Poäng mot IFK Göteborg

Det blev en ny poäng mot Allsvenskt motstånd i cupgruppspelets andra omgång.
Simon Helg gav åter Öster ledningen innan Göteborg kunde kvittera halvvägs genom andra halvlek.

IFK GÖTEBORG - ÖSTERS IF 1-1 (0-1)
0-1 19 Helg
1-1 67 Diskerud
Publik: 2041

Malmkvist
Lundgren - Vasilj - Silverholt
Karlsson - Pavic - Drott - Silka - Helg
Kapcevic - Bajrovic

46' Johannesson (Kapcevic)
69' Johansson (Pavic), Fuhre (Bajrovic)

Mer statistik på förbundets matchsida
Se höjdpunkter på TV4 Sport:

JÄRDLER TYCKER:

En nyttig match för oss, i de andra matcherna har vi för spelet och haft mest boll, det får vi inte ha här på det sättet. Vi möter ett väldigt bra lag.
Jag är jättenöjd med killarnas arbete, jättenöjd med att vi jobbar så hårt i försvarsspelet och lägger ner de metrarna som behövs.
Vi gjorde en taktisk förändring i paus som föll väl ut och killarna följde instruktionerna väl.
När man andra matchen i rad leder och får oavgjort finns det lite besvikelse med Robin gör ett par riktigt bra räddningar och jag få erkänna att deras mål inte är orättvist.
Starkt att inte förlora här uppe, nu lever gruppen fortfarande inför sista omgången.

FÖRSTA HALVLEK

Vi fick se ett IFK Göteborg som gick för fullt från start på ett soligt Bravida Arena, och redan efter dryga minuten hotade Òmarsson men blev effektivt stoppad av Mario Vasilj.

Blåvitt fortsatte ha mycket boll men i sjunde minuten stack Öster upp och Admir Bajrovic som lyfte in bollen till Dragan Kapcevic i bra position framför mål, men denne kunde dessvärre inte få kontroll på bollen i duell med Eriksson. Minuten senare fick Robin Malmkvist göra sitt första av många bra ingripanden för dagen när Òmarsson vräkte sig fram och avslutade hårt mot första stolpen, ett skott som Robin täckte ut till hörna.

Hemmalaget fortsatte pressa och i 13e minuten såg det riktigt farligt ut när Olsson hittade in med en boll bakom backlinjen till Diskerud, som nådde bollen men inte fick den förbi Malmkvist som stod för en ny bra insats.

Så småningom hittade Öster, och framför allt Simon Helg, vägar upp genom det blåvita laget och i 16e minuten fann ett fint inspel mot Admir Bajrovic, vars avslut täckte ut till hörna. Efterdyningarna av hörnan kunde mycket väl resulterat i en straff när Billy Nordström höll på att tappa bollen till Jonathan Drott och tog ett grepp om armen på denne och slet omkull honom.

Tre minuter senare kom också ledningsmålet från vänsterkanten. Helg fick bollen på egen planhalva, tog den uppåt och när alla skrek åt honom att passa Pavic eller Bajrovic som fanns i mitten klippte Super-Simon istället upp bollen stenhårt i bortre krysset och gav Öster ledningen.

Efter en lugnare period - där Malmkvist ändå stod för två bra räddningar - tog spelet fart igen runt halvtimmen. Först med en stökig situation strax utanför Östers straffområde dör spelare från båda lag gick omkull utan åtgärd och i momentet efter när IFK-försvaret slarvade med en lyftning hemåt och frispelade Bajrovic men Starfelt kunde med en vågad dykning rädda upp misstaget.

Fem minuter senare svallade känslorna högt hos hemmapubliken när Olsson föll på väg in i straffområdet och ville ha straff men domaren pekade obevekligt mot hörnflaggan.

Tre minuter före paus gjorde Pavic ett fint jobb när han tittfintade höger och slog en passning in i mitten perfekt mot Bajrovic men Dahlberg kunde med lite flyt hinna före och stöta undan bollen.

IFK hann med halvlekens sista farlighet minuten senare när Affane fick på en galen träff från 25 meter upp mot högra krysset, men Malmkvist hade koll på skottet och kunde trycka bollen ut över kortlinjen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus fortsatte hemmalaget ha mycket av spelet men i 50e minuten kunde det blivit farligt när Helg gjorde ett bra jobb på kanten och spelade in till Silka, som dessvärre inte kunde få till något avslut.

Dryga fem minuter senare såg det lovande ut när Karlsson lyfte in en bra boll mot Helg som nådde först på bollen med pannan men blev korrekt avblåst för offside.

De följande tio minuterna spenderades i stort sett på Östers planhalva och Malmkvist hann göra en imponerande reflexräddning på Òmarssons avslut i 63e minuten innan han fyra minuter senare till sist fick kapitulera. Då gjorde han först en räddning på Olssons låga avslut men hann inte med när Diskerud placerade in returen.

Några minuter senare fick Malmkvist en rejäl smäll när Affane väggspelade sig fri och satte foten i magen på Robin när denne hann först på bollen, men kunde efter en stund spela vidare.

I 74e minuten jobbade två inbytta spelare fram en bra chans när Johannesson slet hårt på kortlinjen, gick inåt och lyfte mot Carl Johansson som sånär kunde nå bollen men en försvarare skarvade vidare ut till hörna.

Därifrån och framåt jämnande spelet ut sig och Öster skapade ett par lägen, det bästa i 78e minuten när Silka fick bollen i mitten av Johansson men knorrade avslutet strax över, men även tio minuter senare när Helg väggspelade med Fuhre och kunde blivit fri men passningen tillbaka blev halvmetern för brant och Helg kunde inte nå den.