Öster till cupkvart efter målrikt derby

Räppe visade under en stark första halvlek att serieledningen i sydöstra trean inte är någon slump - i matchens inledning stod man dessutom för ett par riktigt bra chanser - men i längden orkade man inte med Östers tempo och hemmalagets seger var till slut odiskutabel. Därmed väntar kvartsfinal mot Assiriska IK Jönköping efter sommaruppehållet.

SE REPRIS AV MATCHEN PÅ SMP.SE

ÖSTERS IF - RÄPPE GoIF 6-1 (2-1)
1-0 24 Berglund
1-1 26 Bucanin
2-1 30 Berglund
3-1 49 Björkén
4-1 60 Strömberg
5-1 86 Östlind
6-1 90 Nurkic

Publik: 242

Rydén
Örnblom - Vasilj - Lindblad - Stahre
Velic - Drott
Donkor - Ask - Hafizovic
Berglund

43' Björkén (Hafizovic)
55' Shaze (Drott), Strömberg (Berglund), Hafizovic (Örnblom), Nurkic (Lindblad)

Kompletta uppställningar på förbundets matchsida

SE MÅLEN PÅ VXONEWS.SE.

FÖRSTA HALVLEK

Fredagens Hyundai Cup-match var verkligen ett äkta derby - fågelvägen är det två kilometer mellan Räppevallen och Myresjöhus Arena (knappa tre om man cyklar) och Räppe visade i inledningen av derbyt om västra Växjö att man verkligen inte tänkte bjuda på något. I tredje minuten jobbade Mladen Bucanin (som Räppe hämtat från Östers seriekollega Oddevold) fram ett bra läge nere vid höger kortlinje, fick in bollen till Pontus Gitselov som hade både Croona och Gustavsson med sig i mitten men försökte slå bollen in längs kortlinjen och dessbättre landade den i burgavelns utsida.

I tionde minuten skapade Bucanin ännu en farlighet när han ryckte till höger och la in bollen mot en obehagligt fri Gustavsson men denne var några decimeter från att nå fram och kunna peta in bollen.

Knappa kvarten in i matchen började Öster så ta över spelet lite, och såväl Drott som Berglund testade Räppemålvakten Ekblad med tunga skott utifrån, men utan att skrämma handskarna av honom.

Med en fjärdedel av matchen spelad avslutade Hafizovic hårt strax över och två minuter senare skulle Öster så ta ledningen. Drott vann två tuffa dueller innan han passade Velic som hittade en perfekt löpande Berglund, som kunde peta bollen förbi Räppemålvakten och rulla in ledningsbollen i öppen kasse.

Det dröjde dock inte två minuter innan Räppe kunde kvittera. En slarvig baklängespassning snappades upp av Bucanin som trots en bra insats av Rydén kunde få med sig bollen runt denne och rulla in 1-1.

Några minuter senare fick vi se ett riktigt snyggt anfall. Vasilj nickade ner en fin lyftning från Ask till Berglund, som spelade Hafizovic. Dennes klack styrdes av Vasilj till Berglund som hittat en ny bra löpning och än en gång hamnade fri med Ekblad, och denna gång valde att drämma upp bollen med vänsterfoten i högerkrysset till 2-1.

Ytterligare två minuter senare var det nära igen. Drott avancerade med boll från mittplan och la en fin boll i steget för Berglund, men en perfekt brytning av Räppes mittback satte stopp för situationen.

Därefter hade Öster mycket boll men skapade inga direkta lägen, och det enda notabla som hände var när Hafizovic i 43e minuten föll illa i en jakt mot kortlinjen och blev liggande, varpå Björkén fick ersätta honom (Hafizovic kunde dock återkomma till matchen en stund efter paus när Örnblom tvingades utgå).

ANDRA HALVLEK

Öster inledde andra halvlek betydligt bättre än man gjorde första, och jobbade fram flera halvlägen innan det i 49e minuten small till. Björkén och Ask samarbetade fint på högerkanten - Ask spelade Björkén, fick tillbaka bollen och tog in den i straffområdet innan han klackade bak den till Björkén som vände sig förbi en försvarare innan han knorrade upp bollen i vänstra krysset.

I 51a minuten kunde gästerna mycket väl reducerat. En bra boll friställde Jacob Croona, som hade fritt spår från halvplan, men dessbättre gjorde en sista dragning så Vasilj (efter en jättelöpning) kunde hinna ikapp och sätta in en brytning som styrde ut Croonas avslut till en resultatlös hörna.

Några minuter senare kom en obehaglig situation. På en Räppefrispark från vänster försökte sig Anton Andersson på en låg cykelspark men träffade Filip Örnblom illa i huvudet, och den unge Österbacken tvingades utgå.

Med timmen spelad kunde Robin Strömberg - som strax därförinnan hade prickat stolpens utsida från bra läge - utöka ledningen. På ett väl avvägt inlägg från Nurkic smög han fram fint mellan backarna och tryckte in 4-1 med en snygg nick.

Räppe fortsatte ändå försöka spela sig fram, och i 63e minuten kom en kort boll in till Bucanin som vände runt i straffområdet och avslutade lågt, men Rydén kunde utan jättebesvär hinna ner och plocka bollen.

Öster stressade nu gästerna högt skapade en hel del lägen, bland annat ett där Björkén var genom men Ekblad stod för en bra räddning på det låga avslutet och en tung volley av Ask som styrdes strax över. Några minuter före full tid kom så ännu ett mål efter att Öster haft fyra spelare inne i gästernas straffområde och klapp-klappspelat sig runt tills Velic osjälviskt drog på sig försvarare och rullade in bollen till Östlind som kunde sätta foten till och trycka upp femettan i nättaket.

Även Elmin Nurkic, som gjort ett piggt inhopp, skulle notera sig i målprotokollet. Velic väggspelade sig fram med Björkén innan han levererade bollen till Nurkic, som inte tog några chansen utan drämde upp bollen i första krysset med den för honom lite ovana högerfoten.