Matchguiden inför Halmia borta

Kvällens 11:e omgång spelas på Örjans Vall i Halmstad mot IS Halmia. Öster fortsätter jaga 3-poängare och mål för att behålla kontakten och kampen med övre tabell-halvan - avspark kl 19:00.

Öster stod för matchbilden senast hemma mot Husqvarna. I stället för minst ett par måls ledning hamnade laget i ett snöpligt underläge. I den 75:e minuten släckte Alexander Henningsson den absoluta måltorkan på hemmaplan efter ett snyggt samarbete och väggspel med Freddy Söderberg. Spelmässigt visade Öster att de är ett bra lag samtigit som det målmässigt återstår att få de sista tusendelarna att stämma.

Öster utgår från 6:e plats i tabellen med 15 poäng och den sparsamma målskillnaden 8-9. Endast Landskrona BoIS och Lunds BK har gjort färre mål framåt. Vad gäller insläppta så står sig Öster väl i konkurrens med Örgryte IS och Qviding FIF som också släppt in nio bollar.

Östertruppen har under dagen, efter sedvanlig manér, haft genomgång, värmning på plan och gemensam lunch inför avresan mot Halmstad och Örjans Vall kl 15.45. Tillbaka i Östertruppen är målvakten Malkolm Nilsson från Halmstads BK. Suljemen Sarajlic har problem med en fot. Om han ersätter Rydén i målet är oklart.

Senaste nytt gällande mittfältaren Josef Elvby och forwarden Matteo Blomqvist Zampi är att de bägge beräknas kunna spela i en extra inlagd träningsmatch (U21) mot Laholm på måndag nästa vecka.

Thomas Askebrand inför matchen;

- Utifrån att jag tycker att vi gjorde det mesta mycket bra mot Husqvarna senast så kändes det verkligen bittert när vi inte vann den matchen. Jag både hoppas och tror att målskyttet kommer igång. Vi tar med oss allt bra vi gjorde senast. Vi jobbar alla för att vi ska hitta rätt i marginalerna framåt och göra mål.

IS Halmia

Utgår inför kvällens match från 12:e tabellplats precis under nedflyttningsstrecket med tio poäng och målskillnaden 16-16. Efter bortaförlust med 3-1 mot Qviding senast så utgår hemmalaget med hemmastatistiken två vunna och två förluster. De står också för säsongens hittills största målrekord. I början av juni besegrade de Lunds BK på hemmaplan med hela 8-0. Dessa kom utlösande efter fyra matchers måltorka. Något för Öster? I motståndarlaget återfinns fd Österspelaren Kevin Amuneke som hittils gjort tre mål. Forwarden Niclas Taube leder lagets interna skytteliga med fyra mål.

MATCHFAKTA ÖSTERS IF

Tabellplacering: 6

Gjorda mål: 8
Insläppta mål: 9

Poäng: 15
Matcher: 4 vinster 3 oavgjorda 3 förluster
Senaste: 12/6 HFF (H) 1-1, 4/6 IKO (H) 0-0, 30/5 QFIF (B) 3-0
Avstängda: -

Gula kort: J.Andersson, Drott, Shaze, Söderberg och Velic har 2 st. Linblad, Vasilj, Strömberg, Henningsson, Björkén, Birgersson, Rajalakso och har vardera 1 st.

SPELARTRUPP ÖSTERS IF

2. Andreas Wihlborg, 3. Karl-Johan Lindblad, 5. Elmin Nurkic, 6. Mario Vasilj, 7. Freddy Söderberg, 8. Denis Velic, 9. Robin Strömberg, 10. Mehmed Hafizovic, 11. Andreas Birgersson, 12. Malkolm Nilsson (mv), 14. Alexander Henningsson, 16. Emil Andersson, 18. Jonathan Drott, 20. Joel Rajalakso, 24. Fritiof Björkén, 25. Johan Andersson, 26. Isaac Shaze och 85. Rasmus Rydén (mv)

Tränare: Thomas Askebrand och Karl-Gunnar Björklund

Ej tillgängliga spelare: 4. Patrik Bojent (rehab), 12. Sulejmen Sarajlic (rehab), 19. Matteo Blomqvist Zampi (rehab), 22. Josef Elvby (rehab) och 23. Philip Hausenkamph (vilar)

MATCHFAKTA IS HALMIA

Tabellplacering: 12

Gjorda mål: 16
Insläppta mål: 16

Poäng: 10

Matcher: 3 vinst 1 oavgjorda 6 förluster
Senaste: 13/6 QFIF (B) 3-1, 7/6 LBK (H) 8-0, 31/5 EIF (B) 3-0
Avstängda: -

SPELARTRUPP IS HALMIA

4. Johan Mangfors, 5. Robin Sjögren, 6. Ola Lindh, 7. Sebastian Crona, 9. Niclas Taube, 10. Ervin Ribic, 11. Vigan Ademi, 14. Robin Thomasson, 16. Mats Eggertsson, 20. Jonas Lindh, 22. Erik Ferman, 23. Kevin Amuneke, 70. Wilhelm Ingves, 77. Jonas Käck (mv), 90. Karl Neale, 91. Per Gulda, 93. Egzon Maholli och 99. Dorde Antonic

Tränare: Peter Lindau & Stefan Lemon

MATCHENS DOMARTEAM

HD - Alexander Pavlovic, Göteborg  AD - Thomas Löfstrand, Hisings Backa  AD - Joakim Amri Nilsson, Hisings Backa

Övriga matcher omgång 11

18/6 19:00 Lunds BK - Landskrona BoIS
21/6 16:00 Eskilsminne IF - Qviding FIF
21/6 16:00 Trelleborgs FF - Örgryte IS
21/6 18:00 Husqvarna FF - FC Höllviken
22/6 19:00 Oskarshamns AIK - Kristianstads FF
22/6 19:00 IK Oddevold - Norrby IF

MATCHLÄNKAR

Arena

Örjans Vall (Naturgräs 105x70m) --> Hitta dit!

BILJETTINFORMATION

Grindarna öppnar en timme före avspark. Entré 100 kr. Student & Pensionär 60 kr. För alla upp till 16 år gäller fri entré.

RADIO - TV - WEBB

Matchen sänds ej på radio, tv eller webben. Du kan följa matchen via vår matchrapportering på Twitter/oifmatch.

KOMMANDE ÖSTERMATCHER

• 27/6 16:00 Östers IF vs Eskilsminne IF
  •   6/7 19:00 Örgryte IS vs Östers IF
  • 11/7 16:00 Östers IF vs Örgryte IS
  • 16/8 16:00 FC Höllviken vs Östers IF
  • 20/8 19:00 Östers IF vs IS Halmia

Enkelt biljettköp - har du en QR-läsare i telefonen?

Scanna bilden -->

VÄLKOMNA TILL MYRESJÖHUS ARENA LÖRDAG 27 JUNI KL 16:00!

Följ Östers IF i sociala medier: