Mardrömsstart knäckte Öster

- förlust 3-1 i Landskrona

Öster fortsätter ha svårt mot skånelag. I försäsongens sista träningsmatch borta mot Landskrona bjöd man på ett par rejäla försvarsmissar, varav den första gav hemmalaget ledningen redan i första minuten.

Kostar man sen på sig att bränna en straff och få ett mål tveksamt bortdömt för offside är det inget under att försäsongens andra förlust var ett faktum.

LANDSKRONA BOIS - ÖSTERS IF 3-1 (2-1)
1-0 1 Olsson
2-0 11 Olsson
2-1 25 Hellgren
3-1 89 Surprise

Nadj
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Hellgren - Velic - Persson - Vidarsson
Amuneke - Söderberg

68 Wihlborg, Alex H, Birgersson in - Söderberg, Amunek, Vidarsson ut
76 Nurkic in, Bojent ut
81 Bojanic in, Hellgren ut

Den varma vårsolen övergav symptomatiskt nog Österspelarna vid skånska gränsen, och i Häljarp strax sydost om Landskrona rådde dimma och fem plusgrader. Om det var det som drabbade Östers spel kan vi låta vara osagt, men inledningsvis stod de rödblå inte att känna igen. Redan i matchens första minut slog Vidarsson (för dagen utlyft på vänsterkanten - eller?) en boll rakt i gapet på Patrik Åström, som kunde rulla in bollen till en helt fri Linus Olsson som bara kunde placera in 1-0 bakom Alexander Nadj.

Några minuter senare kom Östers första försök framåt. Söderberg spelade fram Amuneke, som gjorde ett bra jobb med att hålla i bollen men sedan slog bollen i en lucka där inte en tillstymmelse till rödblå spelare fanns. Detta skulle komma att bli något av ett återkommande - och oroande - tema för dagen i Östers uppbyggnadsfas: smarta passningar slogs där ingen hade en aning om att de borde springa på dem.

I sjunde minuten blev Landskronas målvalt Ivo Vazgec liggande efter en kollision med Söderberg på ett bra Bojentinlägg, men kunde lyckligtvis fortsätta spela.

Några minuter senare kom dagens andra kalldusch. Surprise tog sig fram snyggt på vänsterkanten, och avvägde sitt inlägg till Linus Olsson perfekt. Olsson kunde bara pricka in sitt andra mål för dagen.

Öster hade svårt att komma igång, och även nästa riktiga läge tillföll hemmalaget, när Åström tio minuter senare än en gång slet sig fram, och denna gång serverade Surprise som dock inte alls fick träff på bollen.

Någon gång därefter började Öster få mer ordning på spelet, och kunde etablera sig på BoIS planhalva, och det gav snart resultat. Efter en hörna hamnade bollen hos Bojent (kvar ute till höger efter hörnan), vars inlägg via en försvarande skalle letade sig fram till Jonas Hellgren som med en hög högervolley kunde förpassa reduceringen i nät.

Efter en period av spel mot BoIS mål vände hemmalaget tillbaka, och som så ofta tidigare var Linus Olsson inblandad. Först avlossade han ett tungt skott som Nadj fick släppa retur på, där Fredrik Olsson slog returen strax över, och strax därefter sprang han sig fri på en boll från Surprise, men då han Nadj ut och bryta anfallet.

Halvlekens sista läge skulle ändå tillfalla gästerna, när Bojent lyfte in bollen mot Söderberg, vars nickstyrning dock inte hamnade på mål.

Trots att Öster var med bättre i början på andra halvlek var det i femte minuten än en gång nära att hemmalaget utökade sin ledning. Linus Olsson gick upp väldigt tufft mot Nadj på ett inlägg, och Östermålvakten kunde inte hålla bollen utan tappade den rakt in framför mål... där Mario Vasilj hann först på bollen och kunde rensa undan.

Minuterna senare höll Hellgren på att ta sig genom på ett framspel från Stefan Karlsson, men efter att till synes ha halvsnubblat sig förbi två försvarare och tagit sig en bra bit in i straffområdet helsnubblade han tyvärr och blev av med bollen.

Landskrona fortsatte skapa farliga chanser. Bara minuten efter Hellgrens läge tvingade ett skott som styrdes på ett ben Nadj att pressa sig för att kunna styra bollen i stolpen, varefter den kunde rensas undan.

Amuneke fortsatte satsa friskt i alla lägen, och kvarten in i andra halvlek gick han in stenhårt i en luftduell mot Vazgec, något som bara resulterade i att Amuneke själv hamnade i nätet bakom Landskronamålvakten.

Östers byte i 68 minuten livade upp matchen ordentligt. Andreas Birgersson hade knappt hunnit in på plan förrän han tryckte till Max Mölder så denne fick sig en ordentlig flygtur. Minuten efter visade Wihlborg sin snabbhet på vänsterkanten när han rundade sin försvarare och slog ett inlägg (närmast identiskt med det som gav 2-0) på Hellgren, som inte kunde utnyttja läget.

Två minuter senare valde Wihlborg istället att ta steget in i banan och skjuta själv, vilket visade sig vara lyckat. Vazgec tvingades släppa retur, och på den kom både Birgersson och Henningsson stormande, och det var den sistnämnde som förpassade bollen i nät - dock - ytterst tveksamt - avvinkad för offside. När Henningsson minuten senare inte blev avblåst fast han med all sannolikhet var det blev han så förvånad att han nesligt lyfte bollen i stolpens utsida.

Landskrona verkade inte förberedda på Östers anstormning, och bara minuten senare kunde Karlsson ta sig runt ute till höger och slå ett bra inlägg på Birgersson, som inte såg ut att tas så hårt av Mölder och Andersson, men likafullt fick straff med sig. En straff som lagkapten Velic slog i utsidan av Vazgecs högra stolpe.

Velic var ytterst nära att revanschera sig några minuter senare, när han avslutade bara centimeter över efter ännu ett bra inlägg från Karlsson. Dessförinnan hade Henningsson avslutat stenhårt men rakt på en back efter ett bra förarbete av Wihlborg.

Mot slutet återhämtade sig hemmalaget, och i 89 minuten jobbade Unkuri bra på högerkanten, och kunde slå in bollen i mitten där två svartvita stod alldeles för fria, och Surprise kunde säkert försegla Östers öde för dagen.

Om det gamla talesättet om genrep är sant bådar detta gott inför säsongen. Om inte så har Roar och Kalle en del att jobba på under veckan i Barcelona.