Robban och Wibbe efter välförtjänt bortaseger

Peter Wibrån visar sina "moves" efter den ack så viktiga bortasegern på Stora Valla i Degerfors. Bild: Andreas Nilsson/Bilderna.it

Hur viktiga kvällens poäng borta var mot Degerfors börjar bli ett uttjatat ämne. Poängens värde ej att förglömma, men desto viktigare blir att ta med känslan och erfarenheterna från kvällens match till vårsäsongens sista match nu på söndag mot Hammarby IF.

Så här säger Östers tränarpar om matchen;

- Inför matchen talade vi om att börja i andra ändan. Elementära uppgifter före spelet... det är så vi måste jobba just nu. Gör vi det så kommer spelet efter hand. Är inte självförtroendet på topp kan vi inte heller kräva att vi ska spela ut våra motståndare. Vi behöver löpa mer än dem, vi behöver vinna fler bollar än dem, vi behöver vara aggressivare än dem osv... det tycker jag att vi kan kräva av spelarna däremot. Idag tycker jag att grabbarna visar det på ett fint sätt. Vi gör fler återerövringar än motståndaren och därför resultatet, säger Roberth Björknesjö.

- Som jag sa tidigare idag så gör vi det elementära från start. Vi gör det som vi kommer överens om i omklädningsrummet före match. Vi har sagt tidigare att vi skall trycka ner motståndarna i början, men det har vi inte gjort. Det gör vi idag. Vi gör ett tidigt mål och vi skapar själva övertaget och vinner ytor för oss själva. Vi tog ett direkt snack i omklädningsrummet efter matchen och ingen behövde titta ner då alla gjorde det vi pratade om före match. För att kunna möta upp ett starkt Hammarby på söndag, men också för att kunna fortsätta påverka höstens matchbilder, krävs 100% i elementärt arbete. Alla i laget blev med kvällens seger påminda om vad som gäller och krävs för att vinna och att det är minimum för att ge vårt önskade spel sitt utrymme i större utsträckning.