Österspelare tränade med U21-landslaget

När U21-landslaget genomförde sitt första träningspass i Växjö, inför landskampen mot Schweiz på torsdag, fanns två spelare från Östers IF med på planen. Tipselit-spelarna Bo Svensson och Henrik Widén fick chansen att känna på hur det är att lira med några av Sveriges mest lovande spelare.

- Hur kul som helst. Vi fick beskedet igår, söndag, och det har bara varit att ladda för fullt sedan dess, säger Bo Svensson.

- Väldigt roligt. Men det är bara att köra på som vanligt, påpekar Henrik Widén.

Anledningen till att Bo och Henrik är med och tränar är helt enkelt att det behövs fler spelare för att genomföra träningen, än vad som finns i landslagstruppen.

Spelarna i U21-truppen är mestadels födda åren 1992/1993 medan Bo och Henrik är födda 1995...

- Jag har aldrig varit på en landslagssamling, säger Widén.
- Och jag har bara varit på en tidigare. Men då var det såklart med de som är i min egen ålder, säger Svensson.

På träningen på Norremark utanför Växjö visade dock varken Svensson eller Widén speciellt mycket respekt för de "ordinarie" landslagsspelarna. De båda unga österspelarna lär skaffa sig nyttiga erfarenheter inför sin fortsatta fotbollsutbildning.