Östers hörnor sänkte Varberg

Efter en spelmässigt bra men resultatmässigt tveksam första halvlek lade Öster i en helt ny växel i andra halvlek, och vände till en komfortabel seger.

VARBERGS BOIS - ÖSTERS IF 2-4 (1-0)
1-0 43 Sjöhage
1-1 50 Vasilj
1-2 74 Blomqvist-Zampi
2-2 79 Larsson
2-3 82 Bergholtz
2-4 90 Söderberg

Nyförvärvet Joachim Lantz ställdes i hetluften direkt mot Varberg, och publikfavoriten Matteo startade
Nadj
Krlsson - Lantz - Vasilj - Nurkic
Persson - Bergholtz
Henningsson - Velic - Wihlbotg
77 Söderberg - Blomqvist-Zampi
88 Bojanic - Wihlborg
92 Birgersson - Henningsson

Varberg må ha drabbats av oväder i helgen, men på måndagkvällen visade kurorten upp sig från sin vackraste sida.
Detsamma kan inte sägas om Öster, som i matchens inledning lät hemmalaget hållas alldeles för mycket. Inget av lagen kom till något som ens liknade ett anfall första kvarten. Strax innan tjugo minuter hade passerat var Wihlborg nära att skapa ett bra läge, men blev tveksamt avvinkad för offside. Dryga fem minuter senare kom det första som liknade ett allvarligt försök till mål, men Dahlberg hade inget större bekymmer med Perssons skott från distans.
Knappa halvtimmen in i matchen kunde man börja skönja Östers normala spel. Först genom en lyftning mot Stefan Karlsson, som Varbergs målvakt hann först på, men framför allt i anfallet efter. Då vann man bollen på mitten och spelade runt de utom räckhåll för hemmalaget tills Johan Persson kunde ta ett bra avslut.
Efter det föll spelet åter in i samma avslagna lunk, tills Varberg några minuter före halvtidsvilan chockerade. På en missad passning högg de direkt, och Joakim Sjöhage kunde i princip gå in i mål med bollen, frispelad av Patrik Larsson.
Trots chocken hann Öster skapa en bra chans innan paus, men Matteo Blomqvist-Zampi fick inte avslutet på mål på Wihlborgs fina inlägg.
Andra halvlek blev den förstas raka motsats - nu var det full fart framåt som gällde.
Öster lyckades omsätta detta i mål efter fem minuter, när en lång frispark lite lyckosamt skarvades av en Varbergsförsvarare rakt i famnen på Mario Vasilj, som enkelt kunde förpassa kvitteringen upp i nättaket.
Fem minuter senare var vi nära årets mål när Henningsson höll i bollen och lurade alla att ha skulle slå en typisk stickare ut på Steffi, men istället lyfte in den mot en cykelsparkande MBZ som dock bara sparkade ett tjusigt hål i luften.
Varberg ville de också, och minuten senare var de nära att lyckas på en frispark, som Nadj endast med stor möda kunde förpassa ut till hörna. Tjugo minuter in i halvleken spelade Öster åter efter den gamla devisen "boll som på snöre", och genast kom Velic till avslut i bra läge.
Efter en period med gradvis minskande intensitet fick Öster med dryga kvarten kvar en hörna från vänster som MBZ påpassligt nickskarvade upp i bortre burgaveln - för att sedan i stort sett sväljas av den klack han kastade sig ut i i ett gemensamt lyckorus.
Bara minuten senare var det dags för Zampi att näta igen, men den här gången fick han målet - ytterst tveksamt - bortdömt för offside. Istället skulle hemmalaget strax därefter jämna ut reszultatet när Patrik Larsson efter en hörna kunde göra 2-2.
Öster fortsätter vara effektiva på fasta situationer, vilket man än en gång bevisade i matchens 82 minut. Nyförvärvet Marcus Bergholtz visade bra häng när han med en kraftfull nick återtog ledningen för Öster.
Efter det nya ledningsmålet blev Öster en smula försiktiga, och hemmalaget tilläts ha mychet boll de sista tio minuterna. Detta skulle till slut ändå gynna Öster när i 90 minuten Denis Velic i en omställning kunde hitta Freddy Söderberg som fick gott om utrymme att spika igen matchen med sitt trettonde mål för säsongen.
Varberg hade ytterligare ett hyfsat avslut på tilläggstiden, men fick inte ut något vare sig på skottet eller på den hörna det ledde till.

Text: Support 1930