Platt fall bäddar för bottenstrid

Öster föll ihop i den viktiga sexpoängsmatchen mot Halmstad, och dansar nu precis över kvalstrecket efter att Mikael Boman utnyttjat en miss i mittförsvaret och satt matchens enda mål fem minuter före paus.

ÖSTERS IF - HALMSTAD BK 0-1 (0-1)
40' 0-1 Boman

Öster ställde upp med:
Wulff
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Pavey - Persson - Elvby - Zlojutro
Piñones-Arce - Gero

60' Velic (Elvby)
76' Söderberg (Zlojutro)
83' Henningsson (S Karlsson)

Trots Östers behov av att vinna den viktiga sexpoängsmatchen var det gästerna som inledde initiativrikast. I andra minuten avlossade Fagercrantz HBKs första skott på mål i famnen på Wulff och minuten senare rann Westerberg genom men lyfte sitt inlägg över allt ut till Stefan Karlssons högerkant.
    Därefter tog Öster tag i spelet, och i fjärde minuten var det nära ett bra läge när Johan Persson skarvade bollen vidare mot Gero, som dock inte hann upp den före kortlinjen. Anfallet var ändå ett startskott på en period av press för hemmalaget, där man under en dryg kvart förde spelet, men trots ett antal hörnor och frisparkar inte förmådde skapa någon riktig farlighet - förrän i tjugonde minuten. Då tog sig Pablo Piñones-Arce genom och kunde slå in bollen bakom Lukic, men fick se målet avblåst för en mycket hårfin offside.
    Om det var detta som skrämde fart på gästerna är oklart, men tre minuter senare var de mycket nära att ta ledningen. Westerberg lyfte in bollen mot en smart springande Fagercrantz, vars nick nere vid stolpen tvingade Wulff att släppa en farlig retur, som försvaret endast med en del besvär kunde rensa undan. Bara två minuter senare var det farligt igen, när Landgren hann runt Bojent och rullade bollen bakåt in i straffområdet till Boman, vars skott sånär ställde Wulff.
    Efter tio minuter av lägre intensitet där gästerna hade det mesta av spelet såg det tio minuter före halvtid oroligt ut. Baldvinsson hann sånär genom, men avslutade lyckligen högt över.
    Fem minuter före paus kom så Halmstads segermål, på ett otroligt effektivt sätt. Stojan Lukic slog en lång inspark som Baldvinsson touchade vidare, och en total miss i Östers mittförsvar lämnade vägen öppen för Mikael Boman, som fri med Wulff inte gjorde något misstag.
    I halvlekens sista sekunder skulle Öster hinna med ett läge till, men Geros nick från bra läge gick en bit till vänster om mål.

Även i andra halvlek inledde gästerna piggast, och tvingade bland annat i 49e minuten Zlojutro att ta ett gult (som innebär att han är avstängd på tisdag) för att stoppa en snabb omställning. Det dröjde ända till nio minuter in i andra innan Öster åstadkom något i anfallsväg, och då mynnade Geros avslut ändå bara ut i inspark. Minuten senare skulle det dock tända till. Öster fick frispark efter att Elvby gjorts ner, och Piñones-Arce var nära att kunna utnyttja efterspelet.
    I 62 minuten kunde Boman mycket väl blivit tvåmålsskytt, när han utnyttjade en förlupen boll och och avslutade bra nere vid stolpen men Wulff fick ut foten och kunde parera.
    Fem minuter senare inleddes en massiv Österpress, som började med ett anfall där Gero var på väg genom men fick assisterandes flagga tveksamt mot sig. De följande tio minuterna bestod av en total press från hemmalaget, där frisparkar, hörnor och skott radades upp. De två bästa chanserna kom i 74 och 75 minuten. Först tog Gero avslut efter att Lukic lämnat retur på ett skott från Zlojutro, och borde fått straff när Magyar stoppade skottet med armen ovanför huvudet. Minuten senare lyfte Velic efter visst tumult in en boll som Vasilj tryckte till hårt med pannan från nära håll, men Lukic fick på något sätt ut armen och kunde avstyra till hörna.
    Efter en farlig andningspaus för HBK med tio minuter kvar, där Boman gjorde bra jobb på kanten och Baldvinsson tvingade fram en hörna, fortsatte hemmalaget pressa på för kvittering. Närmare än Söderbergs nick i 85e minuten, där Lukic än en gång fick visa sin förmåga vid avslut från nära håll, kom man dock inte, och till råga på allt lyckades Johan Persson dra på sig en varning efter matchens slut, och missar därmed även han tisdagens derby.

På bilden sitter Bomans 0-1 i när bakom Wulff. Foto: Andreas Nilsson/Bilderna.it

Presskonferensen efter matchen: