Ny anfallarsuccé i Varberg

Alla tre anfallare nätade i den härliga bortasegern mot Varberg. Öster hade svårt att komma igång och ett tidigt byte på Crona underlättade inte, men sista timmen var Öster det bättre laget.

VARBERGS BOIS - ÖSTERS IF 1-3 (0-1)
0-1 42 Kapcevic
0-2 54 Bajrovic (straff)
1-2 75 Olsson
1-3 94 Johanesson

Malmkvist
Björkén - Vasilj - Karlsson - Strand
Shaze - Crona
Fuhre - Kapcevic - Östlind
Bajrovic

8' Pavic (Crona)
68' Johannesson (Bajrovic)
81' Sundli (Östlind)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

När lagen möttes på Myresjöhus Arena i juni tog Öster ledningen omedelbart och det var tydligt att hemmalaget ville återgälda denna bedrift på Påskbergsvallen. Bara minuten hade gått när man lyfte fram en frispark som hamnade hos mittbacken Liljenbäck som från nära tvingade Robin Malmkvist att rädda ut till hörna.

Någon minut senare nickades en rensning ut till Berggren som avslutade stenhårt i vänstra stolpen. I samband med detta fick Sebastian Crona också en smäll och tvingades så småningom utgå. Innan Öster hade hunnit byta hann hemmalaget med ett farligt inlägg mot Berggren som fick ett jätteläge i mitten men missade bollen.

När Pavic sedan ersatte Crona fick Lars Fuhre ta klivet in på det defensiva mittfältet medan Pavic tog plats på högerkanten. Pavic stod sedan för Östers första riktiga hot när han skruvade en hörna tätt över ribban innan den lade sig tillrätta på nättaket.

Strax därefter såg det farligt ut när Altemark-Vanneryr var förbi till höger men Simon Strand jobbade ikapp och täckte ut veteranens inlägg till en resultatlös hörna.

I 18e minuten fick Jocke Wulff i Varbergs mål göra en svettig räddning när en frispark nickats ut till Pavic som skickade iväg ett lågt hårt avslut, och på returen hann dessvärre en grönsvart först. Fem minuter senare visade Dragan Kapcevic sin farlighet när han tog emot bollen i utkanten av straffområdet och vände runt innan han avslutade strax över.

Så småningom tappade matchen i tempo och inget av lagen skapade några egentliga chanser. Det blev ändå tydligt att Öster tog över mer och mer av spelet medan Varberg fick sticka upp i omställningar.

Tre minuter före paus bjöds vi så på fint spel. Pavic lyfte en lång crossboll till Robin Östlind som spelade in till Admir Bajrovic. Denne fick snabbt två försvarare på sig och spelade istället vidare till Kapcevic som kyligt dunkade upp ledningsmålet i nättaket.

ANDRA HALVLEK

Även efter paus inledde hemmalaget piggast men första farligheten skapade Dragan Kapcevic i 50 minuten när han bröt in i straffområdet och tog sig ner mot kortlinjen innan han skickade bollen in mot mitten där Wulff kunde få foten på bollen och rensa innan den nådde sitt mål.

Tre minuter senare tog Månz Karlsson ett akrobatiskt avslut på en inlyft frispark men fick se skottet stoppat på armen på en hemmaspelare och domaren pekade direkt på straffpunkten. Straffen satte Bajrovic obevekligt upp i vänstra krysset - en av de snyggast slagna straffar sett på länge.

Efter en period av mindre intensitet tog matchen fart rejält med dryga kvarten kvar. I 74 minuten tog sig inbytte David Johannesson trots ett par ordentliga smällar fram och skickade bollen förbi Wulff men i stolpen.

Bara minuten senare kom istället Varbergs reducering. Palmquist skickade iväg ett bra skott strax innanför straffområdeslinjen som Malmkvist gjorde en bra räddning på, men returen kunde Varbergs Ljungskilelån Jakob Olsson sätta precis vid sidan om Malmkvist till 1-2.

I 83 minuten kom en underlig sekvens när Simon Strand rundade sin försvarare och jagade ner mot kortlinjen när han föll efter en spark på benet, och domaren förde pipan till munnen som för att blåsa frispark men sedan bara lät spelet gå vidare.

När Varberg jagade kvittering i slutet öppnades många luckor och på stopptid jobbade Johannesson fram två frilägen. Det första, i 92 minuten, avslutade han precis utanför högra stolpen men i 94e minuten lade han över bollen på vänsterfoten och skickade in 1-3 nere vid vänstra stolpen.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: