Pablos show sänkte mästarna

Det lossnade rejält för Pablo Piñones-Arce i kvällens svåra bortamatch på Borås Arena. Anfallaren gjorde alla Östers fyra mål och hjälpte Öster ta ett viktigt kliv i kampen om nytt kontrakt.

IF ELFSBORG - ÖSTERS IF 2-4 (1-1)
34' Piñones-Arce
40' Keene
51' Piñones-Arce (strf)
68' Piñones-Arce
72' Piñones-Arce
88' Larsson (strf)

Publik: 6209

Öster ställde upp med
Wulff
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Pavey - Elvby - Persson - Zlojutro
Piñones-Arce - Gero

74' Söderberg (Piñones-Arce)
81' Bergholtz (Pavey)
87' Nurkic (Gero)

"Har vi en bra dag samtidigt som Elfsborg har en mindre bra, då har vi ett jätteläge" sa Andreas Thomsson inför mötet med Svenska mästarna Elfsborg, och även om vi var många som hoppades vågade de flesta nog inte riktigt tro på det.
    Lyckligen vågade spelarna tro på det, och visade inte med en blick att det här var en match mellan ett lag som hoppades slåss om guldet och ett som hoppas slippa bottenstriden. Österspelarna gick ut stenhårt och visade diket att man inte tänkte stiga åt sidan, vilket renderade matchens första frispark när Stefan Karlsson gjorde ner Klarström på offensiv planhalva. I fjärde minuten kom så första tendensen från Öster, men Zlojutros inlägg nådde vare sig PPA eller Gero i mitten utan nickades undan. Minuten senare skulle Elfsborg istället stå för en rejäl farlighet när Keene styrde ett inlägg i ribban, och på returen sparkade Bangura ett spektakulärt hål i luften med en optimistisk cykelspark.
    Hemmalaget fortsatte försöka tråckla sig genom medan Öster tog den direktare vägen med mycket bollar på starke Gero, men ingendera öppnade direkt för några klara lägen. I fjortonde minuten vann Gero en sådan boll och fick den vidare till Pavey som hann runt på kanten, men fick inlägget för nära Elfsborgsmålvakten. Minuten senare var hemmalaget nära, när Claesson stack in bollen på Ishizaki, men en stenhård brytning av Månz Karlsson avstyrde till en resultatlös hörna.
    Matchens 21e minut blev händelserik. Först tvingade Zlojutro fram en hörna med ett bra avslut, och när denna nickades undan kom Elfsborgs bäste spelare för dagen Johan Larsson fri i omställningen, men Wulff täckte av skottvinklarna bra och kunde rädda avslutet.
    Efter 25 minuter började Öster jobba sig in mer i matchen, och kunde hålla i bollen längre och skapade också ett nickavslut på målvakten efter bra jobb och ett snyggt inlägg från PPA. Denne låg även bakom nästa läge fem minuter senare, när han med en genomskärare spelade fram Gero, som tyvärr inte fick full kraft i avslutet utan la bollen på Stuhr Ellegaard i Elfsborgsmålet. Öster började ändå vädra hopp och via ett borttappat anfall i 32a minuten kom så matchens första mål två minuter senare. Gero jobbade hårt på mitten, och via Elvby nådde bollen Zlojutro som prickade in ett inlägg på pannan på PPA, som lämnade Elfsborgsmålvakten chanslös.
    Fem minuter före paus tog hemmalaget tillbaka initiativet, och Larsson lyfte in bollen precis utom räckhåll för Wulff till James Keene som bara behövde trycka in bollen. Keene nöjde sig inte med det, bara minuten senare var han på väg genom men fick se sig stoppad av Månz K. Mot slutet av halvleken började Elfsborgs frustration lysa genom, med två onödiga nedsparkningar av Österspelare - men bara ett gult kort - som följd.

Öster chockstartade andra halvlek när Gero i andra minuten tog sig genom, gjorde bort målvakten och lyfte in bollen till en fri Pavey, som tyvärr språngnickade över. Även efter detta behöll gästerna spelet, och i 51a minuten kunde domaren inte låta bli att blåsa straff när Tom Söderberg på ett inlägg stod för en av årets tydligaste hands. Trots att flera spelare ville slå den var rangordningen klar: Piñones-Arce som så säkert slog in straffen i onsdagens cupmatch skulle slå även denna, och gjorde det likadant - han kunde rulla in bollen när Stuhr Ellegaard valt håll.
    Målet borde satt fart på Elfsborg, men ändå var det Öster som skapade mest även de kommande tio minuterna, innan man i 62a minuten hade tur, när Lasse Nilsson stenhårt nickade ett inlägg i ribban. Istället skulle Öster fem minuter senare utöka sin ledning. Tom Söderberg fick sent omsider sitt andra gula kort efter en tämligen handgriplig hantering av en Piñones-Arce på väg genom, och fick som belöning vila resten av matchen. Den följande frisparken såg länge ut att bli onödigt komplicerad med två spelare som skymde och en som hoppade över, men Pablos tillslag undanröjde alla tvivel. Bollen tog en båge runt muren och slank in vid stolpen otagbart för Elfsborgsmålvakten.
    målet såg ut att sätta fart på hemmalaget och med en knapp fjärdedel kvar av matchen vände Larsson utanför straffområdet och fick iväg ett snabbt skott som Wulff endast med visst besvär kunde hålla. Marginalerna var inte med hemmalaget denna söndag, och tre minuter senare vann Pavey bollen nere på offensiv kortlinje och spelade bak till Gero, som funderade ett tag innan han spelade in till Elvby. Denne tog avslut, och på returen stod Piñones-Arce för dagens nummer när han rappt cykelsparkade in sitt fjärde mål för kvällen.
    Med kvarten kvar drog Larsson upp ännu ett anfall på högerkanten och spelade in bollen till en framrusande Lasse Nilsson, men denne var inte ens nära att få avslutet på mål. Två minuter senare tvingade samme Larsson Jocke Wulff att styra ut ett inlägg till en vänsterhörna, som Wulff dock enkelt kunde plocka. Därefter såg Öster ut att kunna spela av matchen, innan Lasse Nilsson med två minuter kvar lyckades luta sig mot Månza som backade undan varpå Nilsson föll och fick straff med sig - en straff Johan Larsson utan problem rullade in nära vänstra stolpen. Efter målet fortsatte Öster ändå försöka skapa mer, och såväl Zlojutro som Nurkic hade snygga styrningar fram till Söderberg, men när Bojent och Zlojutro snyggt jobbade fram hörna i tredje stopptidsminuten var det nog, och de rödblå höll bara i bollen resterande sekunder.

Bildspel från matchen: