Poäng trots manfall

En ganska händelselös match tog rejäl fart efter att Öster fått Jonathan Drott utvisad med 23 minuter kvar. Då lyfte sig hela laget och skapade rejält med chanser men fick till slut nöja sig med en poäng.

ÖSTERS IF - GEFLE IF 1-1 (1-1)
1-0 21 Lindblad (straff)
1-1 23 Ajeti
Publik: 2084

Öster startade med:
Malmkvist
Björkén - Lindblad - Karlsson - Strand
Drott - Crona
Pavic - Kapcevic - Fuhre
Johannesson

63' Östlind (Johannesson)
72' Shaze (Fuhre)

Utvisning:
67' Drott (2 gula)

Mer statistik på förbundets matchsida

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Båda lagen hade lite svårt att få ordning på spelet i början men i fjärde minuten kom en riktigt fin boll över från högerkanten till för dagen vänsterspelande Lars Fuhre, som inte riktigt kunde ta ner bollen för ett avslut men kunde få in bollen till Dragan Kapcevic vars avslut täcktes ända ut till inkast.

Tre minuter senare såg det riktigt lovande ut när Simon Strand hittade in med ett inlägg till David Johannesson som försökte ta ner den höga bollen med foten men inte riktigt fick kontroll och Geflemålvakten August Strömberg kunde knipa åt sig bollen.

I nionde minuten stack så gästerna upp med ett farligt inlägg mot Ajeti men lagkapten Karl-Johan Lindblad läste spelet bra och styrde undan bollen till en resultatlös hörna.

Tio minuter senare skulle Johannessons löpningar löna sig, om än på ett lite ovant sätt. Älgen slog ett inlägg från högerkanten som Gefleförsvararen gjorde ett otroligt klumpigt försök att stoppa och fick på sin utsträckta arm, och domaren pekade omedelbart på straffpunkten. Fram till elvameterspunkten klev förstås Lindblad som utan bekymmer kunde näta i sin hundrade seriematch för Öster.

Efter straffen tappade de rödblåa koncentrationen lite och det skulle straffa sig. En av många långa Strömberg-sparkar studsade över en okoordinerad backlinje och vips kunde sommarvärvningen Bajeti få en drömstart i Gefle genom att smeka in bollen förbi Malmkvist.

I en händelserik period kunde det även kommit ett nytt ledningsmål inom några minuter när ett fint inlägg från Björkén damp ner mot bortre stolpen där Kapcevic mötte upp och tryckte till med vänstern men träffade stolpen.

Halvtimmen in i matchen slog Kapcevic en bra löpboll för Strand, som sånär lyckades ta sig runt sin back men blev kapad och fick frispark. Frisparken lyfte Mattias Pavic in nära mål där Strömberg dessvärre kunde få undan bollen precis framför pannan på Kapcevic.

Efter att ha tappat lite i tempo skapade Öster en bra möjlighet sekunderna före paus när Fritiof Björkén tog en bra löpning med boll inåt i plan innan han spelade Fuhre som tyvärr inte hittade något avslutsläge och spelade vidare varpå en försvarare kunde peta iväg bollen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus hade båda lag det än svårare att få igång konstruktivt spel. Förutom en bra insats när Fuhre jobbade fram en hörna i 48 minuten och otur tio minuter senare när Fuhre sprang runt sin försvarare men fick frispark mot sig så hände det inte mycket förrän i 62 minuten när Öster satte bra press. Detta ledde till hög bollvinst och ett inlägg från Fuhre som Lans med visst bekymmer kunde rensa till en hörna, som damp ner farligt i mitten där ingen anfallare nådde den.

Minuten senare fick Robin Östlind en fin start på sitt inhopp när han till stort jubel bollade sig förbi sin försvarare och försökte lyfta in bollen mot Kapcevic men fick se den rensas till hörna.

Efter en period av bra Österspel stack Gefle upp och fick god utdelning när Ljungberg gick omkull efter att ha känt Drotts arm på axeln och gått omkull, vilket ledde till att Östers mittfältsgigant fick sitta andra gula för dagen och fick vandra ner i omklädningsrummet.

Precis som mot GAIS senast verkade hemmalaget närmast få mer fart av utvisningen och i 69 minuten spelade Kapcevic fram Björkén som fick ett par rejäla ryckningar i axeln men fortsatte springa men blev tillräckligt störd för att skicka avslutet en bit över mål.

I 77 minuten slet Pavic bra när han stal bollen från Gefles backlinje och kunde ta sig fram mot kortlinjen men inlägget kunde en försvarare täcka ut till hörna. Minuterna senare hamnade Karlsson offensivt och lade en fin passning fram till Östlind, som kom lite ur vinkel och försökte nå in med en passning mot Kapcevic men fick se den rensas till hörna.

Hörnan nickade Månz Karlsson mot bortre stolpen där dessvärre en försvarare kunde styra den utanför stolpen till en resultatlös hörna.

Ytterligare någon minut senare kom ett jätteläge när Björkén klackade fram bollen till en fri Pavic men Strömberg gjorde en jätteräddning på dennes avslut. Den resulterande hörnan var ytterst nära att sluta i mål när Kapcevic nickstyrde mot bortre burgaveln men en försvarare kunde rensa undan på mållinjen.

I 85 minuten slog Pavic en perfekt boll ut mot Östlind som hade fri lejd mot mål, bara för att få sluta springa när domaren blåste av för en frispark för Öster för en händelse ett par sekunder tidigare.

Fyra minuter före full tid trodde nog de flesta av oss att det skulle bli en andra straff när Östlind lyfte in en boll mot Kapcevic som fick en jätteknuff i nickögonblicket men inte fick någon signal med sig. Andrabollen gick till Strand vars avslut fastnade på en täckande försvarare.