Sandsbro slogs enkelt

Tipselit besegrade Sandsbro AIK med 5-2 under lördagen. Målskyttar för Öster: Emil Jönsson, Lukas Qvist, Pontus Gitselov och Valentino Srpcanski (2).

Laguppställning:

Jakob Gerrevall

Albin Johansson – Julius Forsberg – Jesper Andersson – Jonathan Stolth

Emil Jönsson – Bo Svensson – Otto Ericsson – Simon Wennerhag

Lukas Qvist – Pontus Gitselov

Första halvleken:
Öster började matchen bra och spelade runt bollen med ett högt tempo. Men det var Sandsbro som skulle få den första möjligheten. Öster fick inte undan bollen framför eget straffområde vilket gjorde att Sandsbro kunde peta in bollen i boxen. Men tack vare Jakob Gerrevalls rådiga ingripande när han flög ut mot skytten och avstyrde skottet, stod det fortfarande 0-0.
Kort därefter var det istället Öster som skulle ta ledningen. Efter 6 minuters spel så slog Emil Jönsson en boll på djupet till Gitselov. Han följde upp passningen med att löpa in i boxen och fick tillbaka bollen, väl där satte han enkelt 1-0. Riktigt snyggt förarbete fram till målet!
Efter 1-0 målet så var det bara ett lag på plan. Öster ägde bollen och spelet höll allt som oftast till på Sandsbros planhalva. Man var som bäst när man kom rättvända och med fart mot målet. Detta följdes upp med djupledslöpningar och Öster kändes ständigt farliga. Efter 18 minuters spel så gjorde så tillslut Lukas Qvist 2-0. Framspelad av Simon Wennerhag och fri med målvakten så gjorde han inget misstag. Målvakten dribblade han sig förbi och bollen sattes i öppet mål. Sen hann vi knappt smälta den insatsen innan nästa mål skulle noteras. Blott två minuter senare så gjorde Pontus Gitselov 3-0 till Öster. Simon Wennerhag sköt ett skott utanför straffområdet, ett skott som målvakten med ett visst besvär räddade. Returen hamnade hos Gitselov som säkert placerade bollen i mål och satte därmed punkt för en riktigt bra Öster-period.
Efter 3-0 målet så jämnades spelet ut något och Sandsbro började vaska fram lite målchanser. I den 33:e minuten så hade Sandsbro en boll i stolpen och i den 38:e fick man straff (efter en handssituation). Straffen satte man och halvtidsresultatet 3-1 kändes med bakgrund till det som rättvist.

Andra halvlek:
I den andra halvleken så började Sandsbro bättre och spelet var jämnare. Öster kändes lite okoncentrerade och slarviga de första 10 minuterna. Spelet blev mer och mer fysiskt vilket passade Sandsbro bättre än Öster även om Österspelarna stretade på bra i närkamperna. Men när man väl fick ordning på löpningar och passningar igen så var man det laget som skapade flest målchanser.
I den 62:e matchminuten så gjorde inbytte Valentino Srpcanski 4-1 när han knäade in Albin Johanssons inlägg i mål. Minuten senare var han ytterst nära att öka på både sin egen samt Östers målskörd. Återigen kom ett inspel från högerkanten denna gången från Emil Jönsson, Valentino direktstyrde bollen mot mål men en mycket bra räddning på mållinjen av målvakten hindrade honom den gången. Men han skulle få revansch, först skulle bara Sandsbro göra 2-4 i den 78:e minuten. Fem minuter senare bjöds vi på matchens delikatess signerat Valentino Srpcanski och Otto Ericsson. Otto slog inlägget och Valentino cykelsparkade in bollen i mål via stolpen, riktigt snyggt!

Christian Strids kommentarer efter matchen:
”Tycker vi är lite slarviga idag och vi kunde gjort det mycket mycket bättre. Tyvärr är det kanske så när det gick enkelt fram till 3-0. Efter 3-0 målet så blir vi lite mer otydliga i vårt spel och gör inte riktigt det som vi kommit överens om att göra.
Jag skulle vilja påstå att vi kan spela mycket bättre både anfallsmässigt och försvarsmässigt. Sen finns det såklart sekvenser i matchen där vi gör det riktigt bra. Som till exempel hur vi använder oss av högerkanten i den andra halvleken. Albin Johansson och Emil Jönsson gör det riktigt bra och vi gör båda våra mål i den andra på inlägg från just högerkanten.
Men spelmässigt är jag inte helt nöjd och det håller spelarna med mig om, de vet att de kan mycket bättre.”

Matchens spelare:
Valentino Srpcanski: Som var väldigt bra när han kom in i den andra halvleken. Han gjorde två riktigt fina mål samtidigt som han bidrog till mycket positiva sekvenser i övrigt.

Albin Johansson: Får beröm för sina prestationer i den andra halvleken. Han löpte frenetiskt på högerkanten som fungerade mycket bra tillsammans med Emil Jönsson.