.

Måhända fick sig Östers självförtroende en törn där, för när spelet kom igång igen hade man tappat farten. Istället kunde gästerna knapra sig in och i 67e minuten hade Öster tur när Jägerbrink frispelade Christensson som ur jätteläge skickade bollen långt till vänster om mål. Två minuter senare fick han dock sin revansch när han tryckte undan en försvarare, slet sig loss och kunde rulla in reduceringen.

Fyra minuter senare var det nära igen när Oskarshamns nyförvärv Oliver Stojanovic-Fredin, som fick sitt genombrott under Christian Järdler i Ängelholm 2016, utmanade med ett lågt hårt skott som Malmkvist tvingades styra ut till hörna. Ytterligare några minuter senare hade gästerna faktiskt en kvitteringsboll i nät när Svalling slängde sig fram på en frispark och fick in bollen, men fick det bortdömt för offside.

Mot slutet av matchen tog Öster tillbaka initiativet och kunde utökat i 84e när Johannesson slog ett bra lågt inlägg som tog sig förbi mot bortre stolpen där Pavic var ett par tålängder från att kunna styra in det. Två minuter senare samarbetade Johannesson och Avdic bra, men sistapassen kom precis bakom Johannesson som inte kunde få med sig den in i friläget.

Samma två spelare jobbade fram även matchens sista riktiga läge när Avdic i 88e minuten lyfte fram bollen på Johannesson, som inte riktigt fick till nedtagningen och nog stördes lite av Oskarshamns målvakts mycket modiga utrusning, och en försvarare kunde hinna mellan och avväpna läget.