Lyckad måndagskväll med tre segrar

Det blev en lyckad Österkväll med tre segrar för U21/A samt de bägge Tipselitlagen U19 och U17.

Bild: Per-Ingvar Persson

På hemmaplan vann U19 mot Halmstads BK med 2-0. U17 tog sig vidare i DM P17 efter att ha slagit ut Assyriska IK från Jönköping med 4-3 och U21/A-laget vann sin träningsmatch borta mot division 3-laget Laholms FK 1-4.

Charlie Vindehall blev U19-matchens kreatör med sina två framspel till målskyttarna Lukas Quist och Daniel Hultqvist. I den 88:e minuten säkrade Karl Hjertberg U17-lagets avancemang till semifinal. I U21/A gjorde Mehmed Hafizovic ett äkta hattrick samt att Matteo Blomqvist-Zampi krönte sin comeback med ett av de fyra målen.

Laholms FK vs U21/A 1-4 (1-2)

Matchen var inplanerad som U21-match, men eftersom U19 spelade samtidigt så blev det en A-trupp somåkte till Laholm. Med i truppen efter lång tids skador fanns mittfältaren Josef Elvby och forwarden Matteo Blomqvist-Zampi. Bägge två kom in i slutet och de fick 25 minuters speltid. Med i startelvan fanns akademispelaren Richard Donkor från Right To Dream i Ghana. Matchen startade på gräsplan avbröts efter 35 minuter pga regn. Matchen fortsatte efter uppehåll på konstgräs. Mehmed Hafizovic (bild) satte de tre första Östermålen och avgjorde matchen med sitt hattrick. Grädden på moset och fjärde målet gjordes av inhoppande Matteo Blomqvist-Zampi som gjorde comeback i Östertröjan.

Startelva
Rasmus Rydén, Philip Hausenkamph, Johan Andersson, Karl-Johan Lindblad, Emil Andersson, Jonathan Drott, Johan Hjalmarsson, Richard Donkor, Mehmed Hafizovic, Joel Rajalakso och Andreas Birgersson

Avbytare

Filip Stenmark, Fritiof Björkén, Elmin Nurkic, Josef Elvby, Alexander Henningsson, Isaac Shaze, Matteo Blomqvist-Zampi och Sulejmen Sarajlic (mv)

Östertränaren Kalle Björklund efter matchen;

Det blev en bra genomkörare och spelarna visade att de vill slåss om platserna. De visade bra attityd och vi spelade bra fotboll med många bra prestationer. Vi borde dock ha gjort minst tre mål ytterligare med tanke på våra chanser. Det blir fler matcher av den här sorten även framöver. Inte bara för att spelarna behöver speltid och matcherfarenhet utan också för klubben. Det är alltid så positivt att komma ut till de mindre orterna samtidigt som vi får visa att Öster är ett bra lag som spelar positiv fotboll, säger Kalle Björklund efter matchen.

U19 vs HALMSTADS BK 2-0 (1-0)

Två formstarka lag ställdes mot varandra. Samma poäng i tabellen där Öster kom till med match med två segrar och en oavgjord. Halmstad kom till Växjö med tre raka segrar och bättre målskillnad i bagaget. Redan i den femte minuten tog Öster ledningen genom Lukas Quist som kunde bredsida in bollen efter ett mycket snygg förarbete och snett-inåt-bakåt-passning från Charlie Vindehall. Hemmalaget kontrollerade stora delar av matchen, men där Halmstad fick tillfälliga utrymmen och ett fåtal chanser. Öster hade flertalet lägen men HBK-målvakten höll nere siffrorna. På tilläggstid i 92:a minuten punkterade inhoppande Daniel Hultqvist matchen med ett skott från 16 m efter ytterligare ett snyggt framspel av passningskreatören Charlie Vindehall.

Östertränaren Christian Stridh efter matchen;

- Vi gör återigen en bra insats och vinner fullt rättvist. Det blev spännande på slutet och det var lite onödigt då vi borde avgjort matchen långt tidigare med tanke på alla chanser vi hade. Killarna är värda mycket beröm för sin inställning och sitt hårda arbete. Inte bara den här matchen utan för hela vårsäsongen. Nu går vi till lite välförtjänt vila med 19 poäng insatt på kontot. Jag vill passa på att tacka alla som kommer och stöttar laget på våra matcher. Ha en skön semester så ses vi igen på Myresjöhus Arena söndagen den 2 augusti när FC Trollhättan kommer på besök.

Startelva

2. Fredrik Henriksson, 3. Oskar Dahlström, 6. Filip Örnblom, 8. Patrick Karlsson, 9. Henrik Dahlquist, 10. Innocent Kakooko, 14. Charlie Vindehall, 16. Lukas Quist, 18. Gustav Bogren, 20. Jonathan Stolth (K) och 31. Tobias Dahlberg (mv)

Avbytare

1. Ivan Gibanica (mv), 7. Martin Srpcanski, 11. Bajram Haziri, 15. Erik Hancke, 22. Daniel Hultqvist  och 27. Jesper Andersson

Matchlänkar

U17 vs Assyriska IK 4-3 (2-2)

Det kom att bli en jämnare match än väntat. Till vardags spelar Assyriska IK i samma serie som Östers U16-lag. Det blev en match där Öster tog ledningen redan i 6:e minuten genom Jakob Schröder. Därefter kom Assyriska tillbaka in i matchen och efter 25 minuter stod det 1-2 till gästerna. Underläget kvitterades dock efter 34 minuter genom Mikael Saglamoglu. Assyriska tog åter ledningen med 2-3 i den 64:e minuten. Först i 79:e minuten kvitterade Öster på nytt genom Karl Hjertberg. Det som såg ut att bli en flopp vändes till något bättre och glädjen var rejäl när Karl Hjertberg satte dit avgörandet i den 88:e minuten. Värt att notera är att det under matchen delades ut tio varningar och i 89:e fick Östers Ludvig Bengtsson sitt andra gula därmed rött kort.

Östertränaren Markus Lindberg efter matchen;

- Vi gjorde en dålig insats och vi gjorde Assyriska bättre än vad de borde få ha varit. Det blev stora avstånd mellan våra lagdelar och vi spelade bort bollen för enkelt. De gjorde enkla mål efter misstag och det gav dem energi att fortsätta kriga vidare. Att vi vände och vann visade ändå lite karaktärsdrag. Att se glädjen när vi gjorde 4-3 var fantastisk. Grabbarna måste upp högre i nivå och prestation om de i framtiden siktar på att bli elitspelare. På torsdag möter vi Karlskrona i sista seriematchen innan sommaruppehållet och de kommer vara betydligt bättre än kvällens Assyriska.

Startelvan

12. Pierre Abou Abboud (mv), 2. Andreas Linnell, 3. Mikael Manuel Saglamoglu, 4. Ludvig Bengtsson, 5. Albin Ljungdahl, 6. Felix Emanuelsson, 7. Victor Ericsson, 8. Joel Björck (K), 9. Jakob Schröder, 10. Felix Turesson och 11. Carl Stenberg

14. Robin Johansson, 15. Karl Hjertberg och 16. Hugo Wilhelmsson

Matchlänkar