Onödigt kryss i träningspremiären

Efter en riktigt lovande första halvlek där det ändå bara blev ett mål, kom en jämnare andra halvlek där ett par småmissar kostade två baklängesmål.

Östers IF - Husqvarna FF 2-2 (1-0)
1-0 44' Kapcevic
1-1 69' Alnator
2-1 72' Johannesson
2-2 85' Axelsson

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - Vasilj - Silverholt
Pavic - Silka - Johansson - Helg
Kapcevic - Bajrovic

41'    Fuhre (Pavic)
61'     Johannesson (Bajrovic), Örnblom (Vasilj)
67'     Avdic (Johansson)
74'     Andreasson (Helg), Ericsson (Silverholt)
83'     Dzelili (Kapcevic)

Liverapporteringen finns på @oifmatch

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde övertygande och skapade gott om chanser genom första halvlek. Redan i tredje minuten lyfte nya lånet Calle Johansson bollen över försvaret och slog till på volley men skickade bollen några meter utanför vänstra stolpen. Några minuter senare ryckte samme Johansson förbi försvaret men avslutet täcktes ut till den första av många hörnor.

I nionde minuten stod Admir Bajrovic för en delikatess när han nickskarvade bollen över sin försvarare för att sedan runda densamme, men när han osjälviskt passade istället för att gå på avslut kunde en försvarare få foten mellan och avstyra.

Öster fortsatte rada upp chanser och i 19e minuten var det väldigt nära när Fredrik Lundgren klippte till på volley efter en hörna men bollen strök ribbans ovansida ut. Fyra minuter senare kom en bra boll fram på Dragan Kapcevic som försökte ta ner bollen och vända om men då kunde förre Östermålvakten Sulejmen Sarajlic, nu i Husqvarnakassen, snappa upp bollen.

Efter ett snyggt genombrott av Bajrovic några minuter senare som resulterade i en lyftning strax över ribban i nättakets ovansida tappade Östers anfall lite i frenesi. Minuten före halvtid drog Simon Helg upp ett anfall på sin vänsterkant innan han spelade inåt till Lars Fuhre. Denne såg först ut att tappa kontrollen över bollen, men kunde sedan få fram den till Kapcevic som kallt kunde rulla in ledningsmålet.

ANDRA HALVLEK

Matchen fick ett helt annat ansikte efter paus, men Öster skapade ändå första chansen när Liridon Silka tog sig in i straffområdet och avslutade lågt mot första stolpen men Sarajlic kunde styra ut bollen till hörna.

Därefter tog sig gästerna allt mer in i matchen och i 55e minuten hittade Mergim Shala fram i ett bra läge men Stefan Karlsson kunde täcka avslutet ut till hörna. Men nu hade Husqvarna känt vittring och skapade fler lägen. I 64e minuten fick Robin Malmkvist göra en riktigt bra räddning när Vukojevic spelats fri och avslutade lågt, och fem minuter senare kunde Myresjö/Vetlandafostrade Tarek Alnator väggspela sig in i Östers straffområde och avsluta nere vid högra stolpen till 1-1.

Öster tog tag i spelet igen och tre minuter senare satte Silka en fin långboll på inbytte David Johannesson som tog ner bollen till sig själv och drämde upp bollen i första krysset med en vänsterslägga. Sju minuter senare spelade Kapcevic fram Johannesson till ett nytt läge men denna gång kunde Sarajlic styra det stenhårda avslutet ut över kortlinjen.

Den resulterande hörnan mynnade ut i en omställning och ett läge för Vukojevic som kallt chippade bollen förbi Malmkvist men i stolpen. Kvitteringen kom istället fem minuter senare när Österförsvaret missade och gästernas inhoppade högerytter Axelsson fick god tid på sig och kunde placera in bollen vid vänstra stolpen.

Öster jagade rejält under slutet och bästa chansen att återta ledningen kom på stopptid när en låg hörna hittade in till Flamur Dzelili som klippte till på volley men fick se sitt avslut styras precis utanför vänstra stolpen.