Sällsynt skön seger

LJUNGSKILE-ÖSTER 0-1 (0-0)

Trots att Öster inte direkt bjöd på bländande spel i säsongspremiären fick man med sig en blytung seger hem från alltid svårslagna Ljungskile efter att Denis Velic förvaltat Freddy Söderbergs starka förarbete.

LJUNGSKILE-ÖSTER 0-1 (0-0)
0-1 56 Velic

Nadj
S Karlsson, M Karlsson, Vasilj, Bojent
Persson, Vidarsson
Henningsson, Velic, Wihlborg
Söderberg

69 Nurkic - Wihlborg
84 Amuneke - Söderberg
89 Hellgren - Velic

Roar Hansen har länge påpekat det, och alla som följt fotboll de senaste tjugo åren vet det: Ljungskiles arena, vad den än heter för året, är inget ställe man åker till och håvar in enkla poäng. Hur uppskrivna årets upplaga av Öster blivit visste de att de skulle ställas på prov omedelbart. Resultatet av provet? Godkänt, men knappast med guldkant.

Påskdagens match hade två stora saker som talade mot den ur underhållningssynpunkt: det var en premiärmatch, med allt vad det innebär av gräsmattekvalitet och det var mot Ljungskile. Sett till de förutsättningarna blev matchen som förväntat, men med bonusen att Öster fick med sig tre mycket tunga poäng hem.

Totalt skapades i matchen - ganska välvilligt räknat - tre hyfsade chanser, alla mot Markus Sandberg i Ljungskilemålet. Uppgifter gör gällande att vissa medierapporter antydde ett massivt spelövertag för hemmalaget, men detta var inget som märktes på plats. Ljungskile kanske hade en del boll, men tog sig aldrig in mot Österburen.

Efter en bra Henningsson-rush som inte utnyttjades var det ändå hemmalaget som hade matchens första skott på mål, när Richard Nilsson i 8 minuten slog en helt ok frispark som dock aldrig var nära att hota Alexander Nadj. Nästa målchansliknande läge kom drygt tio minuter senare, när Alexander Henningsson gjordes ner på en av sina många offensiva löpningar. Som väntat slog Bojent den följandefrisparken, men lyftningen landade rakt i famnen på Sandberg. Ytterligare dryga tio minuter senare (ja, det var så långt mellan lägena) bjöd i alla fall Öster på ett exempel på det spel de på försäsongen skämt bort oss med. Klapp-klappspel med början hos Karlssönerna, vidare via Denis Velic och sånär fram till Freddy Söderberg... om det bara inte kommit en grönstrumpad fot mellan.
Med fem minuter kvar till halvtidsvilan kom det vi välvilligt kallar matchens första riktiga målchans, när Vasilj avslutade i burgaveln på en Bojentslagen hörna.

Andra halvlek smög igång ungefär lika försiktigt som första. Första hyfsade möjligheten var när Henningsson i 53 minuten jobbade runt på högerkanten, men hans inlägg från långt ner mot kortlinjen fastnade på en försvarare.
Tre minuter senare skulle ett anfall längs högerkanten löna sig. Öster vann boll på mittplan, och Söderberg tog en lång löpning längs västra läktaren, skickade in bollen som dock rensades - men rakt på Velic som utan besvär kunde klippa in ledningsmålet för Öster.
Sedan dröjde det till knappa kvarten återstod innan något av betydelse inträffade. Henningsson jobbade sig fram och lyfte in bollen mot Söderberg, men en LSK-försvarare kunde rensa till en resultatlös hörna. Strax därefter, med tio minuter kvar, visade nyss inbytte Elmin Nurkic upp sin fart när han rundade försvaret på vänsterkanten och rullade in bollen mot Henningsson, men någon decimeter för nära målvakten som kunde roffa åt sig bollen (den välvilliga tredje målchansen).
Fem minuter senare borde då inbytte Amuneke kunnat antecknas för en sista målchans, men vinkades helt omotiverat av för offside i sitt friläge, och därefter förmådde ingendera laget skapa något konstruktivt i kylan.

Allt som allt viktigt att vinna även när spelet inte fungerar, och skönt med premiärseger såväl som tre poäng i Ljungskile. Lite oroväckande att Bojent och Wihlborg inte verkar hitta flytet riktigt på vänsterkanten (såväl kombinationen Bojent/Nurkic som Nurkic/Wihlborg har visat sig betydligt mer effektiva i de senaste matcherna), men det är knappast något som tränarduon Hansen/Björklund inte lär kunna lösa. Vad gäller chansskapandet lär det öka exponentiellt med planernas spelbarhet, och fram tills dess får vi hoppas laget kan visa moral som i denna match och gneta ihop de poäng som behövs.