Östers Skolkortet prisat

Skolkortet – Östers initiativ som möjliggjort för fler barn och ungdomar att uppleva elitfotboll live – prisas nu av affärsansvariga i Allsvenskan och Superettan.

– Fantastiskt kul, det är en bekräftelse på vårt arbete för att fotboll ska vara för alla, säger Andreas Skagerlind, marknadsansvarig på Östers IF.

Under förra veckan samlades affärsansvariga från Allsvenskan och Superettan på en marknadskonferens för affärsutveckling. Där fick klubbarna möjlighet att dela med sig av sina initiativ och erfarenheter, bland vilka Östers Skolkortet utsågs till Best Practice. Skolkortet lanserades 2015 med visionen att ge fler barn och ungdomar möjligheten att se och uppleva elitfotboll live.

– Tanken med Skolkortet var att locka fler ungdomar och barnfamiljer att gå på fotboll. Alla har inte råd att gå på fotboll och en del har kanske svårt att hitta tid för det. Våra spelare och anställda på Östers IF gav sig ut till klassrummen i Växjö kommun för att dela ut korten. Genom Skolkortet ges ungdomarna möjlighet att ta del av matcherna, och föräldrarna kan boka platser bredvid sina barn för att dela upplevelsen.

Initiativet har varit mycket uppskattat och genererat fler potentiella åskådare och supportrar – mellan 60 och 300 personer har varje match utnyttjat Skolkortet.

– Initiativet har också en samhällsnytta. Fler får gå på fotboll och vi får en bättre stämning på våra matcher. Både personal och ungdomar i skolan har fått upp ögonen för oss, fler pratar positivt om Öster, och vi kommer att fortsätta jobba likadant i Superettan, säger Andreas Skagerlind.

Skolkortet lanserades i maj 2015 och delades ut på alla grundskolor i Växjö kommun. Initiativet har gett fler möjligheten att se och uppleva fotboll och kortet har resulterat i dubbelt så många barnfamiljer i publiken. 2017 års Skolkort lanseras veckan innan premiären, då Östers A-lagsspelare ger sig ut för att dela ut och berätta om korten.

– Biljetterna är placerade på arenans nya familjeläktare, där målet 2017 är att fylla den med barn, ungdomar och föräldrar, säger Andreas Skagerlind.

Läs mer om Skolkortet här.