Levi klar för Rosenborg BK

Östers IF mittfältare med nummer 8 på ryggen Jonathan Levi lämnar föreningen för att fortsätta sin karriär i norska storklubben Rosenborg BK.

Levi lämnar omgående och är spelklar för sin nya klubb den 20 juli.

Levi har haft en stark utveckling i de rödblå färgerna sen han anlände inför säsongen från Landskrona BoIS. Denna säsongen fem gjorda mål på totalt 11 spelade matcher är ett imponerande facit.

Sportchef Matías Concha om övergången:

- ”Jonathan var division 1:s bästa spelare i fjol och vi visste att han även kunde bli en toppspelare i Superettan, vilket han med sina prestationer visat under våren. Vi såg den oslipade diamanten, lyckades förädla den vidare och kan nu stolt se honom gå vidare i karriären. Det här visar också på ett tydligt sätt att vi har en bra plats och miljö för unga spelare att växa i och vårt mål är att ge våra spelare en så bra plattform som möjligt i sina karriärer. Rosenborg är ett fantastiskt bra steg för Jonathan och vi önskar honom all lycka till framöver.”

Jonathan Levi själv om klubbytet:

- ”Det känns oerhört spännande att få gå till Rosenborg som är en av Skandinaviens tre största klubbar. Att gå från Superettan till Rosenborg känns som ett kvitto på att man har gjort någonting bra och att man har presterat. Samtidigt som det känns spännande med en ny klubb så känns det lika tråkigt att behöva lämna Öster och Växjö stad. Tiden här har varit helt fantastisk, att komma från Division 1 till Superettan och utvecklas så pass mycket som jag känner att jag har gjort är till stor del tack vare Thomas (Askebrand) och Denis (Velic) som gav mig självförtroende från start. Sen har vi även haft en hög kvalité på träningarna över hela säsongen, i kombination med en härlig stämning i truppen med fantastiska lagkamrater.

Jag vill även passa på att rikta ett stort tack till alla Östersupportrar och East Front, oavsett hemmaplan eller bortaplan så har alltid stödet funnits där. Det känns inte som att man hittar det var som helst, det finns en oerhörd kärlek till fotboll i stan, något som imponerat starkt. Tack för denna resan - tack även till den sportsliga ledningen och folket runtomkring som har tagit hand om mig på bästa möjliga sätt. Vi ses igen!

Föreningen passar på att önska Jonathan Levi stort lycka till i sitt nästa steg i karriären!

Foto: Andreas Nielind