Seger i fotboll för alla-matchen

Öster gjorde en bra timme mot Frej Täby och det räckte till seger. Kalle Limdblads nickmål halvvägs in i första halvlek räckte till tre poäng.

ÖSTERS IF - IK FREJ TÄBY   (1-0)
1-0 22 Lindblad
Publik: 3612

Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Karlsson
Björkén - Crona - Drott - Shaze - Strand
Fuhre
Bajrovic

76' Östlind (Bajrovic)
86' Sundli (Crona)
94' Mubarak Mohamud Nuh (Fuhre)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se höjdpunkter på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Matchens inledning rycktes sönder av två incidenter - först blev gästernas målvakt Atanackovic liggande efter ett Österanfall och innan spelet hunnit igång igen rasade Frejs kanske bäste spelare Nsima Peter ihop på mittplan och fick föras till sjukhus. Anfallaren kunde dessbättre ta sig av plan för egen maskin.

I elfte minuten kom så en bra boll fram mot Admir Bajrovic som tyvärr kom ur vinkel och inte kunde ta avslut.

I 19e minuten var Öster nära att ta ledningen efter ett delikat avslut av Lars Fuhre i ribbans undersida men när Admir Bajrovic stötte in returen hade domaren hunnit blåsa för en (av allt att döma korrekt) offside.

Två minuter senare var det ribbträffsdags igen. Sebastian Crona lyfte en frispark mot bortre stolpen där Månz Karlsson nickade inåt varpå Jonathan Drott nickade stenhårt via en försvarare i ribban men på returen tryckte Kalle Lindblad in ledningsmålet.

Öster fortsatte skapa mest och i 30e minuten var det nära att ge utdelning när Bajrovic sprang sig loss till höger och sånär kunde hitta in med en låg boll till en välplacerad Fuhre men en halkande försvarare kunde få en fot på bollen och styra den till målvakten.

Några minuter senare drog Drott upp ett anfall och spelade fram Bajrovic vars avslut tvärstannade i luften bredvid en täckande försvarare men domaren fann inte skäl nog att blåsa av.

Fyra minuter före paus kunde det blivit farligt när Sunesson hade med sig flera spelare i en omställning men Crona satte en klassbrytning och satte stopp för den möjligheten.

I sista ordinarie minuten före paus skickade Simon Strand iväg ett rappt avslut som tvingade Atanackovic att släppa retur men när Bajrovic jagade efter denna blåstes han av för en tveksam offside.

ANDRA HALVLEK

Efter paus tog det ett tag att komma igång men i 52a minuten stod Crona för en ny klassbrytning och Drott kunde spela fram en fri Bajrovic som dock låg någon decimeter offside när bollen slogs och blev avblåst för det.

Minuten senare gick Shaze själv förbi tre motståndarte innan han avslutade stenhårt precis över ribban.

Tio minuter in i andra halvlek fick Frej ett av sina bästa lägen när man fick frispark metern utanför straffområdet men både frisparken och returen fastnade på muren utan att riktigt oroa.

Några minuter senare öppnade sig ett bra omställningsläge där Fuhre hade bra läge i mitten men Bajrovic höll inne passningen lite för länge och en Frejförsvarare hann få kroppen mellan och kunde täcka.

I 62a minuten skapade sedan Öster två riktigt bra chanser. Först slog Crona en svepande frispark som Drott språngnickade stenhårt strax över. Momentet efter stal Simon Strand tillbaka bollen i Frejs uppspel och gick själv in mot mål där han försökte avsluta förbi Atanackovic som med lite tur fick överarmen på bollen och precis kunde freda sitt mål.

Med kvarten kvar tappade matchen tempo när Frejs Bajenlån Jajic satte in en huvudlös tackling mot Shaze och fick ett väl motiverat rött kort. Några minuter senare var Crona nära att utöka ledningen när han tryckte ett tungt avslut några decimeter utanför vänstra stolpen.

Därefter skapade Öster flera farligheter på kort tid genom Fuhre och inbytte Östlind men saknade den sista precisionen och fick inte bollen förbi Atanackovic.

I 82a minuten bjöds Björkén på en boll när en försvarare halkade och kunde spela fram Fuhre som dock inte lyckades hålla avslutet på mål.

På stopptid hann Öster med två hyfsade chanser. Först gjorde Östlind ett jättejobb innan han spelade inåt till Shaze vars avslut täcktes bra av Atanackovic. Minuten senare imponerade Morten Sundli när han gick ner mot högra hörnflaggan till synes för att döda tid men sedan vände bort två försvarare och gick inåt innan han spelade till Fuhre vars avslut dessvärre fastnade på en försvarare.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: