Målkalas i hemmapremiären

Efter en spelmässigt bra första halvlek som inte gett utdelning lossnade det ordentligt efter paus i årets hemmapremiär.

Tvååker fick se hur tufft det kan vara i division ett, och fem mål för Öster var faktiskt i underkant.

ÖSTERS IF - TVÅÅKERS IF 5-0 (1-0)
1-0 19' Donkor
2-0 46' Björkén
3-0 77' Velic
4-0 80' Nurkic
5-0 92' Hafizovic

Publik: 2345
50/50-lottvinnare:13941

Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Drott
Donkor - Strömberg - Östlind
Berglund

72' Velic (Berglund), Elvby (Shaze)
84' Hafizovic (Donkor)

På artikelbilden prickar Elmin Nurkic in 4-0.
Alla bilder & video: Andreas Nilelind/bilderna.it

Mer statistik på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Årets hemmapremiär inleddes i bra tempo. Innan en halvminut hade gått hade Öster visat bra spel på den bevisat starka högerkanten, men bollen hittade ingen avslutare. Strax därefter utmanade Perparim Beqaj, som var i Växjö så sent som för två månader sedan när han provspelade för Husqvarna mot Öster, och kom fri, men blev avblåst för offside.

I tredje minuten var Richard Donkor på väg att runda sin försvarare när han revs ner tufft och fick frispark med sig, men denna lyftes långt och utmynnade inte i någon farlighet. Fyra minuter senare kom matchens första avslut på mål när Robin Östlind lyfte in en frispark som Mario Vasilj nickade på Tvååkers målvakt Joakim Dahlberg.

Öster hade vid det här läget total kontroll på matchen och hotade gång på gång. I 14e minuten gick Jonathan Drott själv uppåt i banan och var mycket nära att nå in med ett instick genom backlinjen till Strömberg, men en försvarare kunde precis få en tå på bollen och rensa undan.

Fem minuter senare kom så ledningsmålet. Donkor slet sig förbi till höger, gick inåt och såg ut att försöka nå Berglund men bollen styrde på en försvarare in i mål.

Direkt efter målet slappnade Öster av lite och genast blev det farligt. Emil Zander slank genom och kunde hotat om inte Rasmus Rydén varit med bra och kunde avvärja.

Nu inleddes en period där Öster spelade väldigt attraktiv fotboll, men inte kom till särskilt många lägen mot ett väl samlat bortaförsvar. Svårt att kritisera då det snabba kortpassningsspelet imponerade, men ändå inte särskilt effektivt. Lägen kom ändå, bland annat avslut av Donkor och Strömberg, men de kändes inte lika farliga.

I 36e minuten lyckades man så öppna Tvååkers försvar mer, och när Björkéns inlägg sökte sig mot Berglund såg det lovande ut. Trots att en försvarare kunde nickstyra undan bollen förlängdes läget med bra avslut av såväl Drott och Strömberg innan gästerna till slut fick inspark och tilläts pusta ut.

I slutet av halvleken tappade lagen fokus lite och bytte lägen de sista fem minuterna. Först försökte Berglund på volley från nära håll men  Dahlberg kunde rädda. Sedan stack gästerna upp i tre lägen. Först när Negjat Lika lyfte in en bra boll från höger mot Beqaj men Rydén kunde plocka ner den, och sedan minuten senare med en lång boll på Jakob Adolfsson, som var på väg genom men valde att passa bakåt till Syla som inte alls fick kontroll över bollen. Slutligen fick Beqaj bollen precis utanför straffområdet och tid att sikta in sig, men då hann Mario Vasilj ner och täckte undan skottet.

Öster hann ändå med ett sista bra läge innan paus när Berglund nådde först på ett lågt högerinlägg men tyvärr styrde det precis utanför första stolpen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus blev det full fart direkt. Publiken hade knappt hunnit tillbaka till sina platser innan Donkor plockade ner en lyftning direkt till Björkén, som tog emot den, la upp och dundrade upp 2-0 i nättaket.

Därefter tog Öster kommandot totalt och släppte i princip aldrig in Tvååker i matchen igen. I 54e minuten blev det stökigt framför Dahlberg efter en hörna och flera spelare var på bollen, men ingen lyckades förpassa den förbi målvakten.

Under ett närmast konstant bombardemang mot Myresjöhus Arenas södra mål utmärkte sig Strömbergs låga avslut i 58e minuten som målvakten precis kunde styra ut till hörna, en omställning (jo faktiskt) i 61e där Berglund kunde fått bollen i ett tidigt läge men Strömberg fick den i nästa och levererade ett okej avslut och Strömbergs frispark tätt utanför stolpen minuten senare.

Trots att gästerna sällan nådde uppåt offensivt straffområde tilläts de ha en del boll på mitten vilket öppnade för omställningar. I 72 minuten visade Östlind sin snabbhet när han sprang sig fri och försökte rulla in bollen nere vid vänstra stolpen men Dahlberg var ute bra och kunde precis fotparada undan bollen.

Ett mål hängde ändå i luften och i 74e minuten var det ytterst nära att komma när Vasilj dunkade en stenhård nick knappa halvmetern utanför stolpen på en hörna. Tre minuter senare kom så den välförtjänta utdelningen. Donkor gjorde ett jättejobb till höger, sprang sig fri med målvakten och lade en perfekt boll in till Velic som kunde knoppa in 3-0.

Nu kunde Öster verkligen rulla ut, och i 80e minuten gick Elmin Nurkic själv inåt i banan, siktade och prickade in kvällens fjärde mål nere vid högra stolpen.

I matchens sista ordinarie minut var Robin&Robin mycket nära att repetera sin fina kombination från Malmö Stadion förra veckan, när Östlind lyfte in en skruvad boll på pannan på Strömberg, som nog - precis som de flesta i publiken - trodde det skulle bli ännu en anledning att fira men fick se Dahlberg göra en jätteräddning.

På två minuters stopptid skulle han ändå få kapitulera en sista gång, när Hafizovic vände sig genom backlinjen och kallt rullade in femman nere vid högra stolpen - precis i tid för att spelarna skulle hinna genomföra segerkullerbyttan framför East Front innan haglet drog in över Växjö.