Seger mot IFK Göteborg

Efter stabilt spel kunde Öster äntligen räkna in sin första seger för året hemma i Tipshallen mot IFK Göteborg. Andreas Birgersson gjorde matchens enda mål efter en målvaktsretur i 35 minuten.

ÖSTERS IF - IFK GÖTEBORG 1-0 (1-0)
1-0 35' Birgersson

Berglund
Wihlborg - J Andersson - Lindblad - Konate
Elvby - Velic - Lindner
Henningsson - Birgersson - Gero

66 Kljajic (Berglund)
71 Nurkic (Wihlborg), Bergholtz (Elvby)
     Hellgren (Velic), Zlojutro (Gero), Söderberg (Bigersson)

Missa inte intervjuer med Björknesjö och Pa Konate nedanför referatet!

Öster mötte på fredagkvällen sitt namnkunnigaste motstånd för försäsongen, och möjligen hade man inledningsvis lite för mycket respekt för de blåvita. Bland annat fick Sam Larsson i andra minuten glida genom lite enkelt, men fick inte alls till avslutet. I anfallet efter gjorde Birgersson ett bra jobb i defensiven och någon minut senare täckte Johan Andersson ut ett avslut från höger till en resultatlös hörna.
    Därefter samlade sig hemmalaget, och i nionde minuten kom en bra omställning, där Velic avslut tvingade Sandberg i Göteborgsmålet att trycka ut bollen till hörna. Minuterna senare nådde Lindblad sånär Gero med en frispark (efter att Johan A gjorts ner hårt), men Sandberg hann före på bollen.
    I 18 minuten skapade Öster sin första riktigt bra chans, när bollen lyftes fram på Gero som nickade ner till Birgersson. Dessvärre hann flaggan upp för offside, så vi fick inte se vad läget kunde mynnat ut i.
    Öster fortsatte den höga press vi sett i de senaste matcherna, något som öppnar för motståndarna i omställningar och ställer höga krav på backlinjen. Runt tjugonde minuten var två sådana omställningar på väg, men i båda fallen hann Karl-Johan Lindblad följa med och rensa ut bollen till inkast.
    Efter lite halvchanser åt båda håll skulle så Östers första mål för året hemma i Tipshallen komma. Sandberg hade svårt att hålla ett inlägg, och Birgersson höll sig påpassligt framme och kunde dundra in bollen i tom bur. Målet ökade Östers självförtroende, och bara minuterna senare bröstade Gero fram bollen i bra läge till Velic, vars avslut var hårt med hamnade en bra bit ut mot vänstra hörnflaggan.
    Innan paus skulle gästernas Sam Larsson hinna oroa två gånger. Först gjorde han ett bra jobb till vänster innan han spelade in bollen till Gustav Engvall - som komfortabelt avväpnades av Elvby. Minuten senare tog Larsson själv sig genom, men lyckades inte ta sig förbi Östers mittlås.

Andra halvlek inleddes med böljande spel, innan IFK i 53 minuten skapade den första riktiga farligheten. Salomonsson jobbade bra ute till höger och rullade in bollen mot en tämligen ohotad Zackrisson, som avslutade hårt men långt till höger. Minuten efter visade Öster att man också kan göra snabba omställningar. Johan Andersson bröt ett uppspel strax utanför eget straffområde, Lindner fick bollen och slog en lång cross upp mot vänsterkanten där tyvärr både Gero och Velic sprang på samma boll, varpå båda tappade tempo och göteborgarna hann samla sig något innan Gero rullade över bollen till Wihlborg som drog ett hårt avslut en bra bit över.
    Inte heller denna match fick bli skadefri. I 57 minuten slog Oscar Berglund ihop med en göteborgare på en hörna, och blev liggande flera minuter innan han kunde ta sig upp. Trots försök att spela vidare tvingades han ytterligare fem minuter senare kasta ut bollen över sidlinjen och vinka igång ett byte på grund av en förmodad hjärnskakning. Inbytte Robertino Kljajic fick det hett direkt när ett göteborgsavslut stannade på en försvarares överkropp och upprörda blåvita ville ha straffspark (tyvärr helt omöjligt att avgöra från vår vinkel). Minuten senare hade gästerna istället tur med domsluten, när Birgersson rann genom backlinjen och stoppades av ett resolut ryck i axeln precis utanför straffområdet - en situation som näppeligen kunde undgått att resultera i målchansutvisning i en tävlingsmatch, men nu bara gav en frispark som Velic försökte knorra över muren men inte kunde hålla på mål.
    Efter ett massivt femmannabyte (raka byten med enda överraskning i att Nurkic fick gå in på högerbacken) uppstod viss osäkerhet i Österleden, och Robin Söder var mycket nära att dra nytta av det, men avslutade helt fri med Kljajic (om än ur icke perfekt vänstervinkel) en bit över ribban.
    Minuten senare borde det blivit 2-0. Konate jobbade bra ute vid vänster sidlinje och samarbetade med Bergholtz, som hittade Hellgren med ett välplacerat inlägg. Hellgren nådde bollen fint, men avslutade lite enkelt rakt i ansiktet på Sandberg som räddade med hakan.
    Med nio minuter kvar bjöd Tipshallspubliken på årets starkaste reaktioner. Henningsson var på väg förbi i en omställning, men tacklades synnerligen resolut in i läktaren av Kjetil Waehler och blev liggande en bra stund innan han kunde ta sig upp och linkande ta sig tillbaka in i matchen. Waehler å andra sidan belönades med ett rött kort för sin vårdslöshet.
    Efter utvisningen kunde Öster, som sig bör, rulla ut ordentligt och Henningsson fick fri löpväg vid flera tillfällen. Den bästa möjligheten att komma ur det här inträffade i 92 minuten, när Henningsson avslutade via Söderberg på ett sätt som totalt ställde försvaret, men tyvärr inte gick på mål utan resulterade i inspark.

Pa Konate tycker det var skönt att få 90 minuter direkt i sitt nya lag:

Roberth Björknesjö tycker spelet börjar sätta sig:

På artikelbilden ser vi nye Pa Konate stoppa ett IFK-anfall.

Jonas Hellgren var nära att slå in 2-0 på volley.
Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it