Mästarna blev för svåra

Ett slumpartat mål lyfte in Öster i matchen efter en svag inledning, men till slut tog Svenska mästarnas klass ut sin tribut och Öster fick åter se sig besegrade.

ÖSTERS IF - IF ELFSBORG 1-3 (1-1)

15' 0-1 Nilsson
32' 1-1 Zlojutro
74' 1-2 Nilsson
85' 1-3 Bangura

Östers startelva:
Nadj
S Karlsson - M Karlsson - Robledo - Nurkic
Pavey - Persson - Elvby - Zlojutro
Velic - Söderberg

70 Blomqvist-Zampi (Söderberg), Henningsson (Pavey)
79 Bojanic (Elvby)

Öster såg i början av matchen mot Elfsborg lika tagna ut av stundens allvar som senast mot Malmö, och gästerna tog snart över spelet rejält. Redan i första minuten slank Viktor Claesson genom men avslutade högt över.

Fem minuter senare nådde Öster sina första lägen, först på en frispark som lyfter över alla till inspark och två minuter senare när Zlojutro jobbade bra på sin kant. På inkastet han jobbade fram kunde dock Elfsborg ställa om och Rohdén var på väg genom, men valde att falla enkelt och fick inte domslutet med sig.

Elfsborg fortsatte dominera spelet, och tretton minuter in i matchen var det nära att ge utdelning, när Lasse Nilsson - som bara minuten tidigare avslutat högt över i bra läge - sånär gjorde om Ishizakis lobbmål från förra matchen, men fick se Alexander Nadj styra ut bollen till hörna. Två minuter senare skulle Nilsson ändå få näta, när han på en framspelning från Ishizaki kunde chippa bollen lite väl ostört.

Elfsborg fortsatte trycka på och ordnade flera frisparkar precis utanför Östers straffområde. Samtliga slogs dock rakt på Österspelare eller i famnen på Nadj, och när kanonaden dryga tio minuter senare mattades verkade hemmalaget ha fått tid att samla sig. Knappa halvtimmen in i matchen kom hemmalagets första riktiga målchans när Zlojutro nickade en frispark, som Elfsborgsmålvakten Kevin Stuur-Ellegaard hann ner bra och räddade. Bara minuterna senare skulle Zlojutro ändå få sätta sitt tredje mål för säsongen. Robledo slet bra inne i målgården efter ett inkast och när bollen rann bakåt tvekade Zlojutro inte utan drog den stenhårt upp i krysset.

Om matchen hittills tillhört gästerna svängde det helt med målet. Med dryga fem minuter kvar till paus kom man åter fram bra, men blev oturligt avblåsta efter att en Elfsborgsspelare gått omkull lätt. Minuterna senare var det dags för ett nytt läge, efter att vänsterkanten briljerat och lyft in bollen på Velic, som trots snedträff sånär höll på att få bollen över Stuur-Ellegaard som dock hann tillbaka och kunde plocka den.

Öster fortsatte pressen in i andra halvlek, och två minuter in var det nära hemmaledning när Söderberg väggspelade sig fram med Velic, men fick olycklig träff i det slitna gräset och fick bollen på Stuur-Ellegaard som kunde avvärja ut till hörna. Söderberg lät sig inte nedslås, och spelade minuterna senare fram Pavey i bra läge, men engelsmannen fick inte alls träff och avslutet gick högt över. Bara minuten senare var det nära igen när Zlojutro spelade in bollen till Johan Persson, men Perssons avslut gick rakt på målvakten.

Efter den inledande anstormningen kunde mästarna samla sig, och skapade ett par avslut innan Öster med dryga halvtimmen kvar stack upp igen. Först jobbade Zlojutro bra och spelade in bollen på Persson vars avslut tyvärr gick högt över. Minuten senare hann Zlojutro på en löpboll, men fick inlägget över de tillstormande hemmaspelarna inne i straffområdet. Öster behöll trycket några minuter till över bland annat en hörna och en frispark, men kom inte närmre än ett Velicavslut en bit över.

Öster fortsatte spela bra, och hade ytterligare ett bar anfall där inbytte Henningsson sånär prickade Zlojutro innan kallduschen kom dryga kvarten före slutet. Mohammed Bangura nickade fram en helt fri Lasse Nilsson som iskallt prickade in 1-2 i bortre burgaveln.

Efter målet tappade Öster luften, och med fem minuter kvar kunde Mohammed Bangura så spika igen kistan med sitt första mål i Elfsborgströjan. Ishizaki och Elm samspelade snyggt på vänsterkanten och när bollen nådde en fri Bangura i mitten kunde han inte gärna missa.

Öster jobbade på, men kom inte närmre än en nick över av Henningsson på stopptid och ett avslut någon decimeter till höger om mål av Zlojutro sekunderna före slutsignalen.

Presskonferensen efter matchen:

Se höjdpunkter från matchen på fotbollskanalen HÄR.

Inhopparen Matteo Blomqvist-Zampi fter sin Allsvenska debut:

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilsson/bilderna.it