Malmö spräckte förlustnollan

Säsongens första förlust för Öster kom mot Malmö och var på alla sätt rättvis. Malmö visade definitivt varför man är topptippade och bjöd långa stunder på propagandafotboll medan Öster tog tid på sig att jobba sig in i matchen.

MALMÖ FF - ÖSTERS IF 2-0 (1-0)

1-0 7' Rantie
2-0 89' Kroon

Öster ställde upp med samma startelva som senast
Nadj
S Karlsson - M Karlsson - Robledo - Bojent
Pavey - Persson - Elvby - Zlojutro
Söderberg - Velic

70 Henningsson (Pavey), Bojanic (Elvby)
85 Vasilj (M Karlsson)

Det Öster som stundtals spelade ut Häcken gick till till en början inte alls att känna igen på Swedbank Stadion i Malmö. Hela laget såg ängsligt ut och lät - ett förvisso för dagen väldigt starkt - Malmö ta allt initiativ, och det skulle snart straffa sig. Pilsnabbe Tokelo Rantie var redan från start på hugget och hade ett par småchanser innan han i sjunde minuten slank genom Östers försvarslinje och kunde tunnla in 1-0 bakom Nadj.

Sydafrikanen var dock långt ifrån nöjd, och stod bara två minuter senare för en riktig delikatess när han elegant chippade bollen över två försvarare till sig själv, men sedan avslutade tämligen rakt på Alexander Nadj.

Öster hade inte mycket och när man väl kom framåt hade man inte turen med sig. I tolfte minuten lyfte Bojent in en frispark mot Robledo, bara för att se chilenaren få ett av många domslut mot denne bara på grund av hans storlek - vilket förstås var förödande för strategin på fasta situationer.

Sju minuter senare skapade Öster så det första som liknade en farlighet, när Stefan Karlsson ryckte på sin kant, men inte fick bollen mot någon av de båda medspelare som kom stormande mot boxen utan rakt i famnen på Malmömålvakten Robin Olsen.

Strax därefter såg det riktigt farligt ut efter att Hamad än en gång spelat fram Rantie, men Bojent satte in en vältimad brytning och kunde avstyra.

I all Malmöpress uppstod ändå vissa öppningar. I 28 minuten vann Söderberg boll bra på mitten, spelade bakåt och gav sig av på en av sina typiska löpningar - bara för att se mittfältet slå bollen rakt på en Malmöspelare och hamna i en omställning.

Tio minuter borde det blivit farligare när Zlojutro rann förbi på vänsterkanten, men ingen fanns med i mitten och trots att Pavey jobbade stenhårt och hann ikapp bollen för ett nytt inlägg från höger fanns ingen förmåga att vaska fram några riktiga farligheter.

Öster hade ändå vaknat till lite, och två minuter senare kunde det blivit farligt när Velic hittade Söderberg (i misstänkt offsideläge), och trots att denne hamnade en bit ute på vänsterkanten bet sig gästerna för första gången i matchen kvar i anfallszon en stund och började oroa hemmalaget.

Östers offensiva period kulminerade två minuter före paus när Pavey med en snygg förstatouch tog sig förbi sin försvarare och lyfte in bollen mot Velic, som dock inte alls var med på noterna utan bollen rann istället iväg i en omställning som kunde blivit riktigt farlig om inte Hamad lyft upp bollen på absolut ingen alls.

Öster såg betydligt vaknare ut i inledningen av andra halvlek än av första och skapade första läget när Pavey lyfte in ett inlägg som Olsen dessvärre lätt kunde plocka ner. Minuten senare fick Nadj göra en av många parader för att hålla Öster kvar i matchen när Rantie än en gång kom fri, och den här gången satte avslutet bra men fick se Östermålvakten få ut foten och rädda.

Fem minuter senare fick vi i princip se en karbonkopia på samma situation, men den här gången styre Nadj bollen upp i luften och kunde själv plocka ner den.

Ytterligare fem minuter senare kom så den där chansen vi hade väntat på, som kunde skakat om hela matchens balans. Johan Persson drog till på ett inkast - framstressat av Söderberg och Zlojutro - och Pavey styrde bollen över Olsen men i ribban, och trots att hemmaspelarna för första gången i matchen i några minuter såg oroliga och stressade ut, kunde Öster inte skapa några direkta farligheter innan de samlade sig.

Rantie visade att han inte bara är avslutare när han med 25 minuter kvar spelade fram Eriksson, som knorrade bollen bara centimeter utanför Nadjs högra stolpe. Tio minuter senare var det Hamad som tog på sig rollen som avslutare, och på kort tid fick se först Nadj rädda ett avslut från nära håll och minuten senare Bojent styra ut hans skott till en resultatlös hörna.

Öster skulle få en chans till att knipa en poäng. Efter bra arbete på högerkanten nickades ett inlägg ner till Persson, som i något av sin favoritposition strax utanför straffområdeslinjen försökte pricka in bollen mot närmsta krysset istället för att gå på kraft men fick bollen precis över ribban.

Istället skulle det mer rimliga - och rättvisa - till slut hända. I näst sista 0rdinarie matchminuten slank Eriksson genom backlinjen och klippte in ett hårt lågt inlägg som inbytte Simon Kroon utan att tveka glidtacklade in i mål bakom Nadj. Efter det hann Eriksson även dra på sig ett gult kort efter att synnerligen lätt ha gått omkull i Östers straffområde i andra stopptidsminuten.

En riktig lektion för Öster som förhoppningsvis visar upp en betydligt aggressivare sida när svenska mästarna Elfsborg på söndag kommer till Myresjöhus Arena.

Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Bildspel från matchen: