Seger på födelsedagskalaset

Öster uppvaktade 25-årsfirande supporterföreningen East Front på bästa vis, genom att slå formstarka Norrby med 2-1 efter mål av Jonathan Levi och Admir Bajrovic (bilden).

ÖSTERS IF - NORRBY IF  2-1 (2-1)
1-0 24 Levi
2-0 33 Bajrovic
2-1 42 Ståhl

Malmkvist
Karlsson - Vasilj - Nurkic
Björkén - Drott - Shaze - Pavic
Levi - Bajrovic - Östlind

56' Johannesson (Bajrovic)
81' Crona (Östlind)
88' Fuhre (Shaze)

Mer statistik på förbundets matchsida. Referat kommer under kvällen.

Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Öster tog det till en början lugnare än man gjorde i inledningen på de senaste matcherna, och Norrby fick ha en del boll. I andra minuten kunde Aso Omar lyfta in en bra boll till Ståhl som fick bra läge, men Mario Vasilj stod väl placerad och kunde blockera avslutet.

Det dröjde faktiskt fram till 13e minuten innan Öster skapade sin första riktiga chans. Mattias Pavic tog ner en lång boll snyggt och lyfte en boll snett framåt mot Robin Östlind som inte riktigt fick träff på volleyavslutet, träffade en försvarare men fick nöja sig med hörna. I följden av hörnan trycktes Östlind ner strax utanför straffområdet och Bajrovic knorrade frisparken strax ovanför ribban.

Fem minuter senare kunde det blivit farligt när Levi lade en till synes lång boll mot kortlinjen där Bajrovic hann ikapp den och försökte hitta in med bollen till Östlind men målvakten hann ner och kunde norpa passningen.

Strax därefter fick vi se en ny bra boll från Pavic mot Östlind som slog ett hårt lågt inlägg mot Bajrovic men en försvarare kunde styra undan bollen som så småningom smet ut till en resultatlös hörna.

Efter flera fina anfall kom ledningsmålet sedan ur nästan ingenting. Jonathan Levi visade sin kapacitet även som bollvinnare när han slet till sig bollen, gick några meter och sedan prickade in bollen i vänster burgavel från dryga 25 meter.

Därefter jagade hemmalaget hårt för att utöka, framför allt genom fina kombinationer på kanterna, men Norrby försvarade sig väl. I 33e minuten spelade Östlind fram Pavic som kallt rullade bollen inåt till Bajrovic, som kunde snurra runt och trycka in 2-0 i bortre burgaveln.

I 38e minuten kunde så gästerna i alla fall hota efter att Krasniqi tryckt omkull Pavic nere vid sidlinjen och kunde spela fram Översjö, som dessbättre skickade avslutet högt över. Minuterna senare skulle även reduceringen komma efter ett fint inlägg från högerkanten till Ståhl, som nickade bollen via bortre stolpen in.

Två minuter senare fick Öster ett jätteläge att utöka efter att Pavic blivit nedriven på väg in i straffområdet och fått straff. Levi ville dock lite väl mycket och skickade straffen via ribban ut.

ANDRA HALVLEK

Minuten efter pausvilan såg det lite svettigt ut när Hodzic slog ett högt inlägg som damp ner mot bortre stolpen där Pavic såg ut att springa ner Översjö, men domaren hade full koll på att Österspelaren fått en rejäl tryckare av en annan Norrbyspelare vilket föranledde "tacklingen", och blåste helt korrekt frispark.

Efter en fin räd i 50e minuten där Pavic efter hårt jobb till slut tappade bollen över kortlinjen blev oron stor minuten senare när Malmkvist efter att ha plockat ner ett inlägg föll handlöst bakåt över en Norrbyspelare och såg ut att få rejält ont, men lyckligtvis kunde resa sig och spela vidare efter några minuters återhämtning.

I 57e minuten väcktes hoppet när Östlind sprang sig fri efter en fin boll från Shaze men yttern fick till sin stora besvikelse se se assisterande höja flaggan för offside.

När Norrby jagade kvittering öppnades stora ytor för inbytte David Johannesson och i 61e minuten såg det ut som "Älgen" var på väg att bli fri efter en smörpass från Levi men Norrbys mittback satte en perfekt glidtackling och kunde peta undan bollen.

Sex minuter senare såg det ännu bättre ut när Levi lyfte bollen över backlinjen och Johannesson sprang runt densamma, men precis i avslutsmomentet såg Österanfallaren ut att bli ryckt i armen och fick inte alls träff på bollen som bara rullade i famnen på Norrbymålvakten.

Trots ledningen var det tydligt att Öster ville mest. I 81a minuten såg det ut att ge utdelning när Levi sprang sig fri och rullade bollen förbi målvakten, men dessvärre också precis utanför vänstra stolpen.

De kommande minuterna fick vi se två bra offensiva framstötar från Shaze som i 83e jobbade sig in från vänster och avslutade stenhårt vid första stolpen där målvakten kunde blocka ut till hörna. Tre minuter senare stod ghananen för en fin dribblingsräd ända in till målområdet där han till slut hårt uppvaktad tappade bollen.

Minuten före full tid ställde Öster om snabbt. Lars Fuhre hade med sig Levi och Johannesson och valde till sist att passa Levi som försökte rulla bollen mellan benen på målvakten som gjorde en bra räddning.

Därefter kunde Öster hålla i bollen och hinna med några småförsök innan de fyra tilläggsminuterna hade gått och laget kunde ställa upp nedanför klacken och slå en efterlängtad segerkullerbytta för 25-årsfirande East Front.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: